Delvis Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Et av hovedoppslagene i Dagrevyen, var at det i budsjett forhandlingene ligger an til vesentlig Høyere avgifter på diesel og høyere pris på dieselbiler.Diesel skal fases ut av bilparken ved hjelp av sterkt økende priser. Man vi ha mer miljøvennlige kjøretøyer på veiene. Nå er det visst alvor. Hva skal man da satse på framover hvis man vurderer kjøpe bil?Bensin eller annet?Hva annet kan være aktuelt, elektrisk? hydrogen? Lenke til kommentar
War Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Hybrid plugin / bensin er jo en vinner om man ikke liker el. Det er det alle som ikke kan ha ren el snakker om for tiden i klassen 600-700k. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 11. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2015 Hvis man skal ha feks liten varebil. Kanskje brukt, men ikke over 200 K. Hva bør man velge da? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 http://www.tu.no/industri/2015/10/08/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren Dette er litt spennende men om våre avgifts-kåte politikere støtter saken, gjenstår å se.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 (endret) Hadde diesel fra 2010-2012 nybil 2010 modell , jeg byttet tilbake til bensin ( eco optimalisert/motorisert ) nybil fra 2012 -2015. Er på min andre bensindrevne nå. Forstår ikke hvorfor man blir "belønnet" med ~ 1krone eller mere dyrere drivstoff pr liter. Burde vel egentlig være motsatt. Personbilistene er og blir syndebukker. Noe å tenke på: Også båter, fly, industri og fyring (olje og ved) slipper ut NOx. Hafslund har for eksempel igangsatt et prosjekt for å erstatte oljefyring med fjernvarme i Oslo. Det vil redusere NOx-utslippene tilsvarende ca. 60.000 biler som hver kjører 15.000 kilometer i Oslos gater, ifølge Hafslund. http://www.nbf.no/getfile.php/NYE%20FILER/PDF-filer/Norske%20bilavgifter%20mot%202020.pdf Endret 11. oktober 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 http://www.dinside.no/907623/utslipp-som-alle-verdens-biler Vel?? (litt gammel data nå men, men..) Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Dette og andre utslippskilder setter jo din og min personbil sin ubetydelige rolle i et annet perspektiv. Jeg har litt inntrykk av at personbilisten blir "tatt" for det er enkelt og det faktum at vi er så synlige i det daglige . Og en fin inntektskilde for staten er det jo også. Ett skip = 50.000.000 biler! Og det er ikke bare i julen disse skipene krysser havene. De er i aktivitet døgnet rundt mesteparten av året. Deres maskiner på over 100.000 hestekrefter er visstnok ganske så drivstoffeffektive, men de går på tungolje og utslippene av SOx og NOx fra et av disse kan, på et år, tilsvare utslippene fra 50 millioner biler. Det må nevnes at skipenes drivstoff inneholder 2.000 ganger mer svovel, ofte mer, enn autodiesel gjør. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Jeg har i alle årene ment at landet bør styres av og med fagfolk, ikke bare politikere. Tipper bl.a oljefondet hadde vært ca. 30-40% større nå og vårt skattenivå ca. 10-20% mindre. 4 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Min jobb og bosted fører til at det blir en del småkjøring i bysentrum. Jeg kunne spart penger på å kjøpe diesel, men bensin var et bevisst valg. Både fordi jeg ikke vil være en del av byluft-problemet (det er velkjent at diesel slipper ut mer partikler), og fordi det var snakk om å forby dieselbiler i sentrum på de verste vinterdagene. Da kommer jeg jo ikke på jobb. Før Dieselgate ble kjent, var jeg likevel bevisst på at diesel er fæle greier. VW bekrefter bare det mange har ment lenge. Småbiler med dieselmotor er kun blitt populære pga. avgiftsregler som feilaktig har blitt vedtatt av inkompetente politikere. Diesel er på ingen måte praktisk i småbiler, som hovedsaklig brukes til korte turer i bymiljø. Ved valg av ny bil bør en være bevisst på egne behov. Om du sjelden eller aldri drar på langtur, er det ingen vits i å kjøpe bensin eller diesel. Jeg får mer og mer lyst på denne. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Om du ikke vil kjøre diesel så må det bli bensin/hybrid eller elbil. Det er synd elbiler bortsett fra Tesla ikke går lenger på en lading da jeg synes det fort kan bli litt stress i hverdagen og drive å plugge i laderen både her og der. Ikke kan man dra på lengre turer heller, så derfor blir mitt alternativ bensin/hybrid. Jeg kjører diesel i dag og er storfornøyd med dette. Den bruker nesten ikke drivstoff og slipper ut langt mindre CO enn det en bensinbil gjør. Greit at det kommer ut litt NOX men må tenke globalt også når det gjelder forurensning. Det er synd politikerene er så vinglete med avgiftene sine. Jeg mener de ikke kan legge på hverken dieselpris eller årsavgift men heller må stramme inn på nybilpris/avgift slik at man får en naturlig utskiftning, mon tro hvorfor dette ikke blir gjort. Man kan ikke straffe de som kjøper ett fullt lovlig kjøretøy i dag. Det blir som om man skal høyne togbillettene fordi det er for mange som kjører tog og som gjør vognene farlig fulle. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Jeg får mer og mer lyst på denne. Jepp, Norge har mer enn nok av fornybar el-kraft, resten er opp til politikere og innovasjon i el-bransjen(les bilprodusenter.) Men, så var de avgiftene da.. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Jeg kjører diesel i dag og er storfornøyd med dette. Den bruker nesten ikke drivstoff og slipper ut langt mindre CO enn det en bensinbil gjør. Greit at det kommer ut litt NOX men må tenke globalt også når det gjelder forurensning. Globalt CO2-utslipp kommer i andre rekke. Å slippe ut diesel-eksospartikler nær tett bebyggelse bør forbys og håndheves strengt. Jeg har ingenting imot diesel som drivstoff i gravemaskiner, tungtransport og turbusser, men det har ingenting i bykjernen å gjøre. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Folk kjøper diesel fordi det er billig, det så enkelt. Hadde el biler i vanlig prisklasse hatt samme rekkevidde så hadde flere kjøpt det også. Men, min tanke er mer av den art at hva er med mest miljøfiendtlig iløpet av sin levetid, el bilen eller diesel bilen, da tatt utgangspunkt fra opphenting av råstoffer til man hogger den for gjenbruk. Biler er den enkleste tingen å "ta" når man skal snakke miljø, men alle sammen går jo rundt i bilen, skal man virkelig tenke miljø bør man faktisk gå på problemet og se på kilden, nemlig menneskene. Hvorfor har ingen foreslått en global befolkningsvekst? På den måten ville man trengte mindre kjøretøy, mindre kjøttproduksjon, mindre ressursforbruk og man hadde fått et bærekraftig jordbruk igjen.... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 http://www.tu.no/industri/2015/10/08/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Elbiler blir bare 100% miljøvennlig i en situasjon der all produksjon av strøm og det å produsere selve bilen er basert på fornybar eller "atomkraft ?". Så sies det at inntil man er i en slik situasjon så vil en overgang fra "vanlige" biler til elbiler kun være med på å presse opp strømforbruket for å gjøre det hele litt vanskeligere. Det å bygge ut ny strøm med kun fornybar og samtidig å legge ned de mest forurensende anleggene er en formidabel sak. Man kan si at med at med elbiler flytter man på noe av de lokale utslippene en ville hatt med en bil. Ble litt rabalder etter denne artikkelen sist vinter og viser kompleksiteten i det hele når alle faktorer tas med: http://www.side3.no/motor/den-skitne-realiteten-bak-elbilene/8537423.html Jeg vurderte en hybrid bil nå sist. Men bor ikke i eget hus og har plass i fellesgarasje i underetasje av en annet terrasseblokk enn jeg bor i et rekkehus lengre unna . Dette er et selveier/sameie hvor ingen innvendige eller utvendige p-plasser har noe strøm uttak overhodet fra tidligere. Og det er laber interesse for å påkoste noe felleskostnader. Da blir man avhengig kun i å lade under kjøring eller andre steder og det er ikke særlig praktisk eller miljøvennlig å lade batteriene med bensinmotoren og bremsekraft. Skal man få fort gang i dette må myndighetene trå til med noe slags stødnadsordninger/subsidier for tilrettelegging av ladepunkter i borettslag og sameier og ikke kun gi avgiftsfordeler på selve kjøretøyet. Men de mener vel at bor man slik at det ikke er behov for å eie bil. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Også båter, fly, industri og fyring (olje og ved) slipper ut NOx. Hafslund har for eksempel igangsatt et prosjekt for å erstatte oljefyring med fjernvarme i Oslo. Nå har man restriksjoner på drivstofftype for cruiseskip som skal til flere norske havner, de får ikke gå på tungolje i Norge når de går mellom havner.. Også ved landligge er det vel forbudt med tungolje mener jeg. Hafslund sitt fjernvarmeanlegg er egentlig ganske komiske saker, det er nemlig svært mange eiendommer selv i sentrum som ikke kan kobles på dette.. Jeg har i alle årene ment at landet bør styres av og med fagfolk, ikke bare politikere. Tipper bl.a oljefondet hadde vært ca. 30-40% større nå og vårt skattenivå ca. 10-20% mindre. Vet du hvordan regjeringsapparatet er bygd opp? Det er en del politikere og en del folk med helt annen kompetanse enn politikk, fagfolk ville du nok sagt at de er. Jeg kjører diesel i dag og er storfornøyd med dette. Den bruker nesten ikke drivstoff og slipper ut langt mindre CO enn det en bensinbil gjør. Greit at det kommer ut litt NOX men må tenke globalt også når det gjelder forurensning. Det er ikke så nøye at du får lungekreft og andre lidelser forårsaket av partikkelutslippene så lenge det er litt mindre CO2 i atmosfæren? Det er synd politikerene er så vinglete med avgiftene sine. Jeg mener de ikke kan legge på hverken dieselpris eller årsavgift men heller må stramme inn på nybilpris/avgift slik at man får en naturlig utskiftning, mon tro hvorfor dette ikke blir gjort. Man kan ikke straffe de som kjøper ett fullt lovlig kjøretøy i dag. Det blir som om man skal høyne togbillettene fordi det er for mange som kjører tog og som gjør vognene farlig fulle. Bruk av dieselbiler må straffes, det er langt verre enn kjøp av dieselbiler. Bruksrestriksjoner i form av høye priser er en naturlig vei å gå. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 http://www.tu.no/industri/2015/10/08/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren Det spørs vel om det der kan brukes i alminnelige dieelbiler. Billigere er det jo heller knapt, diesel her kostet 11,59 i dag. Minus rabatt da. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Bruk av dieselbiler må straffes, det er langt verre enn kjøp av dieselbiler.Bruksrestriksjoner i form av høye priser er en naturlig vei å gå. Mer dreining mot bruk av kjøretøy har jeg ingenting imot. Sånn som det er i dag er det aller aller meste av kostnaden knyttet opp mot å eie kjøretøyet. Bare det står der så koster det penger. Å bruke det koster knapt noe. Spørsmålet er vel hvordan det løses all den tid tungtransport også går på diesel vil jo innenlands frakt øke mye i pris også. Man kan vel ikke bare sette opp prisene på autodiesel kun for personbiler såvidt meg bekjent. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Hva skjedde med E85 og videre forskning på mere klimanøytral produksjon av bioetanol . 15% bensin 85% etanol . Jeg har oppdaget at jeg visstnok har flexifuel motor ifølge vognkortet. Får man tanket E85 noe sted ? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/e85-skulle-redde-klimaet-naa-fjernes-miljoedrivstoffet-i-det-stille/a/23354781/ Statoil legger ned og skal heller bygge ladestasjoner på sine bensinstasjoner... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå