Eved Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Hei lurer på om det er noe regelverk som sier at kontingent er noe som må komme utenfra foreningen? Eksempel: Jeg er medlem i en fotball forening. Årskontingenten er på kr 500. Jeg jobber inn kr 1 000 på en forenings dugnad fakturert via foreningen til firmaet jobben ble utført hos. Formålet med dugnaden var å tjene inn til en tur for foreningen. Totalsummen for jobben som ble utført blir fordelt på de som deltok på dugnaden. Slik at de slipper å betale for turen i motsetning til andre medlemmer i foreningen som også skal, men ikke deltok på dugnaden. Kan jeg da velge å bruke deler av min opptjente andel på kr 1 000 av denne jobben til å heller dekke inn kontingenten på kr 500 ? Grunnen til at jeg ønsker å gjøre dette er fordi kontingenten må betales iløpet av kort tid, mens turen ikke må betales før om en god stund. Håper noen skjønner problemstillingen Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Kort fortalt: ikke hvis ikke foreningen aksepterer det. Du kan spørre om å gjøre det på den måten, men de plikter ikke godta det. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Generelt sett har man adgang til å motregne hvis noen skylder deg penger og du skylder dem penger. Men det er noen vilkår som må være oppfylt. Her er de ikke oppfylt fordi foreningen ikke skylder deg penger. 1 Lenke til kommentar
Eved Skrevet 13. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2015 Takk for svar! Så hvis jeg forstår riktig så er det altså helt lovlig å bruke penger opptjent via en forening til å betale ned årskontingenten i foreningen. Dersom foreningen er villig til å påta seg det ekstra arbeidet med dette. Jeg tenkte at det kanskje ville være noe regler rundt dette siden da kan man jobbe inn kontingenten skattefritt gjennom foreningen. Også det at en forening kan motta statlig støtte utifra antall betalende medlemmer. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Foreningens selvdemokrati innebærer at foreningen selv bestemmer hvem den vil ha som medlemmer, og hvordan den vil finansiere seg selv. Vedtektene kan f.eks. bestemme at æresmedlemmer eller medlemmer som har verv ikke betaler kontingent. Hvis kontingentfritak er et resultat av arbeid vil det kunne være en skattepliktig naturalytelse (skattepliktig som lønn), men dette er ganske sjelden gitt størrelsen på din gjennomsnittlige medlemskontingent holdt opp mot beløpsgrensene for når en ytelse blir skattepliktig. Frifond-ordningen til LNU krever at hvert tellende medlem må ha innbetalt minst 50,- kr i medlemskontingent. Konsekvensen av at man ikke har innbetalt kontingent (herunder fordi man er fritatt) er at man ikke er et tellende medlem i ordningen. 2 Lenke til kommentar
skripis Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 ...all juss til side, men du bør trå varsomt her. Du vil altså betale mindre kontingent fordi du har utført mer innbringende dugnadsarbeid enn andre? En ting er garantert - slikt vil skape diskusjoner. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 ...all juss til side, men du bør trå varsomt her. Du vil altså betale mindre kontingent fordi du har utført mer innbringende dugnadsarbeid enn andre? En ting er garantert - slikt vil skape diskusjoner. Mitt inntrykk er at han ønsker å "bruke" sin andel av dugnadspengene på en annen regning enn den egentlig skal gå til, men i sum betale like mye/få like mye i rabatt som de andre som deltok i dugnaden. 1 Lenke til kommentar
skripis Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 ...all juss til side, men du bør trå varsomt her. Du vil altså betale mindre kontingent fordi du har utført mer innbringende dugnadsarbeid enn andre? En ting er garantert - slikt vil skape diskusjoner. Mitt inntrykk er at han ønsker å "bruke" sin andel av dugnadspengene på en annen regning enn den egentlig skal gå til, men i sum betale like mye/få like mye i rabatt som de andre som deltok i dugnaden. Jeg ser den, meeeeeen jantelovtrollet lever tross alt i sitt beste velgående i dette landet. Tror ikke jeg selv hadde giddet dette for 500,- - de kan sikkert komme godt med andre steder i foreningen. Lenke til kommentar
Zash Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 (endret) ...all juss til side, men du bør trå varsomt her. Du vil altså betale mindre kontingent fordi du har utført mer innbringende dugnadsarbeid enn andre? En ting er garantert - slikt vil skape diskusjoner. Mitt inntrykk er at han ønsker å "bruke" sin andel av dugnadspengene på en annen regning enn den egentlig skal gå til, men i sum betale like mye/få like mye i rabatt som de andre som deltok i dugnaden. Jeg ser den, meeeeeen jantelovtrollet lever tross alt i sitt beste velgående i dette landet. Tror ikke jeg selv hadde giddet dette for 500,- - de kan sikkert komme godt med andre steder i foreningen. Tror du har misforstaatt litt. De 500 kronene skal ikke noen annen plass. TS skal betale totalt 1500 kroner (500 kontigent, 1000 til tur). Han har jobbet inn de 1000 til turen gjennom dugnadsarbeid. Siden kontigenten skal betales betales før turen, ønsker han at 500 fra dugnadsarbeidet skal gaa til kontigenten, og heller betale 500 fra egen lomme til turen. TS: Har du snakket med foreningen om dette? De fleste pleier aa vaere behjelpelig med en liten utsettelse hvis det er pengene det staar paa. Endret 14. oktober 2015 av Zash Lenke til kommentar
Eved Skrevet 14. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2015 ...all juss til side, men du bør trå varsomt her. Du vil altså betale mindre kontingent fordi du har utført mer innbringende dugnadsarbeid enn andre? En ting er garantert - slikt vil skape diskusjoner. Mitt inntrykk er at han ønsker å "bruke" sin andel av dugnadspengene på en annen regning enn den egentlig skal gå til, men i sum betale like mye/få like mye i rabatt som de andre som deltok i dugnaden. Jeg ser den, meeeeeen jantelovtrollet lever tross alt i sitt beste velgående i dette landet. Tror ikke jeg selv hadde giddet dette for 500,- - de kan sikkert komme godt med andre steder i foreningen. Tror du har misforstaatt litt. De 500 kronene skal ikke noen annen plass. TS skal betale totalt 1500 kroner (500 kontigent, 1000 til tur). Han har jobbet inn de 1000 til turen gjennom dugnadsarbeid. Siden kontigenten skal betales betales før turen, ønsker han at 500 fra dugnadsarbeidet skal gaa til kontigenten, og heller betale 500 fra egen lomme til turen. TS: Har du snakket med foreningen om dette? De fleste pleier aa vaere behjelpelig med en liten utsettelse hvis det er pengene det staar paa. Stemmer som du skriver. Har spurt forenings ledelsen, men de var litt usikre på om det var helt lovlig å gjøre det slik. Er ikke pengene det står på, men om muligheten til å kunne jobbe inn kontingenten på dugnad via foreningen. Altså ikke betale den med penger utenfra foreningen. Lenke til kommentar
Eved Skrevet 14. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2015 Frifond-ordningen til LNU krever at hvert tellende medlem må ha innbetalt minst 50,- kr i medlemskontingent. Konsekvensen av at man ikke har innbetalt kontingent (herunder fordi man er fritatt) er at man ikke er et tellende medlem i ordningen. Takk for svar! Tolker det slik at når det gjelder innbetalt så må beløpet komme utenfra foreningen, som via en faktura utstedt av foreningen? Det vil da ikke være mulig å søke fri fond dersom man velger å "betale kontingent beløpet" fra beløpet man har jobbet inn på dugnad. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Det er slik jeg forstår Frifondordningen - beløpet må være betalt i penger. Men man kan fortsatt søke Frifond, medlemmet vil bare ikke telle som støtteutløsende. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå