Gå til innhold

TEST: D-Link DIR-890L (AC 3200)


Anbefalte innlegg

Utfordringen oppstår når du uansett hva du gjør ender opp med strict eller moderate nat mot Xbox One og / eller PlayStation 4, selv med upnp aktivert. Nå er det over 12 mnd siden jeg kjørt pfSense selv, men jeg slet også med Steam selv med upnp aktivert da det alltid ble trøbbel når jeg spilte spill som PayDay 2 osv med en venn av meg. Mange rapporter om dette overalt på pfSense sitt brukerforum.

 

Jeg fikk til Open NAT på to 360'er med en eldre Cisco/Linksys ruter ved å sette opp port triggering i stedet for forwarding. Er det en mulighet for det på pfSense også tro? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke hatt noen problemer med PFSense og gaming over nettet, forutsatt at du har forwardet de portene du trenger til serveren.

Men du har regler for både utgående og innkommende på brannmuren du må passe på, på små vanlige routere så har du stortsett bare NAT og en veldig simpel brannmur.

Om du ikke trenger noen fancy utgående filtrering, så kan du sette den til allow all, og kontrollere kun innkommende.

Når du port forwarder så må du også sette opp en brannmur regel, nå tillater PFSense i allefall å lage brannmur regelen automatisk når du setter opp Port forwardingen.

 

Ellers må du holde tunga korrekt i munnen når du herjer med subnets og IP adresser, PFSense misliker blant annet om du setter 2 interfaces med IP adresser som er i samme subnet for eksempel.

Lenke til kommentar

Vet det. Har hatt mange timer med pfSense Guide-boka ;)

 

Lurte vel egentlig mer rundt det å få open NAT på to Xboxer på innsiden av ruteren,

én boks på hvert sitt separate subnet / VLAN / Interface.

Vi har ikke faktisk testet i praksis enda, da vi ikke har fyrt opp Kjeks-boxene bak pfSense,

men tenkte kanskje at en løsning på det ville vært som med endel hjemmerutere, hvor i tillegg

til forwarding, så har du også port triggering, noe som jeg ikke finner noe om i pfSense UI eller doks...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kommentaren min gjelder ikke routeren som er testet, men en tidligere testet router, Dlink DIR-865L. Kjøpte en slik for knapt 2 år siden. Den begynte å skrante for 3-4 måneder siden, først ved at 5Ghz-båndet falt ut, så 2,4Ghz-båndet. Nå er den ubrukelig, og jeg har lest om nøyaktig de samme symptomene på utenlandske nettsteder. Jeg klandrer ikke Tek.no for ikke å fange opp kvalitetsproblemer som viser seg i ettertid. Men kanskje er det mulig å fange opp - og kunne si noe om produsentens historie for kvalitet og produktenes varighet? Nevnte router fra Dlink og ASUS sin rt-ac66u er samtidige routere (2012). Førstnevnte selges ikke lenger i nettbutikkene. ASUS' router er fremdeles en bestselger. Hva forteller dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...