Gå til innhold

Investere i serverhardware


Caddy

Anbefalte innlegg

Sånn hvis og om atte men, man skulle insvestere litt i serverhardware. Til en server som skulle brukes primært til filserver, TS3 og spillserver for minst 2 spill av gangen med 5-10 brukere..

La oss for syns skyld sette maxpris på 7 lapper. (uten HDD, og kabinett)

Hva går man for da?

Edit:

Vandt med å bare erstatte serverhw med gamerpchw ..

Så om man skulle bygget noe "skikkelig" no... (?)

(Profil for dagens HW)

Mål:

1-2 spillservere
10-20 brukere
Openmediavault
Windows  7 / Server(virtuelt) (Spillserver her)

Endret av Caddy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Servergrade , xeon , ecc , fint for de som trenger det av eksakte grunner. 

 

Hva med strøm og nett? Redundant router? 2 linjer inn? Redundanse på strøm? Switcher? 

 

Først må du finne ut hva du MÅ ha. 

Gjør det ingen ting om det detter ned i en dag eller to, så kan du jo bare erstatte den delen som dør på nærmeste butikk. 

 

Og hvor mange cores på cpu støtter den programmvaren du skal bruke, med tanke på 1-2-3-4 cpuer ol. 

Vet du også hvor mye minne det vil kreve, kan det være en fordel. 

Lenke til kommentar

Kan hoste fleire spill på ein Raspberry Pi. Det som ikkje skulle fungere kan man istadenfor leie ein server til. Ingen grunn til å kjøpe dyrt.

Er mange spillservere som ikke er ARM-kompatible som du tydeligvis ikke har fått med deg.

 

Jeg ville anbefalt å kjøpt deg en Dl160 G6 dersom man skal ha serverhardware, som man får svært billig på ebay. 

Endret av wtf1337
Lenke til kommentar

Sitter å venter på Skylake i mini-ITX og Xeon-format. Antar det kommer i løpet av Q4.

 

F.eks.

Gigabyte MX11-PC0 (antatt pris ca. 2500,-)

Intel Xeon E3-1230 v5 (antatt pris ca. 2500,-)

32gb DDR4 minne (ca. 2500,-)

En eller annen 3-400w PSU (500,-)

 

Støtter ikke ECC tho, så er jo ikke server-grade. Ikke redundant på power-siden heller.

 

Men den klarer noen spillservere, er liten og stillegående osv.

Lenke til kommentar

Uten redundant psu må du regne noen timer nedetid selv om du har ekstra psu liggende på hylla, litt kortere om den er modulær og helt lik så kablene kan ligge.

Skal den være stille eller stå i støyende miljø? jeg har isåfall 4cpu-servere i intel og amd med cpuer til 120k i pr kasse jeg lurer på om jeg skal selge.

de har 1400w psu x2 pr og 32 minneslotter med 16 brikker ecc pr dags dato.

 

Nå har det seg slik at det bare er finans og helse som krever ecc, vår noob-bruk har ikke kritiske krav til feilkalkuleringer

Lenke til kommentar

Uten redundant psu må du regne noen timer nedetid selv om du har ekstra psu liggende på hylla, litt kortere om den er modulær og helt lik så kablene kan ligge.

Skal den være stille eller stå i støyende miljø? jeg har isåfall 4cpu-servere i intel og amd med cpuer til 120k i pr kasse jeg lurer på om jeg skal selge.

de har 1400w psu x2 pr og 32 minneslotter med 16 brikker ecc pr dags dato.

 

Nå har det seg slik at det bare er finans og helse som krever ecc, vår noob-bruk har ikke kritiske krav til feilkalkuleringer

Har du prisant på de rimeligste AMD boksene?

Lenke til kommentar

Klipper inn fra min egen blogg da disse ble bygget 

 

"

 

Valget falt på prosessorsokkelen G34 som er en LGA (land grid array)-sokkel designet av AMD for å støtte AMDs multibrikkemoduler (MCM) bestående av Opteron 6000-serien.

De 4 prosessorene er ingeniørutgaver (Engineering Samples) av Opteron 6380 og vil til sammen ha 64 ulåste kjerner. Hovedkortet er av merket Supermicro H8QGI-F og kabinettet med redundant 1400W strømforsyning er av merket Supermicro 4U/Tower. Kun 16 minnebrikker er nødvendig for maks ytelse med tanke på fire minnekanaler og valget falt denne gang på 16 stk av 4GB DDR3 1600MHz ECC/Reg Samsung.

 

Mener amd-boksene er 6380 , 6386 og 6372 ( ES alle ) 

De har blitt stabilitetstestet i 1 år uten feil. 

 

Billigste blir da 6372ES x4 .

Bare kabinettet , psux2 og KH kostet 20 laken hos nextron alene. 

 

Tenkte sånn 5k ca jeg, det er bare ett problem, det er ikke bare til å slenge de i posten, snakker 40kg gigantisk kasse. 

 

Cpu-kjølere er noctua 92mm og alle 70DB-viftene er montert ut, men følger med og erstattet med vanlige vifter. 

Orginalkjølerene var passive med hissige kabinettvifter som støyet mer en støvsugeren. 

 

Lenke til kommentar

Kvifor skal man ha 2x PSU? Du får jo mykje betre oppetid med 2 maskiner istadenfor.

Intel NUC er billig, straumgjerring om ein absolutt må ha x86 og Mikkesoft OS. Får jo også bærbare PCer(tenk som faktisk også inkluderer UPS) som kan fint brukes som servere. Laptopper inkluderer også Mikkesoft OS lisens.

Lenke til kommentar

For å spørre litt, har du tenkt å kjøre windows 7? (windows 7 er ikke ett serveros) Hva er målet ditt med dette, er dette noe som skal være kult for deg og kompisene dine. Har du ett mål om å tjene noen kroner på dette, er det noe krav til oppetid? Skal dette skalere?

 

Hvis dette er bare for å teste, så ville jeg kjøpt meg en vanlig ekstra pc, med litt ram (24Gb+), minimum en 4kjernes cpu og ett innebygd skjermkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...