Nåla-i-veggen Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Er det noen som vet om de nye foreslåtte reglene for aksjegevinst (opp til 32% innen 2018) også vil gjelde for zerokonto? Med en slik konto er man jo ikke juridisk eier av aksjene/andelene. Lenke til kommentar
Investorman Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Det eneste jeg har funnet er påNordnetbloggen der de sier at "Det er ingenting skrevet fra regjeringen eller via departement om dette også vil gjelde for Investeringskonto (unit link produkter), men mye tyder på at de ikke har tenkt på denne problematikken." Det logiske er å anta at når det ikke er foreslått noen endring så er det ingen endring. Budsjettet vedtas av Stortinget innen 15. desember. Så vi må vel bare vente å se hvilke endringer/presiseringer som kommer. I dag skattlegges gevinsten som alminnelig inntekt ved uttak. Blir ikke de reglene endret vil de fortsatt gjelde. i dag så følger ikke skattlegging av Zero samme regler som aksjer. Du får for eksempel ikke skjermingsfradrag. Teoretisk kan en tenke seg at den andelen av gevinsten som er relatert til aksjer ganges opp med 1,15 Men det må i så fall vedtas av Stortinget. Det vil skape merarbeid for forsikringsselskapene for å beregne og innrapportere dette riktig. Jeg vil bli overrasket om de innfører det fra 2016. Men jeg vet selvfølgelig ikke hva de finner på. Hovedpoenget med høy skatt på aksjegevinster/utbytte er at de som driver et AS ikke skal kunne spare skatt ved å velge å ta utbytte isteden for lønn. For de som investerer i Zero er ikke det noen relevant problemstilling. Det eneste vi vet er at det ikke er bestemt noe. Regjeringen er helt panisk redd for at noen skal starte AS og ta utbytte isteden for lønn for å spare skatt. Det blir temmelig absurd at de da velger å straffe de som handler på børsen eller sparer i fond. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå