AnonymDiskusjon Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Hei Vi kjøpte for 2 år siden en bruktbil, en 2010 modell som hadde noen få måneder igjen på garantien. Umiddelbart etter kjøpet opplevde vi stadig vekk problemer med bilen, hovedsakelig at motor gikk dårlig. Girkassen havarerte også i og med at bilen ikke ville holde seg i revers etter en stund. Alt dette ble stadig fikset på garasjens regning, og vi hadde en annen leiebil i en hel måned mens girkassen ble reparert. Etter garantien gikk ut var det igjen problemer på vinteren med ulyder i motoren, og bilen ble levert inn igjen, og vi forlangte muntlig/høflige (heller spurte og viste til tidligere problemer) at problemet likevel ikke var fikset. De fikset dette på egen regning. Neste vinter var det samme problem, og dyser ble byttet og da ble hele motoren tatt ut. Det har altså vært mye problemer med motor fra starten, som verksted alltid har tatt ansvar for. Nå har motoren gått 120 000km og vi anser hittil motoren som totalhavarert uten forvarsel. Jeg hadde bilen med på slalombane der farten ikke oversteg 80 på det meste, og gjennomsnittlig kanskje 50, det handler jo mest om svinging og kjøre mellom kjegler som varer i cirka halvannen minutt på en runde. Det er altså teknisk sett ikke særlig annerledes enn å ha med bilen på glattkjøring med tanke på fart, svinging og akselerasjon. Under kjøringen gikk plutselig og uten forvarsel motoren løpsk (over turtallsperren, kvelte bilen umiddelbart) og bilen startet så dårlig når vi lot den stå litt, Bilen ble kjørt hjem, og dro innom et Mekonomen merkeverksted som sa at det ikke var noe ulyder eller noe å bekymre seg for. Bilen kjørte i kanskje 2-300km til, før den plutselig stoppet. Ettersom det hørtes ut som batteriet var dårlig, satt jeg inn splitternytt batteri, bilen startet så etter å ha snudd en del ganger, men laget heftig tikkelyd og når jeg gikk ut av bilen for å inspisere så ble det til heftig skrapelyd som om man gnidde to metallbiter inntil hverandre. Motor ble skrudd av umiddelbart og bilen tauet hjem. Vi anser det som ren tilfeldighet at bilen har tatt skade under slalomkjøringen da kjøringen ikke er noe særlig mer krevende enn ellers, annet enn at det er litt mer gasspådrag i 90 sekunder som en runde varer. En bil som har gått kun 120 000km skal godt tåle å akselerere hardt i så kort tid uten totalhavari som følge. Lokalt merkeverksted ble kontaktet, som synes dette var rart, og skulle undersøke. Plutselig vi ringt tilbake med en kjeftende tone at de ikke ønsker å gjøre noe med bilen og alt er vår egen feil. De hadde visstnok søkt opp på sosiale medier og funnet skryteinnlegg om bilen (alle overdriver vel litt om toppfart osv?) og en video fra banen der kun panser på bilen er synlig, farten kan enkelt beregnes utifra girskifte her som viser at farten ikke var høy) og de sa blant annet at de ikke "gidder" å ha noe å gjøre med dette når bilen er ihjelkjørt, misbrukt, idiotkjørt, osvosv. Hadde bilen faktisk vært dette, er vi såpass ærlige personer at vi innser det er vår egen feil og hadde erstattet dette selv. Men i dette tilfelle dreier det seg om helt vanlig kjøring hver dag, og litt hardere kjøring for første (og siste) gang. En bil som har servicehefte osv skal ikke totalhavarere etter å ha kjørt den hardt i så kort tid. Merkeverksted nekter på dette og sier det er egen feil, selv når vi viser til at det har vært problemer fra dag 1. De viser også til at garanti (som egentlig er utgått uansett) ikke gjelder ved banekjøring, men ved nærmere inspeksjon av garantiheftet står det kun opplyst "høyhastighetsbanekjøring", altså ikke banekjøring. Det har jo ikke vært forskjellig fra glattkjøring annet enn at akselerasjonen/runden har vart lenger. Hva er det vi kan gjøre her, og hvem skal vi kreve eventuell erstatning fra? Merkeverksted som alltid har fikset feilen, importøren i Norge, eller forhandler vi kjøpte bilen av? Det er jo en vesentlig feil på kjøpet og det forventes at en motor varer lenger enn 120 000km. Kan de bruke diverse Facebookskryteinnlegg (som de har lagret og blant annet sendt videre til importør) om for eksempel toppfart, at "bilen ligger bra i svingene på landevei i høy fart!!" og lignende ting + videoen mot oss? Det blir aldri omtalt direkte at det er bilen vår det gjelder, og det er heller ingenting av bilen synlig som for eksempel skiltet. Hva er lurest å gjøre? Merkeverkstedet motsier seg selv veldig ofte i forskjellige telefonsamtaler, og det virker som om de "bløffer" med det de snakker om imot oss i og med at de sier forskjellige ting hver gang og blir sure og nærmest skjeller oss ut når vi prøver å ta kontakt. De sier også at det vi antar har skjedd osv er helt umulig, vi aldri kunne ha kvelt bilen, og så videre, mens Subaruimportøren i Nederland har sagt dette er fint mulig, og det kan ha skjedd mens de har tatt motoren ut av bilen at de har skadet turboen slik at olje har lekket sakte inn over tid, som også andre verksted sier. Det er visst bare merkeversktedet vårt som har en annen mening, som forøvrig også mener at biler i Tyskland ikke har garanti i og med at "idiotkjøring på toppfart så går garantien ut" (Hvem har ikke testet hvor fort bilen kjører en gang i livet?)Dette er jo en "nybil" (kjøpt nærmest ubrukt av merkeforhandler) til nærmere 300 000kr, så det er jo ikke lite penger det er snakk om her. Penger til å "bite i det sure eplet" er ikke nødvendigvis problemet, kr60-70 000 for ny motor og få den satt inn, men vi vil helst ikke bite i det sure eplet når det skal ha skjedd uansett kjøring med tanke på at motor kun har gått 120 000km. Enhver forventer jo at motoren varer minst dobbelt så lenge. Anonymous poster hash: 2ba46...bc3 Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Garantien har jo gått ut så dere må nok ta regningen selv. Har du toppkasko så dekker denne motorhavari på biler frem til de er 8 år gamle. Har dere ikke det så blir nok dette en dyr lærepenge. Hvilken bil er det snakk om? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Subaru Forester. Dette er ikke min post, bare kjenner igjen innholdet fra en annen tråd her på forumet. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2015 Som sagt er det ikke penger som er problemet, det er prinsippsak at en så ny bil skal og er forventet ved kjøp holde lengre enn 120 000km. Har ikke alle problemene vi alltid har funnet oss i uten erstatning eller heving noe å si i saken? Anonymous poster hash: 52ecd...b04 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Når man leker må man nok ta regningen selv.... Kanskje noen kan være villig til å ta delvis ta regningen... men om man har lekt seg på bane har man uansett brutt de aller fleste regler... Husk at mange som leker som på bane kjøper seg biler til 20K og bruker 2 år og koster på de lett 200K for å tåle påkjenningene... 1 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Når man leker må man nok ta regningen selv.... Kanskje noen kan være villig til å ta delvis ta regningen... men om man har lekt seg på bane har man uansett brutt de aller fleste regler... Husk at mange som leker som på bane kjøper seg biler til 20K og bruker 2 år og koster på de lett 200K for å tåle påkjenningene... Hvilke regler blir brutt under leking paa bane? Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Har bilen komplett servicehistorikk? har det vært foretatt oljeskift til riktige tider osv? Høres ut som dere allerede har fått mer enn dere har krav på og verksted har vært vennlig og gitt dere reparasjoner for egen regning så nå er det nok på tide å betale selv.... mandagsbil 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Det er ikkje uvanleg at både forsikringsselskap og bilprodusent/bilselger har vilkår der dei fråskriver seg ansvar for skader som har eller kan ha skjedd i forbindelse med banekjøyring. Så her må du sjekke opp kva vilkår som er satt opp. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2015 Dette skrev jeg i førstepost, i garantiheftet blir det kun omtalt "høyhastighetsbanekjøring", her har det var snakk om så vidt rekke å skifte til 3. gir før det var kjegler å snu 360 grader rundt igjen, størrelsen, lengden, bevegelsen og farten på banen er jo tilnærmet lik glattkjøring på NAF - mister man garanti på glattkjøring og? Det er jo tross alt en "bane" og. Ja, leker man med bilen må man ta regningen selv, men med tanke på at bilen ikke blir lekt med og kun har tatt en runde på slalombanen som varte i underkant av 2 minutter, så vil jeg ikke si at dette er egen feil, en bil skal da kunne tåle litt ekstra påkjenninh i mindre enn to minutter. Hadde det var flere runder i strekk eller race med større fart som varte i flere tiler hadde det vært noe helt annet, dette var ikke noe anneledes enn når man har vondt i magen på butikken og kjører så fort man kan til doen hjemme... Anonymous poster hash: 52ecd...b04 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Det er ikkje uvanleg at både forsikringsselskap og bilprodusent/bilselger har vilkår der dei fråskriver seg ansvar for skader som har eller kan ha skjedd i forbindelse med banekjøyring. Så her må du sjekke opp kva vilkår som er satt opp. Og det har en profesjonell selger etter ditt syn anledning til etter forbrukerkjøpsloven? Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Garantien er vel uansett utløpt, og det er jo en ganske gammel bil allerede med noen km på tellern. At motorer som oftest holder mye lenger enn 120kkm er ingen garanti for at man har mandagseksempler som havarerer på 100k. Om den er brukt på banekjøring eller ikke er vel ikke spesielt relevant, garantien er uansett utløpt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Det er ikkje uvanleg at både forsikringsselskap og bilprodusent/bilselger har vilkår der dei fråskriver seg ansvar for skader som har eller kan ha skjedd i forbindelse med banekjøyring. Så her må du sjekke opp kva vilkår som er satt opp. Og det har en profesjonell selger etter ditt syn anledning til etter forbrukerkjøpsloven? Så lenge bruken går utover det formålet som den er berekna for så kan ein vell ikkje påregne dette som ein mangel? Det må vell utvilsomt være eit grenseområde mellom at bilen sviktar ved vanlig kjøyring og at bilen ikkje tålte å bli brukt som ubåt? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2015 Garantien er vel uansett utløpt, og det er jo en ganske gammel bil allerede med noen km på tellern. At motorer som oftest holder mye lenger enn 120kkm er ingen garanti for at man har mandagseksempler som havarerer på 100k. Om den er brukt på banekjøring eller ikke er vel ikke spesielt relevant, garantien er uansett utløpt. Det er vel heller snakk om reklamasjon. Ved kjøp av en ny bil er det forventet at hovedelementer i bilen som girkasse og motor skal vare lengre enn de har gjort. Det er vel det forbrukerkjøpsloven går ut på hvis jeg ikke tar feil, en TV er for eksempel forventet å vare mer enn 2-3 år, selv om da garantien er gått ut og TVen plutselig kjøper har man forsatt rettigheter. Anonymous poster hash: 52ecd...b04 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Så lenge bruken går utover det formålet som den er berekna for så kan ein vell ikkje påregne dette som ein mangel? Det må vell utvilsomt være eit grenseområde mellom at bilen sviktar ved vanlig kjøyring og at bilen ikkje tålte å bli brukt som ubåt? Bare for at jeg er nysgjerrig... Er bilen min laget for å tåle å kjøres med på autobahn? Hvor fort har jeg lov til å kjøre før garantien ikke gjelder lengre? Hvor lenge? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Alle biler tåler å kjøres med på autobahn. Det er ikke fart i seg selv som sliter på motoren, men hvor høyt turtall du ligger på over lengere tid. Vanlige personbiler er ikke laget for fart, så å ligge på turtallsperren over lengere tid sliter voldsomt på motoren. I formel 1 løp så skifter de som regel motor etter hvert løp fordi de ligger på så høyt turtall, maks 18000 rpm visst jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 (endret) Så, om jeg ligger på Autobahn i full fart (5000+ RPM) så mye jeg kan, så er det utenfor garanti? Lurer på om det står i noen vilkår noe sted. Og i F1 er de nåværende motorene sperret på 15000 RPM men går sjelden mye over 12000 pga restriksjoner i drivstofftilførsel. De skal vel ogsåholde i 4-5 løp - tror det er begrenset til 4 eller 5 motorer for hele sesongen. Reglene endres så ofte, så jeg har full forståelse for at du er litt usikker her. Endret 13. oktober 2015 av johanf Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2015 Angående høyt turtall, så er det forståelig at en bil ikke tåler konstant maks turtall, men under 2 minutter med høyt turtall skal da ikke ta knekken på motoren. Motoren har selvfølgelig dyr olje og blitt varmet på tomgang før noe slikt... -TS Anonymous poster hash: 52ecd...b04 Lenke til kommentar
toth Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 (endret) Jeg må visst si det igjen: GARANTI ≠ REKLAMASJON! Garanti og dens vilkår er totalt irrelevant i dette forholdet, det er snakk om en reklamasjonssak. Og da gjelder: I tillegg må du reklamere innenfor den absolutte reklamasjonsfristen, som ved privatkjøp er inntil to år. Er bilen kjøpt fra en forhandler vil du kunne reklamere i inntil fem år etter at du overtok(ikke førstereg-dato første eier) bilen. Det er i utgangspunktet en mangel hvis det som har oppstått ikke skyldes: normal slitasje at du har påført bilen skade selv at bilen på andre måter er blitt utsatt for ytre påvirkninger Hadde jeg vært deg tror jeg jeg hadde blandet inn NAF. Endret 13. oktober 2015 av toth Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 "Alle" som klager på et eller annet verksted-relatert har visst brukt Mekonomen, Mystisk! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 Garantien er vel uansett utløpt, og det er jo en ganske gammel bil allerede med noen km på tellern. At motorer som oftest holder mye lenger enn 120kkm er ingen garanti for at man har mandagseksempler som havarerer på 100k. Om den er brukt på banekjøring eller ikke er vel ikke spesielt relevant, garantien er uansett utløpt. Så nå at noen har poengert at garanti ikke avskjører reklamasjonsretten og her er det jo snakk om næringsdrivende vs forbruker.. Det er ikkje uvanleg at både forsikringsselskap og bilprodusent/bilselger har vilkår der dei fråskriver seg ansvar for skader som har eller kan ha skjedd i forbindelse med banekjøyring. Så her må du sjekke opp kva vilkår som er satt opp. Og det har en profesjonell selger etter ditt syn anledning til etter forbrukerkjøpsloven? Så lenge bruken går utover det formålet som den er berekna for så kan ein vell ikkje påregne dette som ein mangel? Det må vell utvilsomt være eit grenseområde mellom at bilen sviktar ved vanlig kjøyring og at bilen ikkje tålte å bli brukt som ubåt? NÅ er det vel slik at bare fordi en tror det er slik og slik, så må en vel ha en årsakssammenheng....om man tror bilen er brukt som en ubåt, men den ikke har noe tegn etter det så kan man da vitterlig ikke bare påstå det for å dra argumentasjonen enda lenger....At den er banekjørt er ikke ensbetydende slik jeg leser TS og historikken at så har vært alene, eller en gang delvis årsak. Og at en butikk hevder ting som det som årsak er neppe første gangen i forbrukerrettens historie at man hører - det er også det i et jussforum å bare anta vilt, utifra min forståelse slik TS presenterer det og med det forbeholdet så er du veldig bombastisk på hva jeg oppfatter som litt vel tynt grunnlag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå