Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Verksted fant ikke feil på kjølesystem - Må jeg betale dobbelt?


baltakatt

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er ikke noen bilkyndig fyr, som det sikkert vil komme godt frem her i denne tråden. Derfor vil jeg prøve å forklare problemstillingen så godt jeg kan, og forhåpentligvis få noen innspill fra dere om saken.

Etter å ha kjøpt bil for noen år siden, har jeg hatt stadige problemer med at kjølevesken forsvinner i et hurtig tempo, og jeg har derfor alltid vert påpasselig med å etterfylle.
I juli, 2013, hadde jeg bilen inne på et ikke-navngitt verksted for å sjekke dette. De kom da til følgende konklusjon: 'Sjekk lekkasje fra kjølesystem (periodisk). Ingen lekkasje funnet'.

Så problemene med at kjølevesken forsvinner for raskt har bare fortsatt, men ikke noe stort problem siden jeg etterfyller ved behov.

Men så i september 2015 hadde jeg bilen inne til samme verksted pga av hyling i bilen ved oppstart. Der ble drivreimen byttet ut, og samtidig fant de en lekkasje på vannpumpa. Vannpumpa ble da skiftet sammen med drivreim. Kr 1110 for ny vannpumpe, kr 493 for ny drivreim og kr 3200 for arbeidet.

Flotte greier tenkte jeg! Nå hadde de endelig funnet ut av hvorfor kjølevesken min forsvinner alt for fort. Men så under en måned senere stopper jeg bilen etter en kort kjøretur og vifta går etter at motoren er slått av, for å kjøle ned motoren. Jeg åpner panseret og ser at beholderen for kjøleveske er helt tom!

Fyller på vann/veske og kjører til verksted for å få undersøkt dette som jeg trodde skulle vere fikset allerede. Etter at de har sett på bilen finner de ut at det er en lekkasje ved en pakning/overgang til radiatoren. Bilen skal inn til ny reparasjon på onsdag for å få dette fikset.

Så kommer problemet mitt. Da jeg nevnte til verkstedets mann i resepsjonen at jeg vel ikke skulle betale for dette, siden de opprinnelig ikke hadde fikset problemet med at kjølevesken forsvinner, så må jeg vel ikke nå betale på nytt for at de skal fikse dette problemet...igjen. Men han mener at dette ikke henger sammen og mener at jeg må betale for alt ved den nye reparasjonen.

Hva mener dere? Er det rimelig at jeg må betale også for denne reparasjonen når bilen allerede har vert inne 2 ganger for å finne problemet med at kjølevesken forsvinner? Nå viser det seg at det er overgangen/slangen/pakningen til radiatoren for forårsaker problemet, selv om de tidligere har byttet vannpumpa (kanskje helt unødvending...).


Burde jeg forvente at verkstedet skulle ha funnet ut av dette ved de to foregående kontrollene? Eller har de helt rett i å kreve betaling for ny runde nå med å fikse problemet med at kjøleveske forsvinner altfor raskt?

Er ikke vannpumpe og radiator såpass avhengige av hverandre at dette burde ha blitt funnet ut av tidligere?

Kan kjølesystem defineres til å også omhandle radiatoren og tilhørende slanger/rør?

Håper noen kan opplyse meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke de henger sammen. Det stemmer at vannpumpe og radiator er en del av kjølesystemet men de er montert på to forskjellige plasser. Vannpumpa sirkulerer vannet gjennom motoren før den pumpes tilbake til radiatoren via en annen slange. Uansett synes jeg at de var treg og ikke fant frem til lekkasjen.
I en slik sak, burde du ha holdt deg til merkeverkstedet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Enig i at feilene ikke har sammenheng. En vannpumpe skal være veldig slitt før den lekker vann, og da bør den byttes umiddelbart. Var dette merkeverksted? De er ofte flinkere til å gjenkjenne sære standardfeil enn nøytrale verksteder.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Bilen er en Ford Fiesta, 2004 modell. Verkstedet er Mekonomen.

 

Registerreim ble byttet i 2014, men vannpumpa ble ikke byttet ut i den sammenheng.

Useriøst at de ikke byttet ut vannpumpa ved regreimbytte. Vannpumpa føler med i regreim-settet.  Det var en her i forumet som byttet registerkjede hos et Mekonomen verksted og verkstedet påsto at bankelyden var vanlig med motortypen.

Jeg synes du burde ta kontakt med Mekonomen sentralt.

Jeg gjør det meste selv og kan bytte regreim i bilen men den jobben får jeg Møller å gjøre. Garantien på 3 år/100,000 km er gullverdt.

Endret av Indian
Lenke til kommentar

Nå må det sies at bytte av registerreim ble gjort på et annet verksted i forbindelse med service etter EU-kontroll. Så Mekonomen skal ikke holdes ansvarlig for noe som helst i den forbindelse :)

Men jeg registrerer at det er litt delte meninger om jeg bør betale på nytt for alt av arbeid som nå må gjøres for å stoppe lekkasjen. Bør jeg uansett kontakte Mekonomen sentralt for å få deres mening?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...