Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stående kledning på hus som smuldrer opp nederst.

Anbefalte innlegg

Saken gjelder råte/oppsmuldring på nedside av paneler (stående kledning). Vi har bodd i en enebolig i seks år (bygget i 1985) og jeg har ennå ikke malt huset. Jeg vet heller ikke når det ble malt sist gang før vi flyttet inn. Jeg har vurdert det slik at malingen ikke er utslitt – den virker ikke falmet og har ikke flasset av noe sted. Jeg har jevnlig sjekket dette.

Imidlertid fant jeg tilfeldigvis ut i går da jeg stod og så på søre veggen (kortvegg) at nederste del av flere bord hadde begynt å få vertikale sprekker nedenfra. Til min forskrekkelse kunne jeg knekke av biter av treet – det hadde begynt å smuldre opp! Jeg gikk så over alle andre bord på resten av huset. Fortsatt virker det meste OK, men for noen få bord var det samme sak. I ett bord så jeg ingen sprekker, men kunne kjenne at treet begynte å bli litt mykt nederst. Det er nederst skadene er – lengre opp er treet fast. Bordene er skråskjært nederst og har god lufting.

Det var tydeligvis en feilvurdering av meg å ikke male huset dette året – men hvordan skulle jeg kunne ha visst det når alt så OK ut ved inspeksjon i mai? Skal jeg være helt ærlig, kan jeg ikke huske at jeg inspiserte sørveggen spesifikt i vår– det har i tilfelle vært sløvt av meg! Men nå når jeg oppdaget dette på sørveggen, sjekket jeg litt ekstra nøye og fant altså begynnende forfall på noen få bord ellers også.

Jeg regner med at bordene som har skader nå, må skiftes ut. Men det som virkelig bekymrer meg er at all kledningen som i dag virker OK sannsynligvis må stå et halvt år før jeg får malt. For jeg regner med at å begynne med noe maling nå mot slutten av oktober, ikke er spesielt lurt?

Jeg risikerer jo at flere bord også begynner å råtne slik at mesteparten av kledningen må skiftes. Er det noe jeg kan gjøre nå for å stoppe dette allerede eller må jeg bare vente til våren og håpe på det beste? Kan jeg sjekke bordene på noen måte? Måle fuktighet – ta prøver for sopp eller lignende?

Hva skjer om jeg bare lar bord med skader bli stående og maler disse også – selvsagt når de er helt tørre (til våren)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er for sent å begynne å male nå i oktober uansett hvor i landet du bor. Det er for vått og for lite skikkelig dagsvarme til at treverket blir gjennomtørket. På klare dager blir det gjerne kaldt og rått om kvelden/natta.

Så over til den gode nyheten. Skadene er ikke noe som akselererer voldsomt på så kort tid som 1/2 år. Det går nok helt fint å vente til våren med ny maling. Bare for å illustrere hvor tregt det går så har jeg en garasje som har hatt behov for nye vindskier i 4-5 år. De var morkne nok til å plukkes av endene allerede den gangen, men ble først skiftet i år. Det har ikke fått følgeskader for resten av garasjen, men i år var vindskiene så gjennommorken at det bare var å rive de i småbiter med hendene. Spikerne sto igjen. Nå er riktignok vindski bare noen få bord. De mest morkne bordene dine bør nok skiftes ut, men det er ingen krise om det er ørlite knaking og svakhet nederst i treverket når du maler det om. Bare mal godt på endene, gjerne 2-3 strøk akkurat nederst når treverket er som tørrest etter en uke med godvær på forsommeren.

Lenke til kommentar

Som Simen1 nevner går det fint å vente til våren med å bytte ut bordene. er enden av bordene over en terrasse eller noe slikt med kort avstand til flaten under?

De fleste av bordene har terasse under, ja, men det er god avstand ned dit (husker ikke helt hvor stor avstand her jeg sitter på jobb). Som sagt er det god lufting.

Lenke til kommentar

Hadde samme problem på huset mitt med stående panel fra 1989.

Kjøpte det i 2013 og malte det året etter.

Bordene var skråskjert men aldri malt endeveden på panelbordene.

Noen var plukkråtne og er byttet mens noen hadde begynt å smuldre nederst.

Tok sjansen på å plukke løst det værste og male flere strøk.

Holder det så holder det og man har spart seg noen kroner og holder det ikke så må de byttes som var utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...