lysbringer Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Vis jeg tar for meg noen molekyler: Co2 NH3 CH4 O2 H20 Hvilke(n) av disse dipoler? hvordan finner jeg ut om det? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 tegn opp molekylet med sentralatomet og de andre atomene rundt. Få med alle elektronene så får du dannet deg ett bilde Lenke til kommentar
28teeth Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 En dipol er et molekyl der den elektriske landingen er skjeft fordelt slik at det dannes et lite negativt og positivt pol. Det er nemlig slik at i molekyler som består av to ulike grunnstoffer, så trekker det ene grunnstoffet mer på elektronene enn det andre stoffet (elektronnegativtet). Bindingene mellom grunnstoffene kalles gjerne kovalente dipolbindinger. Men ikke alle molekyler med kovalente dipolbindinger er dipole. Dersom den geometriske formen til molekylet er symmetrisk er molekylet ikke et dipol (det dannes ingen positiv og negativ pol). I dette tilfelle er NH3,H2O dipoler, mens resten er ikke det. La oss se på strukturen til molekylene NH3 - Se på disse bildene: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ammonia-2D-flat.png http://images.fineartamerica.com/images-medium-large/ammonia-molecule-dr-tim-evans.jpg Molekylet har to frie elektronpar (elektroner som ikke er i binding) på toppen av molekylet. Dette elektronene "presser" de andre elektronene, som binder nitrogen og hydrogen, slik at det dannes et større mellomrom mellom de frie elektronene og elektronene som er i binding. Molekylet får en slags asymmetrisk, og er derfor dipol. CO2 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/af/Carbon-dioxide-3D-vdW.svg/220px-Carbon-dioxide-3D-vdW.svg.png CO2 molekylet har atomer som ligger i rett linje. Oksygenet trekker mer på elektronene enn karbon, men det har ikke noe å si da molekylet er symmetrisk. Jeg håper dette hjalp litt. Dette er litt vanskelig å forstå, har selv problemer med å forstå dette, men jeg har lært at det gjelder å se på molekylets struktur. Lenke til kommentar
lysbringer Skrevet 12. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2015 (endret) ! Endret 12. oktober 2015 av Nervøsjente Lenke til kommentar
lysbringer Skrevet 12. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2015 Jeg tror verken kjemilæreren min, eller professoren på Uio kunne forklart det bedre enn deg! Tusen hjertelig takk! Lenke til kommentar
28teeth Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Jeg tror verken kjemilæreren min, eller professoren på Uio kunne forklart det bedre enn deg! Tusen hjertelig takk! Å nei! Innlegget mitt over er en forklaring på videregående nivå (hadde ingen anelse om at du gikk på universitet)! Det er mulig forklaringen min er for generell. Synes det er veldig lurt om du får avklart dette av en som virkelig har en fordypning i faget. Lenke til kommentar
lysbringer Skrevet 12. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2015 Jeg tror verken kjemilæreren min, eller professoren på Uio kunne forklart det bedre enn deg! Tusen hjertelig takk! Å nei! Innlegget mitt over er en forklaring på videregående nivå (hadde ingen anelse om at du gikk på universitet)! Det er mulig forklaringen min er for generell. Synes det er veldig lurt om du får avklart dette av en som virkelig har en fordypning i faget. Jeg går på videregående, haha godt nok at du skjønte det! Men jeg har vært i kontakt med professorer på Uio, som ikke forklarer det like bra! Lenke til kommentar
28teeth Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 (endret) Jeg går på videregående, haha godt nok at du skjønte det! Men jeg har vært i kontakt med professorer på Uio, som ikke forklarer det like bra! Haha, ser nå at du skrev kjemilæreren min. Professor og UiO var det eneste jeg fikk med meg. Bare jeg som var litt fjern. ;-) Endret 12. oktober 2015 av 28teeth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå