Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Aldersgrensen på salg av ting via nettet?

flamethower1234

Anbefalte innlegg

God kveld! Jeg lurer egentlig på om det er noe aldersgrense for å selge ting som spil osv over nettet. Det var en fyr som fortalte meg at jeg må være 18 år gammel før jeg kan gjøre dette. Dette er noe nytt for meg ettersom jeg har gjort dette i en god stund nå. 

Stor takk på forhånd!

Endret av flamethower1234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikkje eigentleg nokon aldersgrense, men som mindreårig så kan det være nokre utfordringar i forhold til avtalane som ein inngår, og då særlig avtaler som setter den mindreårige i gjeld.

Dette får praktiske utfordringar i form av at den mindreårige når som helst kan trekke seg frå ein avtale om internettsalg, nettopp fordi ein ikkje kan sette seg sjølv i gjeld.

På grunn av dette vil det kunne være litt utfordrande dersom den andre parten er mindreårig, uavhengig av om ein er selgar eller kjøpar.

Men så lenge verdiane på varene er såpass lave at den mindreårige kan betale det sjølv gjennom eigne lommepengar eller eigen jobb så kjem ikkje reglane om gjeld opp.

Er ein under 15 år så får ein heller ikkje inngå avtalar der ein bruker av eigne lommepengar.

Så det er ikkje ulovleg/aldersgrense for å selge ting over internett, men ein kan risikere å plutselig stå der med ein ugyldig avtale fordi den andre parten er mindreårig og ikkje hadde myndigheit til å inngå avtalen.

Lenke til kommentar

Som mindreårig kan du ikke selge dine egne eiendeler med mindre vergen din (foreldrene dine) spesifikt har latt deg få lov til det eller du har egen husholdning. Se vergemålsloven §§ 9 og 13. 

Hvis det er snakk om eiendeler av større verdi eller usedvanlig karakter må du i tillegg til vergens samtykke også ha Fylkesmannens samtykke, jfr. vergemålsloven § 39 første ledd bokstav i. 

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...