Tofjo12 Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Hei, Fikk førerkortet beslaglagt da jeg kjørte 100km/t i 60 sone for et par uker siden (så ikke 60 skiltet). Har ingen prikker eller fått beslaglagt førerkortet tidligere. Har noen av dere søkt om å få førerkortet tilbake før tiden og/eller hvordan en går frem for å søke? Bør jeg søke om det nå eller bør jeg vente til jeg får straffeutmålingen? Det er derfor fare for at jeg mister jobben siden jeg trenger bil for å komme meg til firmaet sine kontorer. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Litt usikker, men eg rekner med at du må vente til du får straffeutmålinga før du kan søke då søknaden formelt sett er ein søknad om redusert tapstid, ikkje nødvendigvis ein søknad om å sleppe førarkortbeslag (sjølv om det også er mulig). Normalt skal lista for å få redusert tapstid ligge høgt, av eksempler på gode grunnar til å få redusert tapstid er det nemnt blant anna dersom du har familiemedlemmer med alovrlig sjukdom som er avhengige av at du kan kjøyre dei til behandling fleire gongar i veka, eller dersom du har barn som ikkje kjem seg til skule eller barnehage dersom du ikkje kan kjøyre dei, osv. Med andre ord så må du i dei fleste tilfeller kunne vise til at førarkortbeslaget får alvorlige konsekvenser for andre enn berre deg sjølv. At du treng førarkortet i jobbsamanheng vil ikkje bli vektlagt då du berre får beskjed om at det burde du tenkt på før du kjøyrde for fort. Med mindre du har nær familie som er avhengige av at du kan kjøyre dei så er dine beste argument å henvise til arbeidet ditt. Ein attest frå arbeidsgiver som omtaler at du er viktig for bedrifta (ditt førarkortbeslag får økonomiske konsekvensar for bedrifta), og at du vil miste jobben dersom du ikkje har førarkort vil kunne være til hjelp. I tillegg bør du sjå på om du kan vise til at førarkortbeslaget vil føre til at du får varige økonomiske problem ved at det hindrar deg i å fullføre utdanning eller gjer at du ikkje kan håndtere gjeld. Den aktuelle lovparagrafen er henta frå tapsforskrifta: § 9-1.Forkorting på grunn av etterfølgende forhold, jf. vegtrafikkloven § 40Dersom særlige grunner taler for det, kan politimesteren eller den han gir myndighet, forkorte den perioden for tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn mv. som er fastsatt ved dom eller forelegg. Dersom meget tungtveiende grunner taler for det, kan perioden forkortes selv om minstetiden etter lov eller forskrift ikke er utløpt. Bestemmelsen gjelder tilsvarende for sperrefrist etter § 24a annet ledd og kjøreforbud etter § 35 første ledd. Legg merke til formuleringa om "særlige grunner" og "meget tungtveiende grunner", lista ligger som sagt høgt, men du har ingenting å tape på å prøve. Det vil også være til hjelp dersom du på ein nøktern måte viser at du har forstått at det var feil å kjøyre så fort og at du vil ta konsekvensane for det. Det er større sjangs for at du får redusert tapstida om du har lært av opplevelsen og i framtida vil bli ein meir ansvarlig sjåfør. Bortforklaringar og unskyldningar vil slå motsatt ut, så det bør du unngå. 1 Lenke til kommentar
abdals02 Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Skader ikke å søke, ettersom det verste er å få avslag på søknaden. Men ikke ha forhåpninger ettersom det skal masse til for å få korte ned tapsperioden. Bare bit i det sure eplet, og bruk energi på å finne muligheter med å leve et liv uten førerkort. Da vil tiden gå mykje fortere og plutselig så er tapstiden over også er det en god men vond lærepenge. Har mistet den selv i 9 tunge måneder. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Med mindre det var 100 sone så er det ingen sjangs da du allerede brøt loven før du ble tatt (Da det ikke er lov å senke farten med mer enn30?) Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 At livet blir vanskeligere for deg selv uten lappen er noe du burde tenkt på før du kjørte gris. Det er ikke akkurat sånn at ditt behov for bil for å komme til jobben har vært noen hemmelighet for deg før du brøt fartsgrensen, og du har hatt alle muligheter til å justere risikonivået etter omstendighetene. Selv har jeg for tiden ikke råd til fartsbøter og kjører derfor ikke for fort. Det er ikke vanskelig. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Selv om du ikke så 60-skiltet så er det aldri 100 km/t i samme type område som har 60-grense. Så dette er 100% din egen feil. Prøv el-sykkel hvis det ikke går offentlig transport. 2 Lenke til kommentar
