Syar-2003 Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 (endret) Også båter, fly, industri og fyring (olje og ved) slipper ut NOx. Hafslund har for eksempel igangsatt et prosjekt for å erstatte oljefyring med fjernvarme i Oslo.Nå har man restriksjoner på drivstofftype for cruiseskip som skal til flere norske havner, de får ikke gå på tungolje i Norge når de går mellom havner.. Også ved landligge er det vel forbudt med tungolje mener jeg.Hafslund sitt fjernvarmeanlegg er egentlig ganske komiske saker, det er nemlig svært mange eiendommer selv i sentrum som ikke kan kobles på dette.. .Det var mest forholdet mellom oljefyring i Oslo <-> 60.000 biler som hver seg kjører 15.000km jeg siktet til. Har ikke veldig dårlig samvittighet for å si det slik Endret 11. oktober 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/e85-skulle-redde-klimaet-naa-fjernes-miljoedrivstoffet-i-det-stille/a/23354781/ Statoil legger ned og skal heller bygge ladestasjoner på sine bensinstasjoner... Politikere igjen hmmm , også i Sverige hvor det også rakner etter at firmabil avgiftsfordeler fjernes. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Hadde man stanset en avgang Oslo-Kiel så hadde man spart utslippene på all biltrafikk i staden. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Det var mest forholdet mellom oljefyring i Oslo <-> 60.000 biler som hver seg kjører 15.000km jeg siktet til. Har ikke veldig dårlig samvittighet for å si det slik Hvor kan du finne disse tallene? Er det snakk om NOx eller CO2 her? Nå er det slik at moderne dieselmotorer i biler er optimalisert for lavt forbruk, noe som paradoksalt nok medfører høyere utslipp av NOx enn nødvendig. Oljefyr i boliger og en del andre løsninger har ikke dette problemet i samme grad. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Det var mest forholdet mellom oljefyring i Oslo <-> 60.000 biler som hver seg kjører 15.000km jeg siktet til.Har ikke veldig dårlig samvittighet for å si det slik Hvor kan du finne disse tallene? Er det snakk om NOx eller CO2 her?Nå er det slik at moderne dieselmotorer i biler er optimalisert for lavt forbruk, noe som paradoksalt nok medfører høyere utslipp av NOx enn nødvendig.Oljefyr i boliger og en del andre løsninger har ikke dette problemet i samme grad. Det er ordrett sitert fra nbf PDF dokumentet jeg lenket til i post #5 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Det var mest forholdet mellom oljefyring i Oslo <-> 60.000 biler som hver seg kjører 15.000km jeg siktet til.Har ikke veldig dårlig samvittighet for å si det slik Hvor kan du finne disse tallene? Er det snakk om NOx eller CO2 her?Nå er det slik at moderne dieselmotorer i biler er optimalisert for lavt forbruk, noe som paradoksalt nok medfører høyere utslipp av NOx enn nødvendig.Oljefyr i boliger og en del andre løsninger har ikke dette problemet i samme grad. Det er ordrett sitert fra nbf PDF dokumentet jeg lenket til i post #5 Som forventet, det sier egentlig ikke en dritt. 60000 biler som hver kjører 15000km er ikke noe man kan bruke som målestokk.. 60000 bensinbiler med lavt utslipp kontra 60000 dieselgate-biler er helt ulike saker og gir svært forskjellig mengde utslipp. Bensinbiler står i følge dokumentet for 7% av NOx-utslippene, mens dieselbiler på 3,5 tonn eller mindre står for hele 46%.. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Lastebileierne kan med andre ord pensjonere seg og la all transport i Norge foregå med utenlandske vogntog, med slitte dekk og uten kjetting 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 http://www.dagbladet.no/2015/10/12/nyheter/forskjells-norge/bil_og_trafikk/miljo/41195496/Det er rart hvordan de hyller den desidert største miljøbomba som en rent alternativt i forhold til alle de andre. Det er fint at el bil lobbyistene vinner frem i avisene, men må journalistene sluke det så rått? Diesel er ikke det heldigste i en storby, men sett på en global skala er de definitivt det mest miljøvennlige alternativet vi har. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Om diesel slipper ut litt mindre CO2, kan det fint benyttes til langtransport langt unna folk. Partiklene plager ikke mange mennesker uti Gokk. I bysentrum er diesel et stort problem for folkehelsen, og globalt CO2-utslipp må komme i andre rekke. Det bør være strenge restriksjoner, så diesel ikke brukes i tett befolkede områder. Kjør gjerne diesel langs landeveien. Men ikke tro at du er miljøvennlig når du gir byen pustebesvær. Diesel er for tungtransport, ikke småbiler. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 Man kan jo helt enkelt begynne å avgifsbelegge nybilsalget annerledes så får man en naturlig utskiftning etterhvert, helt uten at folk lider noen nød og føler de har kjøpt katta i sekken. Verre er det ikke og lurer veldig på hvorfor det ikke er tatt grep på området allerede, rent bortsett fra el-bilen da. Nå har diskusjonen om diesel gått i ett siden 2007 og det er enda ikke tatt grep ved nybilsalg. Men akk, det hele handler vel om avgiftskåte politikere og alt det der - ikke så mye om miljøet. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Man kan jo starte med å finne ut av det reelle utslippet, og deretter avgiftsbelegge ut fra dette. Dagens sats for NOx-utslipp kan fint multipliseres med 50. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Man kan jo helt enkelt begynne å avgifsbelegge nybilsalget annerledes så får man en naturlig utskiftning etterhvert, helt uten at folk lider noen nød og føler de har kjøpt katta i sekken. Men akk, det hele handler vel om avgiftskåte politikere og alt det der - ikke så mye om miljøet. Har nettopp kjøpt ny bil og det måtte desverre bli en diesel denne gang. Det finnes ofte ikke bensin-motorer å velge mellom lenger, og der det er mulig å velge bensin er det typisk en veldig stor motor og da blir prisen fort noen hundretusen dyrere. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Hva har du kjøpt med tanke på at du ikke fant et bensinalternativ? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Man kan jo helt enkelt begynne å avgifsbelegge nybilsalget annerledes så får man en naturlig utskiftning etterhvert, helt uten at folk lider noen nød og føler de har kjøpt katta i sekken. Verre er det ikke og lurer veldig på hvorfor det ikke er tatt grep på området allerede, rent bortsett fra el-bilen da. Nå har diskusjonen om diesel gått i ett siden 2007 og det er enda ikke tatt grep ved nybilsalg. Men akk, det hele handler vel om avgiftskåte politikere og alt det der - ikke så mye om miljøet. Er heilt enig, dersom målet faktisk er å få færre diesebilar på vegane så er jo den åpenbare løysninga å avgiftsbelegge nybilsalget. Sjølv om dieselen blir 10x så dyr som i dag vil det fortsatt ikkje lønne seg for meg som privatbilist å vrake dieselbilen for å kjøpe ein bil med anna motor. Men om ein ny dieselbil hadde kosta dobbelt så mykje som ein tilsvarande bensin eller el-bil så skulle eg hatte veldig spesifike behov for å likevell velge dieselbilen. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 http://www.dagbladet.no/2015/10/14/tema/motor/aller/dinside/bil/41493335/ Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Hva har du kjøpt med tanke på at du ikke fant et bensinalternativ? Superb er et eksempel på at diesel er et av få brukbare alternativ, hvis ikke man skal sprenge banken. Man får 190 diesel med 4x4 og DSG, men skal man ha bensin må man opp på 280 hk. Der skiller det 170 000, 480 og 650. Ellers hadde Superb vært aktuell når det skal handles ny bil. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Effekt avgift er den eneste grunnen til at folk velger diesel framfor bensin, da diesel blir billigere i innkjøp Skulle gjerne kjøpt V6 Bensin istede for R4 Diesel Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 (endret) Superb er et eksempel på at diesel er et av få brukbare alternativ, hvis ikke man skal sprenge banken. Man får 190 diesel med 4x4 og DSG, men skal man ha bensin må man opp på 280 hk. Der skiller det 170 000, 480 og 650. Ellers hadde Superb vært aktuell når det skal handles ny bil. Det er ikke nødvendig å velge en 280hk bensin motor på Superb, den kommer også med 180hk og 220hk i tillegg (flere mindre bensinmotorer også, men de er i mine øyne for små). 180hk = 320nm (1,8 bensin) 220hk = 350nm (2,0 bensin) 280hk = 350nm (2,0 bensin) 190hk = 400nm (2,0 diesel) Det er ut i fra Skodas egen brosjyre for Superb, og de to andre bensin alternativene gjør ikke den bilen til en sinke uansett, men koster vesentlig mindre enn 280hk utgaven. EDIT: Men for å velge 4x4 så har du helt rett, men det er faktisk ikke så veldig mange som har behov for, selv om det er meget praktisk å ha. Endret 14. oktober 2015 av fotonisse Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 180HK ligger ikke på sammenligningen, men er i configuratoren 190HK 4x4 Diesel er 60k billigere enn 220HK 4x2, er ihvertfall et enkelt valg for meg da og hele prisforskjellen er avgift til staten Lenke til kommentar
CYA Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Meldes om dieseljuks også på Euro6-motorer hos VW. Diesel er definitivt dødt nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå