Gå til innhold

Reparasjon av harddisk

adaptec

Anbefalte innlegg

Jeg har en IBM Deskstar 20.5Gb harddisk (Model: IC35L020AVER07-0). Denne har nå tatt kvelden. Plutselig når maskina skulle boote en dag stod det "disk boot failure - insert system disk". Jeg har satt disken inn i en annen maskin, uten å få opp noe. Jeg har også satt den inn i en USB-leser, men fortsatt uten hell. I PartitionMagic får jeg opp navnet (Label) på disken, men ikke noe informasjon.

Jeg er nødt til å ha ut noe som ligger på denne disken. Er det noen som har noen tips og triks på hva jeg kan gjøre?

Det er ikke verdt 50.000 for å få IBAS til å redde dataene, men det er verdt noen timers strev før disken går i søpla. Jeg er villig til å prøve det meste. Håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Går det an å skru opp disken, ta ut platene og sette platene inn i en frisk harddisk?

Det er mykje som går seier mange, men sjansen for at du lukkast dersom du prøver på ein slik operasjon er nok minimale under vanlege forhold... (Dersom du disponerer eit støvfritt rom auker sjansane, men likevel er det svært risikofylt).

Lenke til kommentar

IKKE skru opp disken! kommer garantert til å gjøre mer skade enn hjelp.

Forsøk heller å sett disken inn i en annen maskin, formater den, for så å kjøre GetDataBack eventuellt et annet "redningsprogram". Ta det gjerne opp med noen andre du kjenner som kan dette før du setter i gang, da formatering virker litt drastisk. Men for trygghetens skyld kan jeg si at ved formatering sletter du bare referansene til filene, så bare du ikke skriver over disse på nytt igjen (legger noe på disken) vil filene i stor grad være intakte.

Lenke til kommentar

sjansen for at du skal lykkes med en operasjon inne i harddisken er så små at det er nesten ikke noen vits i å nevne det i det hele tatt. "greit nok" å ta ut platen(e) og montere den på en annen spindel men det er lese/skrivehode® der og! for de av oss, deg og for den del, som noen sinne har åpnet en moderne disk vet at det er veldig ømfintlig.. et argument Seagate bruker for å få folk til å skjønne toleransene er: "et nomalt frittsvevende støvkorn som ligger på en harddiskplate kan sammenlignes med at en Concorde kommer i mach1 og pluselig er Mount Everest rett forut" Kjeitete forklart, men Concorden er lese/skrivehodet :)

La vær å åpne disken selv du...

(jeg ser at denne posten er skrevet med håpløs norsk, men jeg gidder ikke skrive den på nytt...så sorry til dere alle)

Lenke til kommentar

En ting som går an å gjøre å bytte elektronikken under. Hvis du har en identisk harddisk som virker, skru av elektronikken (den grønne plata på undersiden) på denne og sett dette brettet på den som ikke virker. Mange feil på harddisker skylles elektronikkproblem. Jeg har selv hatt tre ødelagte disker og på to av disse var det bare å bytte elektronikken.

Lenke til kommentar

Disken har en klassisk klikkelyd som kommer når disken blir ødelagt. Har prøvd å bytte det grønne kortet fra en annen IBM-disk, men den var ikke helt lik og forsøket ble jo mislykka.

Jeg får vel heller ikke formatert disken da den bare står og klikker.

Noen flere råd?

Ingen som har en slik frisk disk å selge billig? Kunne brukt den som deledisk og forsøkt mer på det grønne kortet under osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...