AndersSK Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Min far sitter i uskiftet bo etter min mor i deres felles hus. Min far har fått ny samboer, og han ønsker å gi henne borett i huset etter hans død. Hun nye samboeren har aldri betalt husleie der, og heller ikke gått inn med noen penger. Kan min far gjøre dette? Hva med arvinger etter far som er igjen? Skal vi stå på utsiden og kikke inn i et hus som er vårt, hvor en annen dame har fått borett, mens vi er eiere av huset etter vår fars bortgang. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 , arveloven § 19: § 19. Attlevande ektemake som sit i uskift bu, må ikkje utan samtykke frå arvingane gi bort fast eigedom, eller gi andre gåver som står i mishøve til formuen i buet.Har ektemaken gitt slik gåve utan samtykke, kan kvar av arvingane få gåva omstøytt ved dom dersom gåvemottakaren skjøna eller burde ha skjøna at ektemaken ikkje hadde rett til å gi gåva. Søksmål må reisast innan eitt år etter at arvingen fekk kunnskap om gåva.Blir kravet om omstøyting gjort gjeldande medan buet er under offentleg skifte, kan det avgjerast av tingretten i samsvar med lov om skifte § 11 andre ledd. Kravet må være sendt inn til tingretten innan eitt år etter at arvingen fekk kunnskap om gåva.Det som framanfor er fastsett om gåver, gjeld og for sal eller anna som inneheld ei gåve. http://lovdata.no/lov/1972-03-03-5/§19 Jeg mener det er relativt klart at en borett (servitutt) må regnes som del av fast eiendom i denne sammenhengen. Den kan altså ikke gis bort. Sannsynligvis kan hun heller ikke få borett i testament, jf. arveloven § 29 (2). (Det kommer an på verdien av boet.) Det er noen egne arveregler for samboere (§ 28a-g), men siden far og samboer ikke har barn tror jeg ikke de er relevante. Faren din kan derimot selge henne en borett. Det kan skape juridisk uklarhet. Kan man regne "stell og pleie" eller husarbeid som en ytelse med verdi i denne sammenhengen? Kan faren din gi henne penger og så "selge" boretten for de pengene han nettopp har gitt henne? Hva er boretten egentlig verd? Slikt kan fort bli vanskelig. (En annen tråd om § 19: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1688984.) Lenke til kommentar
AndersSK Skrevet 12. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2015 , arveloven § 19: § 19. Attlevande ektemake som sit i uskift bu, må ikkje utan samtykke frå arvingane gi bort fast eigedom, eller gi andre gåver som står i mishøve til formuen i buet. Har ektemaken gitt slik gåve utan samtykke, kan kvar av arvingane få gåva omstøytt ved dom dersom gåvemottakaren skjøna eller burde ha skjøna at ektemaken ikkje hadde rett til å gi gåva. Søksmål må reisast innan eitt år etter at arvingen fekk kunnskap om gåva. Blir kravet om omstøyting gjort gjeldande medan buet er under offentleg skifte, kan det avgjerast av tingretten i samsvar med lov om skifte § 11 andre ledd. Kravet må være sendt inn til tingretten innan eitt år etter at arvingen fekk kunnskap om gåva. Det som framanfor er fastsett om gåver, gjeld og for sal eller anna som inneheld ei gåve. http://lovdata.no/lov/1972-03-03-5/§19 Jeg mener det er relativt klart at en borett (servitutt) må regnes som del av fast eiendom i denne sammenhengen. Den kan altså ikke gis bort. Sannsynligvis kan hun heller ikke få borett i testament, jf. arveloven § 29 (2). (Det kommer an på verdien av boet.) Det er noen egne arveregler for samboere (§ 28a-g), men siden far og samboer ikke har barn tror jeg ikke de er relevante. Faren din kan derimot selge henne en borett. Det kan skape juridisk uklarhet. Kan man regne "stell og pleie" eller husarbeid som en ytelse med verdi i denne sammenhengen? Kan faren din gi henne penger og så "selge" boretten for de pengene han nettopp har gitt henne? Hva er boretten egentlig verd? Slikt kan fort bli vanskelig. (En annen tråd om § 19: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1688984.) Takk for svar. Men om vår far skulle selge en borett til henne, vil vi sitte låst i et hus vi arvinger arver, uten å kunne gjøre noe for det bor en dame der med borett. Vil vi kunne selge huset? Pusse opp huset? Eller må vi stå og kikke inn i vinduet mens hun har den fulle disposisjonsrett over huset? Det hører med til historien at det er en utleie del på eiendommen, hvor det er sagt at inntekter fra leie skal dekke samboerens utgifter på huset, strøm , kommunale avgifter osv. Dette vil si at hun skal bo der uten kostnad, og at leieinntekter skal dekke hennes utgifter på huset. Er det tiltatt når det er vi arvinger som eier huset og utleiedelen? Ut ifra hva som er sagt, ser vi at vi mer eller mindre er gjort arveløse med et hus som noen andre skal bebo... Takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå