Gå til innhold

Monitorering av vannstand i brønn-trådløst?

maxijoker

Anbefalte innlegg

(Med ettertanke, tenkte denne ville passe bedre under dette forumet)

Vi har en brønn som måler 4 meter fra topp til bunn.

Denne er med drone oppmåling ca 1200 meter i luftlinje fra boligen. Vår og sommerstid kan brønnen tørke ut, og det ville derfor i slike perioder med tørke vært meget nyttig å kunne motta daglige målerapporter (en gang per 24 t.) om brønnen sin vannmengde stand.

Noen som vet om slike anlegg, basert på solcelle batteri teknologi, måler vannstand vha. av resistanse i 2 plastrør?

Tenker at  påmonterte tørn med metalleder, rundt rørene vil med vannstand skape en resistanse krets. Mer vann = lavere motstands verdi mellom rørene. Denne økende/minkende resistans kan stå som en referanse for hvor mange meter det er med vann i brønnen. En krets (Arduino?) måler resistansen i kretsen, konverterer dette digitalt som sendes til en mottaker i boligen, hvor resultatet vises på en LED tallrute. 

Dette er tankene i grove trekk, noen med mer informasjon, URL linker?

På forhånd takk.  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke noe fullstendig svar, men tenkte bare å nevne at vanlige målemetoder for dette er trykkmåling eller avstandsmåling mot vannspeil.

Motstandsmåling av vannet vil være mer avhengig av renhet/forurensinger i vannet og korroderte/skitne metalledere enn vannhøyde.

En alternativ løsning er et plastrør med magnetkontakter (Reed switch) for hver halve meter og en smultringformet flottør med magnet som kan bevege seg opp eller ned langs røret. Da kan man enten ha forskjellige motstander i serie med hver magnetkontakt, eller en egen inngang for hver kontakt. Ulempen er at man må lagre informasjonen om hvilken kontakt som ble aktivert sist. Aktivisering av en kontakt kan brukes til å slå på styrekretsen, for deretter å slå den av igjen når nivået er lagret.

Lenke til kommentar

En motstandstråd med en flotør kan vel gjøre jobben? Ta en tråd fra en vifte, tørketrommel eller lignende. Strekk den ut. Sett på en flotør. Fest en ledning til flotøren slik at den gir kontakt til motstandstråden.  Fest ledning nummer 2 til bunnenden av motstandstråden. Heng opp toppenden av motstandstråden. Ferdig.

Eller et potmeter med flere omdreinger (eventuelt gear), koblet på et stort hjul. Tau rundt hjulet til en tung flotør for å trekke ned, fjær for å trekke opp. Forøvrig finnes analoge avstandsmålere i ferdig pakke. En boks med en tråd som kan trekkes ut. Fest en tung nok flotør. Ferdig.

Lenke til kommentar

Mange gode forslag her, noe som fører til flere tenkelige løsninger. Jeg ble mest begeistret for et rør med en flotrør med magneter rundt hele indre diameter. 

Flotøren som er en sirkel ("Fra ringo-spillet eks.") settes inn på røret. Så kunne man ha faste motstandere inne i røret for hvert 50 cm lengde, hvor enden av mostandsrekken nede i røret føres opp til toppen av røret igjen. Så festes en magnetkontakt før og ved hver motstand, den andre del av magnetkontakten loddes til kabelen som kommer opp fra bunnen.

Det betyr at hver gang flotør ringen treffer en kontakt kortsluttes mostandsrekken ved ett punkt og den totale motstand reduseres ved oppadgående og økes ved nedadgående vandring. Da er det enkelt å beregne hvor flotøren var og hvilken stand vannflaten hadde. Mellom hver magnet kontakt gies ingen informasjon, men det er ikke så nøye, fordi ved neste passering er motstanden i rekken høyere eller lavere.

Jeg trenger bare å vite om vann standen er 1.0 meter eller 3.0 meter, og om den er økende eller synkende. Så kunne man ha lagt inn at hver gang og bare da, det er endring sendes dataene.

En Arduino (Programmerbar IC, PIC) som kunne måle verdier ut fra motstand kom jeg over for noen måneder siden og vil ta opp jakten etter denne. Solcelle opplandet batteri er "pice of cacke", verre blir det med en sender/mottaker, en koder og dekoder.        

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er kommet en del videre i prosjektet. 

For GSM løsing har jeg tittet litt på denne http://www.aliexpress.com/item/industry-automation-GSM-Alarm-Controller-S150/32491644709.html?ws_ab_test=searchweb201556_4,searchweb201644_2_79_78_77_82_80_62,searchweb201560_4&aff_platform=aaf&sk=uey6RZne%3A&cpt=1450492983727&af=271660&cn=245827&cv=99099&dp=skim8017X668085X70713f3128262cc1fb69f0a197df8c95&spm=2114.031010208.3.153.siV10x&aff_trace_key=a46a0afcb1aa43049bf487917c0b31b4-1450492983727-02286-uey6RZne

Denne har 4 digitale inganger, men modellen over har 8 innganger hvorav to er med temp. prober. Det er King  Pigeon i Kina som produserer disse. Har hatt en del korrespondance med fabrikk ingeniørene, via Skype. Det hviler mellom to løsninger, 1) GSM løsning med 4 stk. float detector, 2) Raspberry Pi en liten pc tass som koples til vanntrykksmåling ved inngang til boligen. 

Løsnig 2 foenkler det hele. Jeg kan ikke vite nivåene i brønnen, men det blir mindre intressant, men la oss si at dersom jeg vet at 1.6 bar inn til boligen er full brønn tank, da vil gradvis reduksjon av trykket bli et mål for stand i brønnen. Med en Raspberry Pi har jeg svær mange muligheter for alarmer, monitorering, IP-oppkopling til priv. nett,  inn og utkopling av vann kilder, oppstart av pumper, y name-it. Nå er jeg bare på jakt etter digitalt probe som måler vanntrykk, og som kan koples til Raspberry Pi'en. Noen tips her?
Lenke til kommentar

Jeg fant en annen måler-løsning med færre bevegelige deler: Senk ned en trykkmåler så den (omtrent) alltid er under vannflaten, korriger for lufttrykket, og regn ut vannstanden derfra. 

Dette er noe som kan kjøpes ferdig, e.g. http://www.globalw.com/products/wl16.html - jeg vil anta det finnes en god del varianter tilgjengelig, så se på den mer som en illustrasjon enn en konkret anbefaling.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Jeg fant en annen måler-løsning med færre bevegelige deler: Senk ned en trykkmåler så den (omtrent) alltid er under vannflaten, korriger for lufttrykket, og regn ut vannstanden derfra. 

Dette er noe som kan kjøpes ferdig, e.g. http://www.globalw.com/products/wl16.html - jeg vil anta det finnes en god del varianter tilgjengelig, så se på den mer som en illustrasjon enn en konkret anbefaling.

Takk for innlegg. Er kommet dit den at en på denne tråden http://freak.no/forum/showthread.php?p=3280750#post3280750 

settes trykkføleren i enden av vanntilførselsslangen. Du kan se mer om hvordan dette kan løses i tråden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...