Gå til innhold

Quicksort, jeg bruker metode men fungerer ikke?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sitter å ser på eksamensoppgaver for quicksort i programmering. Oppgavene innenfor quicksort går somregel slik: Vi får et ord som vi skal kjøre quicksort på. Jeg har sett på quicksort metoden på youtube men får jo aldri likt dette svaret han er ute etter. Noen som kunne forklart?

8vvh8h.png Jeg ser at han i alle oppgavene tar "piviot" som siste elementet i hver partisjon, men jeg aner ikke hvordan han kommer fram til disse linjene ovenfor. Om jeg kjører metoden som jeg f.eks ser på denne youtube videoen får jeg jo ikke lik fremgangsmåte som fasiten... https://www.youtube.com/watch?v=aQiWF4E8flQ 

P R O S E D Y R E

e d E p r o s y r    sorterer venstre side?

d e E p r o s y r    på høyre side tar han O som piviot og jeg skjønner ikke hvordan han kommer fram til dette... for o er ikke engang på slutten, men i fasit har den på et magisk vis kommet seg til slutten når man ser på linje 2

Endret av bchpls
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt usikker på hva du spør om her. Ikke tenk så mye på om du får eksakt samme printout som fasiten.
Så lenge du har implementert en quicksort så vil du få samme svaret og bruke ca like lang tid på å finne svaret.

Hver linje i fasiten representerer to ting: 1) pivot blir valgt 2) pivot blir plassert i sin korrekte plass. 

Han tar O som pivot fordi O er på slytten av srpyro partisjonen fra første linje.

Vet ikke om jeg fikk svart på det du lurte på men kanskje jeg har flaks?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Litt usikker på hva du spør om her. Ikke tenk så mye på om du får eksakt samme printout som fasiten.

Så lenge du har implementert en quicksort så vil du få samme svaret og bruke ca like lang tid på å finne svaret.

Hver linje i fasiten representerer to ting: 1) pivot blir valgt 2) pivot blir plassert i sin korrekte plass. 

Han tar O som pivot fordi O er på slytten av srpyro partisjonen fra første linje.

Vet ikke om jeg fikk svart på det du lurte på men kanskje jeg har flaks?

Han vil vi skal løse den likt som han, blir det ikke slik er svaret feil.... derfor jeg henger meg så opp i akkurat dette. Det er slik jeg tenker: 

P R O S E D Y R E (velger siste element E som piviot) så går jeg fra venstre å sjekker hva som er ><

e d E p r o s y r (velger bokstaver som er < eller > fra venstre mot høyre, jeg havner da på 

e d E p r o s y r (jeg får ikke like bokstaver i lik rekkefulge som han noe SOM ER KRAV. Men jeg skjønner ikke hvordan f.eks det blir d e E på venstre side og s r p y r o høyre side. Kan hende måten jeg velger bokstaver på å plasserer de på høyre eller venstre side blir feil..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...