Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Tips til bra og billig sykkel

Alex T.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er student i Trondheim og har selvfølgelig blitt frastjålet sykkelen min. Med studentbudsjettet mitt har jeg ikke råd til en dyr sykkel, men jeg vil ha en sykkel som fungerer bra og som holder i minst 5 år til. Skulle gjerne hatt muligheten til å tatt på vinterdekk også. 

Er ikke noe sykkelekspert, så jeg vet ikke hvor jeg finner bra og billig sykkel. Derfor ønsker jeg tips :)

Takker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, jeg kan ikke bruke mer enn 2000 kr på en sykkel. Er litt redd for å kjøpe brukt fordi jeg mest sannsynlig ikke får med garanti og at jeg ikke kan risikere å bruke en formue til på å finne deler til den hvis den er/blir ødelagt. 

Tror det sikreste valget er å kjøpe en ny og billig sykkel. 

Lenke til kommentar

Brukt sykkel av kurant merke er så avgjort bedre enn en ny sykkellignende gjenstand til 2K.

Kortliste for hva du bør sjekke:

Kjedestrekk: Mål at kjedet ikke er strukket mer enn 0.75%, ta med kjedestrekkmåler, eller til nød linjal (Hvert ledd er eksakt en tomme) Er det strukket vesentlig lengre enn 1% er drivlinja gjerne gåen. Sjekk også at kjedet ikke glipper (Indikasjon på en utslitt drivlinje når kjedet er byttet)

Kabler: Sjekk at gir og bremsekabler går fritt begge retninger. Skjekk at giring opp og ned går smertefritt. Heltrukne kabler er generellt bedre for pålitelighet.

Hjul: Sjekk at hjulene er rette (Se etter både sideveis og høydekast), sjekk at eikene er tålelig jevnt stramme. Er noen helt løse er det et rødt flagg på hjulene.

Alle lager (Hjul, krank, styre, pedal): Sjekk at de går lett rundt uten noe rumling.

Ramme: Se etter bulker, sprekker og hakk. Knirking kan ha opphav i sprekker (Men vanligvis er det noe annet)

Lenke til kommentar