Morgens Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 I 2005 kjøpte vi toppmodellene fra AEG av vask og tørk. Fungerer meget bra, vurderer å flytte de på hytta og lurer på hva som har skjedd på de 10 årene. Wifi og andre smarte ting? Hvor lenge skal slike ting egentlig vare? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Den varer til du får frostskader. Jeg ser ikke noe poeng i å flytte på dem hvis de fungerer fint. 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Det som har skjedd med vaskemaskiner og tørketromler de siste 10 år er at de bruker mindre strøm. For vaskemaskinene har det gått på bekostning av lengre vasketid. På tørketromlene har strømforbruket sunket drastisk vha varmepumpeteknologi. Samsung levere maskiner med WiFi, men det er vel mest en gimmik... Hvis du vil frakte en gammel vaskemaskin bør/må du sette på transportsikringene før du flytter på den. Ellers er det stor sjanse for problemer etterpå. Hvor lenge maskinene varer er vanskelig å forutsi. Alt fra at de svikter til i morgen, til at de holder 5 år til. Jeg ville anbefalt å la maskinene stå der de står og bruke dem så lenge de varer. 1 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Automatisk dosering av vaskemiddel Lenke til kommentar
War Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 .... og børsteløs motor , bedre design på trommel for å ikke skade klær. Ledlys i trommel for å finne den siste sokken. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 (endret) Børsteløs motor må da ha fantes i 2005. Og fordelen er at den varer lenger. Hvorfor bytte ut en som ikke er ødelagt for å få en som varer lenger? Endret 11. oktober 2015 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Mange er større innvendig også, tror min tar 8 kilo klær. Har den aldri så full da. Lenke til kommentar
War Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 (endret) Har jobbet med elretur, trur kanskje 7-9år gammel er det svaret 98% har gitt på vaskemaskin.Kjøpte en 15k bosch selv nå , driter i hvor lenge den varer, om 10 år er det den styggeste som finnes uansett.Er bare til å kjøpe ny når det kommer noe fancy Edit 9kg , a+++ og idos er del greia med den Endret 11. oktober 2015 av War Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 11. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2015 Takk for alle svar. Da blir de stående, synd at de ikke er noe mer fancy. Webcam, status på mobil og fjernstyring hadde vært noe... Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Automatisk dosering av vaskemiddel Begynner å bli temmelig lenge siden Miele viste dette, men ble borte igjen. bedre design på trommel for å ikke skade klær. Det er hele tiden utvikling av trommelens utforming. Både for å forbedre behandle tekstilene og for å forbedre vaskeresulatet. Børsteløs motor må da ha fantes i 2005. Og fordelen er at den varer lenger. Børsteløse motorer er ikke noe nytt, men har kommet på mange fler modeller og brukes mye mer i markedsføringen. Levetid er én ting, men et annet viktig argument er mye bedre mulighet til å kontrollere motorens hastighet direkte. Mange er større innvendig også, tror min tar 8 kilo klær. Det oppgis høyere kapasitet, men trommelvolumet har ikke økt mye. En maskin som oppgis til 7kg i dag ble oppgitt til 6 kg med samme trommelvolum noen år tilbake. Ved å forlenge programmene, endre trommelutforming og vaskerytmer får produsentene til å vaske mer tøy i forhold til trommelvolum. Og da får de også energiforbruket ned i forhold til mengde. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Børsteløs motor må da ha fantes i 2005. Og fordelen er at den varer lenger. Hvorfor bytte ut en som ikke er ødelagt for å få en som varer lenger? Jepp samme sier jeg som har en asko vaskemaskin fra 92. Men må nok bytte snart, lekker litt olje. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 (endret) Børsteløs gir også mindre støy, selv om jeg er usikker på om dette kan merkes i praksis. Endret 11. oktober 2015 av Emancipate Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 (endret) Først: Vaskemaskin og tørketrommel på HYTTA? Folk har jammen blitt bortskjemte! Det som har skjedd siste 10 år er større dører, laver energibruk (på bekostning av tid og resultat). Miljøgevinsten går rett vest når man må vaske og tromle klærne to og tre ganger for å få de både rene og tørre. Problemet da er at klærne har blitt kvernet så lenge at du må påregne kortere levetid på klærne. Og hvor miljøvennlig er det? En ting til er at kondenstørketromler har blitt døpt om til tørketrommel med varmepumpeteknologi fordi det høres mer fancy, moderne og miljøvennlig ut, men det er samme greie som har eksistert i minst 20 år. Joda, mer reklame rundt børsteløse motorer, men si meg ærlig, hvor ofte hører du om maskiner med utslitte børster? Personlig har jeg en Miele som fyller 30 år nå i høst og den kommer jeg til å holde på så lenge den lever. Den er på sin andre generasjon 3-barnsfamilie nå, vasker tøyet rent på 1,5-2 timer (kortere på fin/ull), lukter riktig og motorbørstene holder fortsatt. Slites børstene ut trenger man selvsagt ikke å kjøpe ny maskin, bare bytte børster. Den var rett og slett laget for å gi et godt resultat og for å vare lenge. Dagens maskiner er laget for å spinke og spare på vannet og gi hurtig gjenkjøp. Bruk og kast. Apropos tørketromler så brukte jeg en (kondenstypen) i et kollektiv jeg bodde i for en del år tilbake og den leverte 95% av klærne jeg la inn. De resterende 5% kunne jeg hente i lofilteret. Latskapen var behagelig helt til jeg fant ut at klærne ble uvanlig raskt slitte og jeg måtte kjøpe nytt stadig oftere. Siden den gang har jeg alltid tørket på snor, stativ og i tørkeskap. Kan forsåvidt anbefale å bruke lufttørker og vifte i kombinasjon med tørkestativ eller innendørs tørkesnorer. Ellers tørker jeg på snorer på verandaen når været tillater det. Dette bevarer klærne (miljøvennlig) og er økonomisk. Huset varmer jeg uansett opp med hovedsaklig varmepumpe så jeg trenger ikke en til, dedikert til klestørk. Endret 11. oktober 2015 av Simen1 3 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Apropos tørketromler så brukte jeg en (kondenstypen) i et kollektiv jeg bodde i for en del år tilbake og den leverte 95% av klærne jeg la inn. De resterende 5% kunne jeg hente i lofilteret. Latskapen var behagelig helt til jeg fant ut at klærne ble uvanlig raskt slitte og jeg måtte kjøpe nytt stadig oftere. Siden den gang har jeg alltid tørket på snor, stativ og i tørkeskap. Kan forsåvidt anbefale å bruke lufttørker og vifte i kombinasjon med tørkestativ eller innendørs tørkesnorer. Ellers tørker jeg på snorer på verandaen når været tillater det. Dette bevarer klærne (miljøvennlig) og er økonomisk. Huset varmer jeg uansett opp med hovedsaklig varmepumpe så jeg trenger ikke en til, dedikert til klestørk. Er dette gjennomgåande for tørketromlar i dag? Finnes det ikkje maskiner som er meir skånsame med tøyet og kan brukast utan å måtte skifte ut kleda jamnleg? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 (endret) LG har en fin LG F14A8RDS. Den har 9kg vask og 6kg tørk, og i tillegg dampfunksjon. Veldig behagelig å dampvaske skjorter, for de kommer krøllefrie ut. Freshup-programmet tar 22 minutter, perfekt mens jeg er i dusjen. Så er skjorta klar for en dag på jobben. Hender de har den på salg på Komplett, jeg snappet den opp til 7700kr på Timessalget de hadde for 2-3 uker siden. Endret 12. oktober 2015 av newman221 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Er dette gjennomgåande for tørketromlar i dag? Finnes det ikkje maskiner som er meir skånsame med tøyet og kan brukast utan å måtte skifte ut kleda jamnleg? Lofilteret fylles stort sett opp av løse fibre, selve tromlingen sliter med andre ord ikke av fibre av plagget. Men en trenger jo ikke hive hele vaska oppi trommelen da, for min del bruker jeg tørketrommelen kun til de plaggene som tåler 60 grader. Og enkelte plagg som håndklær må en jo nesten hive i tørketrommelen for at de skal bli myke, håndklær som er tørket hengende kjennes jo nesten ut som flatbrød etterpå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå