Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Z-Net EU har kommet i hus, og her er første inntrykk etter kun 12 timer i bruk.

 

Wow.

Hastigheten denne controlleren gir er helt enorm.

 

Jeg oppgraderte tidligere i vår fra den klassiske Z-stick 2 til UZB1, og den overgangen var (selvfølgelig) veldig merkbar. Jeg er en av dem som også optimaliserer med jevne mellomrom, og prøver å holde nettverket så friskt som mulig. Derfor hadde jeg ikke trodd at det kunne bli så mye bedre enn det jeg hadde fått til med UZB1, for det gikk jo veldig raskt! Men det kunne faktisk bli bedre. Merkbart bedre! Det hadde jeg seriøst ikke trodd.

 

Den første optimaliseringsrunden ("Optimize Network, but No Return Route Changes") tok en evighet: 2 timer og 45 minutter. Jeg ble litt skeptisk, men der tok jeg feil! Jeg la merke til at etter denne første optimaliseringsrunden hadde jeg vesentlig færre direkte pakker (se Plugins -> Z-wave -> Node Information, og se "Last Working Route"), men det er som forventet. Jeg så det samme da jeg byttet til UZB1, og dette endres med å gjøre flere optimaliseringer. Men til motsetning til UZB1, gir altså Z-NET meg høyere hastigheter med et ikke helt optimalisert nettverk enn jeg hadde med UZB1 fullt optimalisert!

 

Jeg tok en ny runde nå, var ferdig på 22 minutter. Kjører en til, og så en Full Optimize.

 

For meg som kjører virtualisering er det at den er nettverk-basert istedenfor USB helt fantastisk. Det krever ingen USB-til-nettverks-adaptere, drivere eller annet som kan gi trøbbel, det er bare å sette den opp (jeg liker fast IP) og tut-og-kjør. Og at den er nettverskbasert gjør den også vesentlig enklere å plassere. Og man kan til og med benytte WiFi (hvis man stoler nok på det).

 

 

Men den koster en liten formue. Alt i alt, inkludert frakt, toll og moms betalte jeg nesten 2000 kr. Det er 5 ganger mer enn UZB1! I praksis tipper jeg det er samme boks som kjører Zee2, så man betaler en del for hardware. I tillegg er det nok ikke mange andre programmer som støtter Z-Net, så foreløpig blir man låst (dette vil nok imidlertid endre seg med tiden).

 

Så er dette en jeg anbefaler?

Begynner antall noder å stige høyt, eller du har et stort hus du vil ha bedre dekning i, ei hytte med internett-dekning, eller ønsker deg mer frihet mtp plassering, så ja, helt uten tvil. Det er ikke den første controlleren jeg hadde kjøpt hvis jeg skulle begynne med Z-wave, den er nok forbeholdt oss gale.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...