Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele Telenor ADSL Med krysskabel?

Gjest medlem-35580

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-35580

Hei!

Sitter her med 2 maskiner og Telenor ADSL..

Vil dele ADSL`n, uten router, går det ann bare med krysset kabel?

På forhånd Takk..

Mvh

Vegard Østrem

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har to nettverks kort i den maskinen som kobler til Telenor ADSL kan du bruke krysset kabel i mellom maskinene...

ALtså Nettkort 1: Til ADSL og Nettkort 2: Krysset kabel til andre maskinen. Bruker du 2000/XP kan du dele ut internett, eldre/andre os må du vel ha no program... Sygate osv...

Lenke til kommentar

Det beste du gjør er å kjøpe deg en ruter... Har førsøkt å dele en internett forbindelse vha nettverkskabel mellom to maskiner, og det ble bare tull. Det første, og innlysende problemet er at maskinen som er koblet til "veggen" hele tiden må stå på, for det andre får du hastigheten opp hvis du kobler i ruter (iallefall skjedde det her ;) ) Ellers blir det garantert kødd med IP adresser o.l. Med mindre du er ekspert på området ville jeg spart meg for arbeidet og irritasjonen, og heller kjøpt en ruter til 500.- :wow:

Lenke til kommentar

Såklart router er å foretrekke. Mest pga det med at den ene maskinen må stå på hele tiden. Men det er ikke noe problem å kjøre med to nettverks kort for å spare de pengene. Den maskinen som er koblet til ADSL får fast ip når du setter opp deling, de andre maskinen får ip adresse via dhcp av "serveren". Har forsøkt med både Telenor, Bluecom (hadde ingen hub/switch stående den gangen) og fungerer helt fint... Hastighetsmessig merker jeg ikke noe problem med dette..

Men som sagt... har du råd til en router... osv

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...