Moped321 Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 (endret) God kveld godtfolk. Jeg skal kjøpe meg ny PC og har kokt det ned til to stk Lenovo Yoga 2. De er vel i utgangspunktet ganske like, med unntak av at den ene har UHD skjerm og den andre har dobbelt så mye RAM. Jeg bruker den mest til skole og fritid, ikke spill. Bruker div CAD programmer på skolen, men vil tro begge klarer ut med de uten store problemer. Alternativ 1: Lenovo Yoga 2 Pro 13.3'' med UHD skjerm og 4GB RAM https://www.komplett.no/product/837786/pc-nettbrett/brbar-pc/pc-er/lenovo-yoga-2-pro-133qhdtouch-oransje# Alternativ 2: Lenovo Yoga 2 13.3'' Full HD med 8GB RAM Fant ikke link til denne, men tror resten er tilnærmet likt med Pro versjonen bortsett fra dette. Prisen er også ganske lik med bare 500,- forskjell, så det er ikke så viktig. Så hva ville dere valgt? Trenger en UHD skjerm? Utgjør dobbelt så mye RAM så stor forskjell for dagligdagse oppgaver? Heller litt lenger mot UHD skjerm for øyeblikket men den må jeg bestille fra komplett, mens den andre kan jeg kjøre bort på Elkjøp å få tak i med en gang. EDIT: Alt. 2 er for øvrig en utstillingsmodell hos Elkjøp som selges til nedsatt pris. Tror dere dette har noen betydning for produktet? Tenker da på batterikapasitet, skjermforringelse hvis den har stått med samme skjermbilde på i flere timer om gangen, osv. Mvh Bjørn Endret 13. oktober 2015 av Moped321 Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 (endret) Hadde valgt den beste skjermen det holder med 4 giga i den maskinen. Se tester på youtube,,, Endret 13. oktober 2015 av Jada-jada Lenke til kommentar
Moped321 Skrevet 13. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2015 Takker for svar, var akkurat det jeg hadde lyst til å høre Lenke til kommentar
Moped321 Skrevet 14. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2015 Mener alle andre det samme da eller? Vil gjerne høre flere meninger Lenke til kommentar
Okdokk Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 I mine øyne, så trenger du ikke uhd på en slik pc, så jeg ville valgt ekstra ram. Lenke til kommentar
halnes1 Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Cad program mer RAM ville jeg valgt Lenke til kommentar
Liteg0 Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Hadde også valgt RAM. 4 GB er ganske på kanten, spesielt om du har planer om å jobbe på maskinen, selv bare å ha åpen en del faner i nettleseren tar opp mye RAM. Så vil jeg ikke akkurat si du har mye bruk for UHD på en 13.3" skjerm heller, for å ikke snakke om at du vil trenge mere RAM ved å bruke en høyere oppløsning. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Skjermen på Yoga 2 er bedre enn på Yoga 2 Pro, selv om det er lavere oppløsning. Minnet på Yoga 2 Pro er loddet og kan ikke oppgraderes. Jeg ville helt klart ha valgt 8GB RAM og full HD fremfor Yoga 2 Pro. Her er en test som bekrefter hva jeg skriver http://www.digitalversus.com/laptop/lenovo-ideapad-yoga-2-13-3-p18512/test.html Lenke til kommentar
tingo Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Jepp, jeg hadde valgt max RAM (helst 16 GB). En FullHD skjerm er nok for meg. Lurer egentlig på hvorfor du spør, dette kan jo være forskjellig fra person til person. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Minnet på Yoga 2 Pro er loddet og kan ikke oppgraderes. Jeg ville helt klart ha valgt 8GB RAM og full HD fremfor Yoga 2 Pro. Me2, 2x4/2x8 GB minne gir også dual channel. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Minnet på Yoga 2 Pro er loddet og kan ikke oppgraderes. Jeg ville helt klart ha valgt 8GB RAM og full HD fremfor Yoga 2 Pro. Me2, 2x4/2x8 GB minne gir også dual channel. Til opplysning gir dual channel i praksis ingen gevinst over single channel. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Nei, ikke mye men uansett ville jeg valgt den delen. Har nylig kjøpt noen maskiner med singel og oppgradert til 2X minne. Uten tvil at de booter opp og jobber noe raskere. I alle fall med mine applikasjoner.. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Nei, ikke mye men uansett ville jeg valgt den delen. Har nylig kjøpt noen maskiner med singel og oppgradert til 2X minne. Uten tvil at de booter opp og jobber noe raskere. I alle fall med mine applikasjoner.. Jeg vil nok tro det er en del "placebo" her, men hvis du er fornøyd er det bare fint. På integrert grafikk har det litt mer å si, men ikke så alt for mye. Når det gjelder bærbar pc ville jeg heller ha valgt 1x8GB fremfor 2x4GB, dersom maskinen har to minnespor. Mulighet for en rimelig fremtidig oppgradering er viktigere for meg enn de få prosentene økt ytelse. Her er en test det er verdt å lese http://www.gamersnexus.net/guides/1349-ram-how-dual-channel-works-vs-single-channel Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 16. oktober 2015 Del Skrevet 16. oktober 2015 Ja, har integrert grafikk(Intel 5500) siden alle er bærbare. Kjører de på 24" skjermer.. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 16. oktober 2015 Del Skrevet 16. oktober 2015 Jeg har ikke testet selv, men den integrerte grafikken kan i følge flere tester bli 10-30% raskere med dual channel. Helhetsbildet er likevel at dette er relativt ubetydelig, da den integrerte grafikken i utgangspunktet er relativt dårlig. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 16. oktober 2015 Del Skrevet 16. oktober 2015 Nå spiller jeg ikke men merker noe raskere respons på skjermene. Dog kan også 8 GB hjelpe til siden 5500 kan allokere en del minne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå