lada1 Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 (endret) Jeg hørte på radioen for en tid siden at noen har gjort statistikk på data om barn med eldre fedre (over 50 eller så). En konklusjon var at eldre menn lettere får barn med autisme. Jeg lurer på om en her har gjort feil bruk av statistikk. For det første så kvantifiserte en ikke hvor mye større sjanse det for å få barn med autisme når man er over 50. Er forskjellen "signifikant" ? For det andre så er "autisme" ganske vanlig. Dette indikerer at "autisme" bærer i seg en evolusjonær fordel (på linje med mange andre biologiske "svakheter"). For eksempel er "autister" overrepresentert blant ingeniører og matematikere (harde realfag) - men visstnok ikke så mye blant biologer, humanister og medisinere (som hr en "mykere" tilnærming i sitt fag - og gjerne passer fint inn i et disiplinert skolesystem). "Autisme" (eller anlegg for autisme) kan gjøre en ung og aktivere mer og annen hjerneaktivitet sammenlignet med mindre autistiske personer. Jeg kjenner 60-årige data-progammerere som er like "unge" og dynamiske som 20-åringer. Og jeg kjenner 60-åringer som helt har mistet denne evnen og viser typiske "ikke-autistiske" ("kamelonske"/flokkdyr-aktige) trekk. Så da lurer jeg på om "greia" med at eldre menn får økt sjane for å få autistiske barn (sammenlignet med gjennomsnittet - ikke med dem selv) er at disse mennene er "sprekere" enn gjennomsnittet? En måte å teste denne hypotesen på er jo å teste om barnekull nummer 1 (ved 30 år) og barnekull nummer 2 (ved 50 år) for samme person viser noen forskjell. Heller ikke denne sammenligningen vil være triviell å utføre da 50-årige "sprekinger" kanskje sjekker opp andre typer damer enn da de var 30-åringer ? En kan jo her ikke bruke data fra menn som får barn med samme dame ved 30 og ved 50 år - for denne samme dama eldes jo også :-) Noen som vet mer om dette? Endret 12. oktober 2015 av ludo1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 (endret) Tror du virkelig at verken de som forsket på dette eller de som vurderte om dette var godt nok til å publiseres har tenkt på så.grunnleggende ting? Man har tradisjonelt advart kvinner mot å få barn for sent, men det er studier som tyder på at den risikoen er noe overvurdert nettopp fordi de har fått barn med eldre menn, og deler av den økte risikoen skyldes at mannen er eldre. Du kan for eksempel starte med denne artikkelen. Det var den første jeg fant, og ikke nødvendigvis den beste, men da har du noe å starte med. Endret 12. oktober 2015 av the_last_nick_left 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 13. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2015 (endret) Tror du virkelig at verken de som forsket på dette eller de som vurderte om dette var godt nok til å publiseres har tenkt på så.grunnleggende ting? Man har tradisjonelt advart kvinner mot å få barn for sent, men det er studier som tyder på at den risikoen er noe overvurdert nettopp fordi de har fått barn med eldre menn, og deler av den økte risikoen skyldes at mannen er eldre. Du kan for eksempel starte med denne artikkelen. Det var den første jeg fant, og ikke nødvendigvis den beste, men da har du noe å starte med. Takk for svar. Det er publisert mye med feil bruk av statistikk. Og så blir det kommunisert overtolkede versjoner av konklusjoner. Jeg har ikke sett noen undersøkelse på sammenheng mellom disposisjon for å få barn med sjanse for å få autisme-diagnose og sannsynligheten for å få barn sent i livet. Nemelig. Og det er en potensiell svakhet i slike undersøkelser. En annen svakhet gjelder spørsmålet om eldre menn får barn med "utvalgte" mødre. Og jeg finner grunn til å tro at det er slike sammenhenger. Er man forsker selv, så er man vant til kritisk vurdering av bruk av statistikk :-) Og så er det gyselig morsomt å peke på svakheter i bruken av statistikk blant medisinere :-) Endret 13. oktober 2015 av ludo1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 (endret) Det er mange fanklubber, og de farligste er de som forventer at du er eksklusiv medlem. Fakta er vel helst at det ikke noen som har full oversikt. Hvor er sannsynligheten i at vi i framtiden kommer til å bli like dømt for vårt sneversyn som det synet vi nå har på foreldrede oppfatninger ? Hvor mye gull har vi gått forbi og hvor mye tull har vi trykket til vårt bryst ? Ekte vitenskap er mer nøytral enn mennesket er. Endret 13. oktober 2015 av vidor Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 13. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2015 (endret) Ja ? Men virker det ikke sannsynlig at f.eks. damer som er på "autisme-siden" av autisme-spektret kan ha større sjanse for å velge en moden mann sammenlignet med en på motsatt side av dette spektret? Vitenskapelige fakta kommer ofte frem via menneskelig synsing som så kritiseres og kontrolleres :-) Endret 13. oktober 2015 av ludo1 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 En pekepinn vil være om menn som blir fedre etter fylte 55 hyppigere får barn med andre arvelige lidelser enn autisme. I så fall har nok ikke hypotesen din noe for seg, selv om den er interessant. Jeg har observert en familie hvor nesten alle har ulike former for høytfungerende autistiske trekk, inkludert moren. Ett av barna er normal, men har sterke psykiske vansker som kan spores tilbake til en oppvekst i autistisk familie. Dette barnet fremstår også tilsynelatende med autistiske trekk, men en nærmere studie av adferd og evner avdekker normalitet. Til tross for normaliteten er det dette barnet som har størst vansker med å klare seg blant folk og i arbeidslivet, og som dermed blir sett på som mest unormal av utenforstående. Det skyldes at normale barn som vokser opp i et utpreget autistisk miljø, vil ha behov som dette miljøet hverken kan se eller møte, derfor vil et normalt barn ta større skade enn et autistisk barn. Jeg nevner dette fordi jeg ikke føler meg trygg på at alle med autistisk diagnose faktisk har denne lidelsen. En studie som baserer seg på autistiske diagnoser, har ikke bedre kvalitet enn det arbeidet som er gjort med diagnostiseringen. Lenke til kommentar
sevs Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 autisme er ikke en skikkelig sykdom/diagnose, det kommer fra dårlig oppvekskt og oppdragelse, altså fra samfunnet Lenke til kommentar
Quote Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 autisme er ikke en skikkelig sykdom/diagnose, det kommer fra dårlig oppvekskt og oppdragelse, altså fra samfunnet Fjas og tullball. Prøv igjen. 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Hvis det er noen sammenheng her, tror jeg det er at menn med autistiske tendenser bruker litt mer tid på å knekke koden og komme i gang med enkelte ting, spesielt når det kommer til det sosiale. Dermed blir de sent ute med parforhold og avkom, og det blir gjerne med partnere som ligner dem selv. Sjansen er da stor for at eplet ikke faller så langt fra stammen, enten man mener autismen er sosialt eller genetisk betinget. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 (endret) Hvis man har det forholdet til autisme at man tror at de fleste blir geni på et visst område har man misforstått diagnosen helt og holdent. Autisme er en vid diagnose som i og for seg selv sier lite om hvordan individet faktisk er. I all hovedsak dreier autisme seg om svekket sosial kapasitet. Graden av autisme kan variere fra å fungere særs godt i samfunnet, til å trenge pleie og hjelp resten av livet fordi man ikke klarer å ta vare på seg selv. Enkelte med autisme lærer aldri å prate. Andre kan leve med det udiagnostisert hele livet. For å legge til litt mer. Å mene at autisme er sosialt betinget er litt 1940-ish. Endret 14. oktober 2015 av Quote 1 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 (endret) Hvis det er noen sammenheng her, tror jeg det er at menn med autistiske tendenser bruker litt mer tid på å knekke koden og komme i gang med enkelte ting, spesielt når det kommer til det sosiale. Det tror jeg er riktig. Eldre fedre kan grovt deles i to grupper: Den ene gruppen er de som får sitt første barn i høy alder, den andre er de som har barn fra tidligere, og fortsetter å få barn i høy alder med yngre kvinner. Mens den siste gruppen kan regnes å bestå av menn som er sosialt veltilpasset og attraktive, er den første gruppen i hovedsak (altså unntak finnes) menn som ufrivillig har utsatt å etablere seg i forhold med barn. Dette er selvsagt forhold som må med i betraktning når det undersøkes hvorvidt autisme har sammenheng med høy alder på fedrene. Men det er ikke sikkert dette er like selvsagt for forskere bak slike undersøkelser, og det er heller ikke alltid ressurser til å gå tilstrekkelig i dybden til å avdekke slike forhold. Endret 14. oktober 2015 av Horten Market Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå