AnonymDiskusjon Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Hei, Det ene faget på studiet jeg går på, er lagt opp til mye gruppearbeid og av og til fremførelser. Den forrige fremførelsen slapp gruppa mi (heldigvis), mens denne gangen er det "obligatorisk" da det settes karakter på det. Jeg er utrolig, utrolig nervøs for å fremføre, mest fordi jeg skal gjøre det til en gjeng jeg ikke kjenner, og at jeg har noe lav selvtillit. Hva skal jeg gjøre?? Takk for svar Anonymous poster hash: 84ba4...cc6 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Hva skal jeg gjøre??Fremføre selv om du er nervøs. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2015 Hva skal jeg gjøre??Fremføre selv om du er nervøs. Det skal være engelsk, og det har jeg ikke hatt på 4 år, nesten ikke snakket det heller. Fremføring per person skal være 4 PowerPoint-slides. Anonymous poster hash: 84ba4...cc6 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Sett igang og øv for deg selv. Prat høyt. Bruk Wiktionary og google translate hvis du er usikker på uttale og ord. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 eneste måten å overvinne prestasjonsangst er å hoppe i det, øv inn presentasjonen din og spesielt de første 25% av den.... fokuser på å snakk rolig og ta gjerne litt pauser i presentasjonen din på 2-5 sekund.... da blir du komfortabel og når du først har lært deg å fremføre komfortabelt så kan du gjøre det for hundrevis av mennesker hele dagen.... det handler bare om å ta det med ro, snakke rolig og ikke kjappe seg gjennom noe. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Grunnen til at det er en del av kursopplegget, er nettopp at man skal lære og få erfaring med presentasjoner fordi du kommer til å møte flere liknende situasjoner i arbeidslivet. Så ta det som trening. Ingen forventer å bli blåst over ende av presentasjonen din. Du kan også trøste deg med at alle andre er for opptatt av å tenke på seg selv og sin egen presentasjon til å legge merke til om du er nervøs eller gjør noen feil. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2015 Takk for mye bra poster! Er det noen som har erfaring med å konsumere litt alkohol før man skal fremføre? Det skal fremføres til ca 60 stk, på engelsk, så jeg håper dere forstår hvorfor jeg er nervøs. Anonymous poster hash: 84ba4...cc6 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Øv såpass mykje at du kan framføre med dine eigne ord i staden for å lese. Å sankke høgt til deg sjølv kan være god trening, særlig når du er litt rusten på engelsken. Etter litt "oppvarming" så vil også uttalen komme tilbake til deg. Øv også saman med gruppa di, då har du kun eit lite publikum, og du kan få litt tilbakemeldingar på kva du skal jobbe med. Vurder også å ta opp lyden av deg sjølv snakke når du øver, det kan være greit å venne seg til di eiga stemme, spesielt dersom du må bruke mikrofon under framføringa. Når det gjeld alkohol så vil eg på det sterkaste fråråde dette. For det fyrste er det vanskelig å treffe balansen mellom nok alkohol til å roe nervane og så mykje alkohol at du ser berusa ut. For det andre vil det typisk bryte skulereglementet å være alkoholpåvirka når du har undervisning. Der du etterkvart får deg jobb vil det i alle fall være forbud mot å drikke på jobb, så då vil du uansett ikkje kunne bruke dette "trikset". Lenke til kommentar
1969 Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Prøv så godt du kan på å få 100% kontroll på temaet og presentasjonen du skal fremføre. Er du sikker på det du skal presentere så blir du også mindre nervøs. De aller fleste skjønner at folk kan bli nervøse, du er garantert ikke den eneste som er nervøs for slikt i klassen. Lenke til kommentar
Andysowhatgg Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 når jeg slet litt med prestasjonsangst tenkte jeg bare at jeg prater til meg selv, også ignorerte jeg alle de andre akkurat som om jeg skulle ha sittet på kaffe bar og pratet med en person på andre siden av borde. :3 Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Du er ikke aleine. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Jeg har hatt uttallige framførelser gjennom tidene. Jeg var også veldig nervøs på de første fremføringene mine. Det beste tipset jeg har er å kunne stoffet du skal fortelle om veldig bra. Det gir deg en boost på selvtilliten og du kan prate om emnet ditt uten å stamme, nøle og tenke deg for mye om. Du må også lære deg å prate i normalt tempo når du fremfører. Dersom du prater fort vil du bruke kortere tid og det er da forventet at du skal prate mere. Ta tiden når du leser det høyt og prøv å holde presentasjonen så nær som mulig tidskravet. Dersom du skal fremføre noe teknisk eller statistikk kan det være lurt å ta med grafer. Disse tar opp tid samtidig som de er lette å forklare. Også må du se salen i øynene. dette er kanskje det som er vanskeligst for nervøse sjeler. Du skal finne deg noen personer i salen som du kan prate mot. Dersom de nikker med hodet til det du sier er det bra for da lytter de til deg. Alkohol kan fort gjøre ting værre så det anbefales ikke. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Alkohol kunne hjulpet, om du drakk lite. Men jeg vil ikke anbefale det. Skal ikke mye til før du får mer hjerneteppe enn når du er nervøs. 1 Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 (endret) Hei, Det ene faget på studiet jeg går på, er lagt opp til mye gruppearbeid og av og til fremførelser. Den forrige fremførelsen slapp gruppa mi (heldigvis), mens denne gangen er det "obligatorisk" da det settes karakter på det. Jeg er utrolig, utrolig nervøs for å fremføre, mest fordi jeg skal gjøre det til en gjeng jeg ikke kjenner, og at jeg har noe lav selvtillit. Hva skal jeg gjøre?? Takk for svar Anonymous poster hash: 84ba4...cc6 Hei du! De færreste (unntatt oss lettere narsissistiske folk) er veldig komfortable med å presentere stoff. På den andre siden, få er veldig interessert i det andre presenterer i slike situasjoner som dette, så det er nok ikke veldig mye å bry seg om. Men nok svada, her er noen konkrete tips: 1) Ta deg pauser under snakkinga. For eksempel hvis du stiller et spørsmål (retorisk eller ikke) som du vil at de som hører på skal tenke over, så tell sakte til fem inni deg (eller lenger). 2) Finn deg noen å snakke litt engelsk med like før. Send meg en PM hvis du vil ta en liten prat på engelsk over skype (selv om jeg ikke lover at jeg rekker). 3) Gjør PowerPoint-presentasjonen enkel. Ha lite tekst der. Gjerne bilder eller grafer, men oppmerksomheten til de som ser på skal være på deg - det skal ikke være nødvendig å lese tre paragrafer med tekst. 4) Øyekontakt med publikum. Velg deg ut enkelte personer spredt rundt i publikum som du ser på. Da vil det for publikum føles ut som om du ser på alle. 5) Smil. Vær glad og munter. Det er utrolig hvor mye bullshit man kan lire av seg så lenge man gjør det med et smil om munnen. Håper det kan være til hjelp. Åja, og et siste tips: Ikke prøv å gjøre alle de tipsene du får i tråden her på en gang. Velg ut 2-3 ting som du fokuserer på. Lykke til! Dette klarer du! Edit: Og dropp alkohol. Endret 12. oktober 2015 av Imlekk Lenke til kommentar
North Pole Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Hei, Det ene faget på studiet jeg går på, er lagt opp til mye gruppearbeid og av og til fremførelser. Den forrige fremførelsen slapp gruppa mi (heldigvis), mens denne gangen er det "obligatorisk" da det settes karakter på det. Jeg er utrolig, utrolig nervøs for å fremføre, mest fordi jeg skal gjøre det til en gjeng jeg ikke kjenner, og at jeg har noe lav selvtillit. Hva skal jeg gjøre?? Takk for svar Anonymous poster hash: 84ba4...cc6 Er det ikke en måte du kan jukse deg bort fra det på? Melde deg sjuk eller si at du må i begravelse? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Man slipper ikke unna obligatoriske aktiviteter på universitetet. I beste fall får han utsettelse uten å miste et eksamensforsøk og det krever vel legeattest. Lenke til kommentar
North Pole Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Så lenge resten av gruppa er der, er det da et krav? Lurer spesielt dersom det er en skriftlig innlevering som er levert. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Det var påkrevd de gangene jeg hadde muntlige gruppepresentasjoner på høyskolen. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 14. oktober 2015 Del Skrevet 14. oktober 2015 Dersom man ikke deltar får man ikke karakter. Uten karakter vil si at man har strøket. Dersom man ikke deltar på grunn av sykdom vil man mest sannsynlig måtte ta foredraget på et senere tidspunkt. Det vil være verre for da har man ikke resten av gruppen å støtte seg på. I værste fall må hele gruppen vente med å fremføre noe som ikke er bra for resten av gruppa da de mest sannsynlig vil få det ut av verden så de kan konsentrere seg om andre oppgaver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå