Gå til innhold

Hva skal til for å få jobb hos de store internasjonale IB bankene?

Anbefalte innlegg

Hei, siden konkurransen her i Norge er enorm, og jeg kunne tenke meg litt internasjonal erfaring etter studietiden, har jeg begynt å tenke litt på det store utland. Går fortiden bachelor i finans og trives veldig med dette. Tar også opp fag fra VGS og drømmen er rettsvitenskap. 

Jeg er mest interessert i corporate finance og tror det å jobbe med M&A, IPO og gjeldsfinansiering kunne vært gøy. Har sett litt på nettsidene til de store, (Goldman Sachs, Morgan Stanley, Merril Lynch) og det virker jo som at de søker en rekke forskjellige folk. Er det noe særlig nordmenn i disse bankene? Tenker da hovedsakelig på London og New York. Regner med at en norsk grad i rettsvitenskap ikke vil være særlig atteraktivt for disse, men vil ha mange muligheter åpne når jeg er ferdig med studietiden. 

Endret av TheNarsissist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er andre poster om samme emnet om du leter litt. Sånn jeg har skjønt det så øker man sjansene sine mtp jobb hos disse gjennom personlig interesse (si du investerer sparepenger og har tjent XXXXXX, med fokus på XXX industrier/commodities), internships etc. Det er ikke nok med gode karakterer; konkurransen er skyhøy i London.

Endret av ahpadt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at konkurransen i andre land er mindre enn her?

Bare nysjgerrig på det.

Karakterinnflasjon og jævlig mange som studerer økonomi her i landet. Dette kombinert med få arbeidsgivere innen dette feltet, gjør at jeg trakk denne noe forhastede slutningen. Har også inntrykk at det er lettere å få internships. Tør ikke tenke på hvor mange søknader Sundal Collier og DNB Markets fikk i år.
Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at konkurransen i andre land er mindre enn her?

Bare nysjgerrig på det.

Karakterinnflasjon og jævlig mange som studerer økonomi her i landet. Dette kombinert med få arbeidsgivere innen dette feltet, gjør at jeg trakk denne noe forhastede slutningen. Har også inntrykk at det er lettere å få internships. Tør ikke tenke på hvor mange søknader Sundal Collier og DNB Markets fikk i år.

Da bør du ikke tenke på hvor mange søknader Goldman og Co får i London. Det er nok lettere å få seg noe i andre steder enn de største finansbyene i Europa (London) og Nord-Amerika (NY).

Lenke til kommentar

1: Mye vanskeligere å få jobb/internships i  London enn Norge (i Oslo er det kun nordmenn som søker, i London får de søkere fra hele verden)
2: Hvis du vil jobbe internasjonalt med m&a er en norsk jussutdanning tilnærmet verdiløs - gå for en finansutdanning i utlandet. 

Endret av MD123
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...