Gå til innhold

HOSTS virker ikke som forventet i W8.1

Helm

Anbefalte innlegg

syar2003 skrev (På 21.10.2015 den 6.49):

Ja , det virker ikke. Trådens kjerne.

Jeg har vist deg en løsning som fungerer.

Jeg skulle gjerne visst hvorfor det ikke fungerte. Jeg antar jeg gjorde noe feil men vet ikke hva feilen er. Noen oppføringer (i hvert fall krf.no) fungerte.

var inne på IPv6. Har det betydning her? Min PC må bruke det som Telenor tilbyr, om det er IPv4 eller 6 vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hosts fil er ikke laget for slik bruk (blokkere).

Hosts fil er laget for supplere DNS i en fil for å revolve maskin (eller andre) host navn til IP-adresser der disse ikke befinner seg i DNS eller som fås via netbios/wins.

Lage det slik som å gi de navn man ikke skal nå inn på i nettleser med hop til en lokal ip adresse er egentlig en "hack" og ikke tiltenkt bruk.

Derfor mitt forslag bedre hvor man bruker en DNS tjeneste for å gjør blokkering og som samtidig lar deg definere wildcards.

IPV4

Det er i ditt lokale lan (etter ruter) sitt nettverks type ip versjon som er av "interesse" i såfall.

Fleste funker hos så det høres ikke ut som du bruker IPV6 eller at ruteren din støtter det på innsiden. XP støtter f.eks ikke IPV6 uten å installere det spesielt.

Du har ip versjon 4 hvis din tildelte ip adresse fra ruteren din er 32bit med fire oktetter.

Omskrevet til desimaler XXX.XXX.XXX.XXX . F.eks 192.168.002.005 / 192.168.2.5

En ip versjon 6 adresse bruker 128bit adresse og ser selvfølgelig veldig annerledes ut på pcen din (ipconfig)

Det har ikke mye for seg å kjøre IPv6 på innsiden(lan side) av en NAT / hjemmeruter mot en ISP privat.

Hos Telenor (CD) som jeg har må en selv ta initiativet for å begynne med IPv6 på WAN siden.

Jeg har ikke gjort det og ikke på hjemmenett/lan siden heller. Og har ikke noe behov for det.

Så om du ikke vet , da tør jeg påstå at du benytter IPV4. I det minste på lokalnettet (subnettet) .

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hosts filen brukes ikke som første oppslag.  DNS cache brukes som første oppslag  (ipconfig /displaydns)

Det kan også være at programmer ikke har rettighet til å lese hosts filen.

https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/349a5cab-1bd6-455b-aed0-b65493cd48b7/dns-resolver-cache-and-old-man-host

We should note that with DNS Client Service running, programs will not read hosts file directly. The entries in the hosts file are loaded into DNS cache by DNS Client Service and programs looks for DNS cache as the first step on name resolution. With the DNS Client service running, the hosts file is read and parsed only a few times, once at service startup, and thereafter whenever the DNS Client service notices that it has been modified.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hosts filen brukes ikke som første oppslag. DNS cache brukes som første oppslag (ipconfig /displaydns)

Det kan også være at programmer ikke har rettighet til å lese hosts filen.

https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/349a5cab-1bd6-455b-aed0-b65493cd48b7/dns-resolver-cache-and-old-man-host

We should note that with DNS Client Service running, programs will not read hosts file directly. The entries in the hosts file are loaded into DNS cache by DNS Client Service and programs looks for DNS cache as the first step on name resolution. With the DNS Client service running, the hosts file is read and parsed only a few times, once at service startup, and thereafter whenever the DNS Client service notices that it has been modified.

Hvis registernøkkelen localpriority (499) som er cache er satt slik ja. Og at hostpriority (500) eller om det benyttes 1,2,3,4,5,6.

Dette er også hvorfor man må kjøre ipconfig /flushdns etter å ha endret i hosts filen.

Jeg har hvertfall testet selv og funnet Active DNS proxy som en mye mere brukendes løsning til dette foremålet . Windows sin host fil oppslag brukes ikke da lengre men lokal DNS proxy tjeners host liste.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har nå sjekket min IP og fått bekreftet at multimodemet mitt bruker IPv4.

Innenfor modemet har jeg en ny PC (W8.1) og en gammel (XP).

Jeg forstår det slik at DNS cache er på min lokale maskin, men helt sikker er jeg ikke.

Er det Hosts-filen som blir til DNS cache når maskinen leser Hosts?

Dette er også hvorfor man må kjøre ipconfig /flushdns etter å ha endret i hosts filen.

Hvis man har SSD er det raskere å reboote. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...