Tofjo 12 Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Litt usikker, men eg rekner med at du må vente til du får straffeutmålinga før du kan søke då søknaden formelt sett er ein søknad om redusert tapstid, ikkje nødvendigvis ein søknad om å sleppe førarkortbeslag (sjølv om det også er mulig). Normalt skal lista for å få redusert tapstid ligge høgt, av eksempler på gode grunnar til å få redusert tapstid er det nemnt blant anna dersom du har familiemedlemmer med alovrlig sjukdom som er avhengige av at du kan kjøyre dei til behandling fleire gongar i veka, eller dersom du har barn som ikkje kjem seg til skule eller barnehage dersom du ikkje kan kjøyre dei, osv. Med andre ord så må du i dei fleste tilfeller kunne vise til at førarkortbeslaget får alvorlige konsekvenser for andre enn berre deg sjølv. At du treng førarkortet i jobbsamanheng vil ikkje bli vektlagt då du berre får beskjed om at det burde du tenkt på før du kjøyrde for fort. Med mindre du har nær familie som er avhengige av at du kan kjøyre dei så er dine beste argument å henvise til arbeidet ditt. Ein attest frå arbeidsgiver som omtaler at du er viktig for bedrifta (ditt førarkortbeslag får økonomiske konsekvensar for bedrifta), og at du vil miste jobben dersom du ikkje har førarkort vil kunne være til hjelp. I tillegg bør du sjå på om du kan vise til at førarkortbeslaget vil føre til at du får varige økonomiske problem ved at det hindrar deg i å fullføre utdanning eller gjer at du ikkje kan håndtere gjeld. Den aktuelle lovparagrafen er henta frå tapsforskrifta: § 9-1.Forkorting på grunn av etterfølgende forhold, jf. vegtrafikkloven § 40Dersom særlige grunner taler for det, kan politimesteren eller den han gir myndighet, forkorte den perioden for tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn mv. som er fastsatt ved dom eller forelegg. Dersom meget tungtveiende grunner taler for det, kan perioden forkortes selv om minstetiden etter lov eller forskrift ikke er utløpt. Bestemmelsen gjelder tilsvarende for sperrefrist etter § 24a annet ledd og kjøreforbud etter § 35 første ledd. Legg merke til formuleringa om "særlige grunner" og "meget tungtveiende grunner", lista ligger som sagt høgt, men du har ingenting å tape på å prøve. Det vil også være til hjelp dersom du på ein nøktern måte viser at du har forstått at det var feil å kjøyre så fort og at du vil ta konsekvensane for det. Det er større sjangs for at du får redusert tapstida om du har lært av opplevelsen og i framtida vil bli ein meir ansvarlig sjåfør. Bortforklaringar og unskyldningar vil slå motsatt ut, så det bør du unngå. Takk for at du tok deg tid til å komme med konstruktive gode råd og tips Avatar! 2 Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Altså.. Misforstå meg rett; spør han ikke om råd og veiledning rundt adgangen til å få redusert tapstid? Eller er jeg helt ute på viddene her nå? 1 Lenke til kommentar
Tofjo 12 Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 @ Zpeed @ Isbilen @Emancipate Jeg står med bøyd hode, luen i hånden og spør etter konstruktive råd. Har ikke dere tre bedrevitende individer noe bedre å bruke tiden på enn å komme opp med egne hypoteser og spydige kommentarer? 2 Lenke til kommentar
Tofjo 12 Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Altså.. Misforstå meg rett; spør han ikke om råd og veiledning rundt adgangen til å få redusert tapstid? Eller er jeg helt ute på viddene her nå? Det er riktig Haakon Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Mange etterpåkloke bedrevitere her i denne tråden. Det er dessverre fort gjort å miste lappen i Norge, da mange skilt er gjemt bak busker og trær eller fordi fartsgrensen er mye lavere enn det veien er lagd for. 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 @ Zpeed @ Isbilen @Emancipate Jeg står med bøyd hode, luen i hånden og spør etter konstruktive råd. Har ikke dere tre bedrevitende individer noe bedre å bruke tiden på enn å komme opp med egne hypoteser og spydige kommentarer? Jeg er ikke den som vifter med fingeren i utide, og har fra tid til annen tatt siden til angrende syndere i trafikktråder, hvor vedkommende blir dømt nord og ned av andre forummedlemmer. Men i slike "stakkars-meg-jeg-må-få-lappen-tilbake-tidligere"-tråder er det som regel en realitetsorientering som trengs. Jeg synes ikke jeg var så spydig, men prøvde heller å få deg til å forstå hvorfor det er urimelig at du skal få spesialbehandling. Ordningen med innskrenket tapstid av førerkort er ment for tilfeller der det går hardt utover andre at noen mister lappen. At man trenger bil på jobb er ikke bra nok, og med god grunn. Er man helt avhengig av lappen selv, ja, da får man bare ta det med ro i trafikken. Mange etterpåkloke bedrevitere her i denne tråden. Det er dessverre fort gjort å miste lappen i Norge, da mange skilt er gjemt bak busker og trær eller fordi fartsgrensen er mye lavere enn det veien er lagd for. Sorry, men man kjører ikke i 100 ved en feiltagelse i Norge. Du skjønner godt når du ikke er på en av de få veiene hvor det er lov. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 @ Zpeed @ Isbilen @Emancipate Jeg står med bøyd hode, luen i hånden og spør etter konstruktive råd. Har ikke dere tre bedrevitende individer noe bedre å bruke tiden på enn å komme opp med egne hypoteser og spydige kommentarer? Jeg er ikke den som vifter med fingeren i utide, og har fra tid til annen tatt siden til angrende syndere i trafikktråder, hvor vedkommende blir dømt nord og ned av andre forummedlemmer. Men i slike "stakkars-meg-jeg-må-få-lappen-tilbake-tidligere"-tråder er det som regel en realitetsorientering som trengs. Jeg synes ikke jeg var så spydig, men prøvde heller å få deg til å forstå hvorfor det er urimelig at du skal få spesialbehandling. Ordningen med innskrenket tapstid av førerkort er ment for tilfeller der det går hardt utover andre at noen mister lappen. At man trenger bil på jobb er ikke bra nok, og med god grunn. Er man helt avhengig av lappen selv, ja, da får man bare ta det med ro i trafikken. Mange etterpåkloke bedrevitere her i denne tråden. Det er dessverre fort gjort å miste lappen i Norge, da mange skilt er gjemt bak busker og trær eller fordi fartsgrensen er mye lavere enn det veien er lagd for. Sorry, men man kjører ikke i 100 ved en feiltagelse i Norge. Du skjønner godt når du ikke er på en av de få veiene hvor det er lov. Hvor nevnte jeg 100 grense? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 (endret) Du gjorde det ikke eksplisitt, men om du leser førstepost ser du at det dreier seg om at TS har kjørt i 100. Da er det naturlig å anta at du mener utsagnet ditt er relevant til trådens tema. Endret 13. oktober 2015 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Jeg snakker på generelt grunnlag. Hvordan det ser ut i området OP kjørte den dagen vet jeg ingenting om. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 (endret) Nei, men du vet (eller burde vite) at det ikke finnes noe sted i Norge hvor det er grunn til å tro at det er 100 mens det egentlig er 60. Vi har to generelle fartsgrenser i Norge, og den høyeste er 80. Derfor er det utsagnet egentlig meningsløst i denne sammenhengen. Kanskje noen få mister lappen ved en feiltakelse (når det plutselig blir 50 på bygda), men det gjelder uansett ikke trådstarter. Med mindre han er en sånn som spekulerer i å holde seg innenfor tapsgrensen og trodde det var 80, men det vekker ikke særlig sympati her i gården. Endret 13. oktober 2015 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Du er en del av det politiske og byråkratiske problemet Norge har; firkantede mennesker. Å bruke skjønn er visst et fremmed konsept for mange. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 (endret) Tror fint det går an å frata noen som kjører nesten det dobbelte av fartsgrensen førerkortet samtidig som man utviser rause mengder skjønn. Endret 13. oktober 2015 av Isbilen 6 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 @ Zpeed @ Isbilen @Emancipate Jeg står med bøyd hode, luen i hånden og spør etter konstruktive råd. Har ikke dere tre bedrevitende individer noe bedre å bruke tiden på enn å komme opp med egne hypoteser og spydige kommentarer? El-sykkel er et konstruktivt råd. At du vil søke om å få førerkortet tilbake sier meg at hodet ditt ikke er så bøyd som du tror. Jeg synes ikke at du skal få det tilbake før tiden. Du har kjørt for fort og må ha visst det, om du ikke så skiltet med 60 bør du anta at det er 80. Du skal da ikke kjøre i 100. Nåla på de mange biler vil vise nærmere 105-110. 2 Lenke til kommentar
d'espresso Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Altså.. Misforstå meg rett; spør han ikke om råd og veiledning rundt adgangen til å få redusert tapstid? Eller er jeg helt ute på viddene her nå? Det er riktig Haakon Ja, ok. Ble brått usikker med tanke på tematikken i mange av svarene, skjønner du. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå