Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Hei, Jeg var uheldig og overså en faktura som ble sendt pr. epost. Plutselig fikk jeg en betalingsoppfordring, med et gebyr på 325,-. Jeg ringte ned til kredittselskapet å lurte på hvorfor jeg ikke hadde fått noen purringer, og de sier det er sendt inkassovarsel pr. post i september, men jeg kan ikke se å ha mottatt dette. De på sin side sier at de ikke har fått brevet i retur, og at det da betyr at det er mottatt. Jeg ringte til Posten for å forhøre meg om de kunne spore brevet, men det kunne de ikke. Regningen med gebyr blir betalt i dag. Men jeg synes av prinsipp at jeg ikke skal belastes, da jeg ikke har mottatt noe inkassovarsel eller purringer. Er det noe som helst jeg kan gjøre i denne saken? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Noen kommer helt sikkert til å rette meg om jeg tar feil, men jeg tror det er ditt ansvar å sørge for å holde din kontaktinformasjon oppdatert. 1 Lenke til kommentar
kjekset Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Du må betale det, som du sier du skal gjøre. Hvis du lager en sak av det blir det fort mye dyrere, og du kommer til å tape den garantert. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Inkassoloven §§ 17 og 19 samt inkassoforskriften kapittel 1 angir som det vilkåret som utløser gebyrmessig erstatningsplikt at purringer/inkassovarsler er sendt, ikke at de er mottatt. Å ikke ha mottatt purringer/inkassovarsler er derfor ikke noen fritaksgrunn for utgiftene. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Var det jeg egentlig fryktet. Veldig irriterende at jeg må betale ekstra for at Posten ikke har levert brevet. Ingen måte å stille de ansvarlig på heller? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Nei, du må i så fall bevise grov uaktsomhet. Lykke til med det. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Så å ikke levere et slikt viktig brev er ikke grov uaktsomhet? Men Posten vil sikkert på sin side hevde at de har levert brevet. Får bare betale faktura og glemme hele saken. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 (endret) Det kommer an på grunnen til at det ikke ble levert. Endret 12. oktober 2015 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 (endret) Jeg husker jeg ble fritatt fra gebyret en gang. Da var det et bomselskap som hadde drevet å sendt regninger til min gamle adresse. Selv om min nye adresse var folkeregistrert. Inkassoselskapet hadde jo funnet riktig adresse, og når jeg påpekte dette var det ikke noen tvil fra den kundebehandlerens side at jeg ikke skulle behøve å betale gebyret. Synes det ihvertfall skal være krav om at det er "sendt" til riktig adresse, forutsatt at adressen er registrert i folkeregisteret. (og posten) Endret 12. oktober 2015 av Kron Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Hentet fra en artikkel til Nettavisen "Har ikke noe ansvar Posten melder at de ikke kan ta noe ansvar hvis det første du ser av en regning er et purrebrev. - Ettersom A-post og B-post ikke er registrerte sendinger, er det naturlig at Postens ansvar er begrenset. Posten har ingen mulighet til å spore sendingene eller å sjekke hvor feilen kan ligge. Det formelle grunnlaget for erstatning ligger i Postloven, som sier at Posten har erstatningsansvar for uregistrerte sendinger som er skadet, bortkommet eller forsinket, dersom dette skyldes grov uaktsomhet, sier Michalsen. - Posten har intet erstatningsansvar dersom vi ikke har utvist grov uaktsomhet Grov uaktsomhet blir definert som «markert avvik fra ordinære rutiner», som at brev med vilje ikke leveres. - Om et brev returneres på grunn av ordinære feil i vår produksjon, defineres ikke det som grov uaktsomhet, påpeker Michalsen. - Står man som forbruker helt rettsløs overfor forsendelser som ikke leveres, og som dermed medfører ekstrautgifter? - Posten har intet erstatningsansvar dersom vi ikke har utvist grov uaktsomhet, sier Michalsen." Ser ut til at dette hender fra tid til annen. Tvilsomt at den hyggelige postdame vår med vilje ikke levere brevet. En løsning på dette kan være at kredittselskapet sender en purring først, for så å sende inkassovarsel. Da skal man være maks uheldig om begge brevene ikke kommer frem. I mitt tilfelle var det dessverre slik at kredittselskapet kun sender en inkassovarsel og deretter betalingsoppfordring. Lenke til kommentar
toth Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 I vår digitale tidsalder burde jo egentlig purringer kunne sendes i duplikat på mail eller SMS, med lesebekreftelse. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EZE0dRsY Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Er så enig. Jeg spurte om hvorfor de ikke hadde kontaktet meg personlig via telefon eller email, men de sa det holder med å sende brev. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Jeg oppdaget plutselig en dag at jeg var uten forsikring på bilen. Var tilfeldigvis i utlandet, så bilen stod parkert. Det jeg finner merkelig er at forsikringsselskapet ikke prøvde å ringe meg før de kuttet forsikringen pga manglende betaling. Det er som om noen organisasjoner ikke gidder å prøve engang. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Jeg oppdaget plutselig en dag at jeg var uten forsikring på bilen. Var tilfeldigvis i utlandet, så bilen stod parkert. Det jeg finner merkelig er at forsikringsselskapet ikke prøvde å ringe meg før de kuttet forsikringen pga manglende betaling. Det er som om noen organisasjoner ikke gidder å prøve engang. Med tanke på hvor mange som kjører rundt i biler der forsikringen ikke er i orden skjønner jeg forsikringsselskapene godt. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Huh? Det er jo ikke sånn at jeg IKKE vil betale forsikringen på bilen. Det gjør jeg "med glede". Det at de bare kuttet den uten å i det hele tatt prøve å ringe meg og høre om det er en grunn til at jeg ikke betaler, hadde spart mange for mye dritt, om det hadde vært sånn at jeg hadde endt opp med å skade noen og ikke hatt forsikring. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Kan jo starte med å spørre hvor de sendte purringene Kan jo hende de har blitt sendt feil Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Huh? Det er jo ikke sånn at jeg IKKE vil betale forsikringen på bilen. Det gjør jeg "med glede". Det at de bare kuttet den uten å i det hele tatt prøve å ringe meg og høre om det er en grunn til at jeg ikke betaler, hadde spart mange for mye dritt, om det hadde vært sånn at jeg hadde endt opp med å skade noen og ikke hatt forsikring. I 2011 ble det estimert at ca. 140.000 kjørte uten ansvarsforikring. De fleste av disse har nok gjort et bevisst valg om å ikke betale av ulike årsaker. Det vil derfor være en nesten uoverkommelig jobb å ringe rundt til alle disse for å finne de få som faktisk er villige til å betale forsikringen sin... Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Kan jo starte med å spørre hvor de sendte purringene Kan jo hende de har blitt sendt feil De fleste inkassoselskaper sender brev som er EA-merket. Om de har feil adresse på mottaker vil Posten stemple disse med en strekkode som sørger for at brevet blir videresendt til riktig adresse – samt at inkassoselskapet på den måten automatisk får beskjed fra Posten om hva den nye adressen er. Om mottaker har feil adresse hos Posten så er det mottakeren sin feil om regningen ender opp feil. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Kan jo starte med å spørre hvor de sendte purringene Kan jo hende de har blitt sendt feil De fleste inkassoselskaper sender brev som er EA-merket. Om de har feil adresse på mottaker vil Posten stemple disse med en strekkode som sørger for at brevet blir videresendt til riktig adresse – samt at inkassoselskapet på den måten automatisk får beskjed fra Posten om hva den nye adressen er. Om mottaker har feil adresse hos Posten så er det mottakeren sin feil om regningen ender opp feil. De fleste... og da lærte vi noe nytt i dag også Skader ikke å dobbeltskjekke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå