Argyros Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 (endret) Hei. Mine foreldre har i lang tid hatt hjemmetelefon inkludert i sitt Altibox-abonnement, men telefonen blir kun brukt til innkommende anrop og ellers brukes mobiltelefon med fri-bruk inkludert i månedsabonnement. Det er kun én i husstanden som mottar samtaler til hustelefonen, og mobilabonnement for denne er per i dag hos Onecall til 199,- per mnd og beskjedent databruk. Ser at onecall ikke tilbyr hjemmetelefon lenger, og mobilabonnementet kan gjerne flyttes om det er bedre å kombinere hos andre ? Tenker enten viderekobling av fastnummeret til mobilen, eller evt en egen mobil/IP-telefon med lavest mulig månedskost som fremdeles gjør det mulig for andre eldre å ringe fastnummer uten å betale mobiltakst Har foreløbig funnetViderekobling Netcom: "Nei, det koster ingenting til NetCom-abonnenter i Norge. For medlemmer som er kunde hos andre operatører, påløper det en takst på 0,45 per minutt. Dette blir belastet administrators faktura. Mottak av samtaler i utlandet, koster det samme som før." ..Forstår jeg det rett at med Netcom-mobilabonnement vil ikke viderekobling koste noe, eller er det om den som ringer har Netcom? (https://netcom.no/kundeservice/produkthjelp/netcom-hjemme) Etablering 199,- Månedspris 10,- https://netcom.no/pressemelding/-/journal_content/56_INSTANCE_W4Vy/10156/23795 Telenor: "Viderekobler du fasttelefonen din til en annen fasttelefon eller mobiltelefon, betaler du kun vanlig samtaletakst for ditt abonnement." Ikke noe tilsvarende det Netcom tilbyr? OneCall: "Abonnementet Hjemmetelefon er ikke lenger i salg og kan ikke bestilles." https://onecall.no/mobilabonnement/hjemmetelefon IP-TelefoniTelio.no: 89/mnd "fri bruk Norden"Altibox: 140/mnd "fri bruk fasttelefon", til mobil dyrt! Inkluderer loop-back for mobil-app-kobling. Oppdaterer her fortløpende som jeg får tips. Synd telepriser.no ikke er i drift lenger.. Endret 13. oktober 2015 av GKSaue Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Er man ikke låst til Altibox om det er disse som drifter linjene i distriktet? Dersom de har gammel kobberlinje fra Telenor stiller man vel noe mer fritt til å velge leverandør. Det beste vil være å få den som ringer til å ringe mobiltelefon eller alternativt bruke skype eller lignende. Det finnes jo ett hav av telekort for mobil i den vide verden slik at man kan ringe billigere til ett spesifikt land osv. Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 13. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2015 Selv om altibox lever fiberlinja står man selvfølgelig fri til å velge hvilken leverandør man vil av bredbåndstelefoni (Voice over IP), eller evt hva man skal kalle netcom "hjemme" ordning hvor hustelefonnummeret viderekobles direkte fra netcom til mobilnummeret man oppgir (og da helst netcom så man slipper å betale ekstra for viderekoblingstellerskrittene..) Beste er absolutt å få de som ringer til å ringe mobilen direkte, men det er ikke alltid like lett om mange i foreninger, eldrende slekt osv benytter det gamle fasttelefonnummeret.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Ok, jeg trodde at om Altibox leverte linja så var man låst - men det gjelder kanskje bare enkelte områder og borettslag og slikt? Mmm, ja vel - jeg tror jeg forstår. Altibox kan jo ikke bestemme hvorvidt man ønsker å bruke skype og andre telefontjenester, om man tenker på den måten. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Eksisterer fortsatt Netcom hjemme? Det er ikke mulig å bestille på nettsidene dems, selv ikke etter innlogging på mitt Netcom-abonnement. Jeg vurderte samme for et par-3 år siden og da var det mulig å bestille på nettisdene. Tror du må ringe Netcom og evt Telenor, da det nok kun er de som fortsatt eventuelt kan levere en slik tjeneste. Uansett hva du velger av IP-telefoni (rimelig sikker på at det ikke finnes unntak), må foreldrene dine betale for viderekobling til mobil, og dette går ikke på eventuelle inkluderte minutter. For jeg har forstått deg rett; når noen ringer husnummeret, kommer de til mobilen? Det er ikke noe alternativ å ha IP-telefoni? Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 14. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2015 Poenget med å koble rett til mobil hos samme leverandør som har og viderekobler fastnummeret må jo være å slippe tilleggskostnad for viderekoblingsminuttene. "Koster det noe å motta samtaler til NetCom Hjemme? Nei, det koster ingenting til NetCom-abonnenter i Norge. For medlemmer som er kunde hos andre operatører, påløper det en takst på 0,45 per minutt. Dette blir belastet administrators faktura. Mottak av samtaler i utlandet, koster det samme som før." https://netcom.no/kundeservice/produkthjelp/netcom-hjemme Jo kunne vært et alternativ å ha IP-telefoni (som de forsåvidt har per i dag gjennom Altibox), men fant ikke noe uten dyr "fri-bruk" pakke, og det er jo hovedsaklig for å kunne fortsatt motta - og for et tillegg på kr 10,- pr mnd (og dessverre bindes til Netcom), ser det fremdeles ut som den rimeligste og enkleste løsningen. Greit å slippe ekstra telefon for det nummeret også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå