Gå til innhold

enda en som skal ha seg pc....

Anbefalte innlegg

har spart til pce i 1 år nå og

:woot: nå har jeg endelig skaffet nokk peng(13-17k) :woot:

jeg har klart og skrape sammen noe greier om hva jeg vil ha som twinmos 1x1024 ddr og en 2,4 800mhz intel pentium og noe "raidon"(husker ikke hvordan d skrives) 9600 256mb.

(har ikke bare laget meg noen mening bare syntes d var litt greie greier)

så er problemet

jeg har 0 peiling på hoved kort, :roll: men jeg vet hva jeg vil ha:

4 ram slots(4gb ddr slik at jeg ikke trenger å bytte pc),

2(3?)+ hardisker,

firewire

Wakeonlan

gblan(vits i det heletatt hvis jeg skal

ha 2 nettverks kort uansett(wire og standard)?),

usbs foran,

3+ dvd/cd rom plasser(skal ha full tower eller medium)

har lyst å skaffe et hoved kort som varer ganske lenge så jeg kan oppgradere mye å ikke kjøpe nye pc hele tiden!

går dette ann eller må jeg kjøpe server hovedkort? isåfall kan man bruke d til spill?

så et lite problem med støy:

jeg skal laste ned om natten på rommet mitt og vil ha det roligst mulig selvfølgelig så hvor mange db kan jeg komme ned i egentlig og hva vil d koste, kan d oppgraderes senere?

jeg skal også lane ganske mye og kanskje kjøre som server for noen games og pcen brukes til alt(dling, games, behandling av store filer.

hardisker:

vil en maxtor 36,7 gb 10000rpm 8 mb hjelpe stort på med farten og vil det ødelegge litt hvis jeg kjører ms win xp og linux på to partisjoner?

har tenkt å ha ca 3-6 partisjoner(win, linux, spill, lager, programmer, "temp") er det +/- med det?

skjerm:

jeg har tenkt å anskaffe meg en 19" hansol "silver" dvi skjerm til å se litt filmer

kommentarer?

!!edit!!:Sevlfølgelig går det jo ikke ann å bygge så bra pc til de pengene men bare trenger litt info

litt lang post men hvis det er noen som i hele tatt gidder å sjekke denne å svare så er jeg evig takknemmelig :-)

Endret av Rotegutten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja tenkte på 2 ram brikker men hovedkort for pcer har jo bare 4 slots så hvis jeg kjøper 4x 1024mb ram(for senere oppgraderinger) blir d jo 4096mb ram som er det meste windows for pcer støtter og 4gb BURDE holde litt fremover slik at jeg bare trenger å opp gradere skjermkort og prosessor.

Lenke til kommentar

likte det hovedkortet du sa men er innebygget nettverkskort like bra som vanlige?

Abit IC7-MAX3 Hovedkort S478/800mhz,SATA

I875P, ATX,GbLAN,Dual-DDR,Firewire,Raid

står det at det har/er

Diskkontroller RAID ( Serial ATA-150 )

Diskkontroller (2.) IDE ( DMA/ATA-100 (Ultra) )

hva betyr det?

og er

Lydutgang - Lydkort

Signalprosessor - Intel 875P

Lydmodus - 5.1 surround

god lyd for spilling(er ikke lyd geek men litt må det være i cs)?

hva heter det som forteller hvor mange cd rommer jeg kan ha i hovedkortet?

Endret av Rotegutten
Lenke til kommentar
ja tenkte på 2 ram brikker men hovedkort for pcer har jo bare 4 slots så hvis jeg kjøper 4x 1024mb ram(for senere oppgraderinger) blir d jo 4096mb ram som er det meste windows for pcer støtter og 4gb BURDE holde litt fremover slik at jeg bare trenger å opp gradere skjermkort og prosessor.

Ikke tenk så langt gutten min, det er ikke slik at det kommer til å holde i all evighet med 4GB 400Mhz DDR RAM, det er bare å bytte hovedkort å prosessor osv.

Om 2 år, når du skal kjøpe ny pc, så kan hele DDR teknologien være borte vekk.

4GB med RAM trenger du først om 10 år.

Lenke til kommentar

For det første så har du ikke behov for 4 GB RAM.

2x512 bør du satse på.

Radeon 9600Pro

Hovedkort med 865 eller 875 chipset

P4 2.6 800 gir mest for pengene

WD 36.7 GB "Raptor" lager så mye lyd at nedlasting om natten sikkert ikke blir aktuelt.

Kjøp 2x120 GB disker dersom du trenger mye plass. (Hitachi 7k250/ Maxtor 9plus/ WD JB/JD/JP)

LianLi tower er dyrt med bra. Fotron/Source 350w strømforsyning på microplex.no er å anbefale.

Du trenger ikke kjøpe lydkort med det første, men heller se om det som er innebygd holder mål.

DVD-spiller/CD-brenner er det samme hvilken du velger.

MS intellimouse v3.0 liker jeg

Du sier at du vil kjøpe mye ram slik at du ikke trenger å bytte hovedkort. Da må jeg sprekke den boblen din, fordi om bare et par måneder kommer AGP/PCI portene til å bli faset ut med PCI Xpress. Det betyr at om et år er det ikke sikkert om du greier å finne nytt skjermkort til maskinen din.

Mange partisjoner = brillefint

LYD: CD-rommer lager mye lyd. Selv har jeg ikke CD-rom i mine maskiner utenom når jeg installerer OS. Jeg ser ikke poenget med å ha mange CD-rom/CD-brenner/DVD-rom/DVD-brennere, fordi du skjeldent bruker mer enn en om gangen.

Kjøper du DVD-brenner får du alle i et, og det finnes CD-rom+CD-brenner+DVD-rom combo lesere til en billig penge.

Harddisker lager også mye mye lyd, og min personlige mening er at du bør ligge unna WD JB/BB/JD disker. Nesten alle nye disker som er ute nå lager ganske mye lyd på forskjellige måter, så dersom jeg må anbefale en disk så blir det IBM/Hitachi GXP 180. Den er ganske stille og gir høy ytelse.

Lenke til kommentar
har spart til pce i 1 år nå og

:woot: nå har jeg endelig skaffet nokk peng(13-17k) :woot:

jeg har klart og skrape sammen noe greier om hva jeg vil ha som twinmos 1x1024 ddr og en 2,4 800mhz intel pentium og noe "raidon"(husker ikke hvordan d skrives) 9600 256mb.

(har ikke bare laget meg noen mening bare syntes d var litt greie greier)

Hvis du skal ha intel 2.4ghz, raedon 9600 og 1Gb ram og sånt. Så tror jeg du faktisk kan komme ganske billig ut av det! kansje det holder med 8-10k.

med Skjerm Tastatur høytalere og diverse. men kommer jo ann på mye Extra utstyr du skal ha da. kansje du Kunne skrive en litt mer Fyldig Liste?

Lenke til kommentar
Eller du kan velge en Seagate hd, de er jo både stillegående og har god ytelse.

Vell... det trenger ikke å være saken.

Kjøpte du Barracuda IV og V så fikk du hvertfall en stille disk selv om ytelsen var elendig.

På de nye Barracuda 7200.7 diskene er ytelsen mye bedre, men bla jeg opplevde at disker bråkte noe enormt. Det er også flere andre som har bekreftet at de også hører samme lyder som jeg gjorde.

Lenke til kommentar

ok takker for all hjelp hittil for det har jeg VIRKELIG treng!

nå har jeg fått meg et bilde om hva jeg skulle måtte trenger og prøver meg med et nytt forslag:

HOVEDKORT:

Det hovedkortet som jeg fikk anbefalt skulle vel holde: Abit IC7-MAX3

PROSESSOR:

2,4 ghz pentium4 800mhz

RAM:

2*512 ddr ram

SKJERMKORT:

et grafikk kort til 3k? radeon 9800 et eller annet(får komme tilbake til d)

HD:

Siden en god hd med mye cache og høy rpm bråker så dropper jeg d men lurer da på om jeg skal kjøpe en f.eks 250/300 gb eller 1*80/120gb og en 150gb (pris/ytelse?)

CD ROMS:

Viste ikke at cd rommer bråkte utenom at du brukte de!

Vil ha en dvd brenner og en cd brenner+tenkte å ha en billig dvd/cd spiller men hvis det tar slots/bråker mer/er dårlig så dropper jeg det.

LYDKORT:

Denne delen har jeg ingen peiling på men jeg har tenkt å koble til stereo'en og da har det vel egentlig ingenting å si men hvis jeg skal lage litt surround......

NETTKORT:

Jeg trenger vel ikke noe nettverks kort hvis jeg har gbLAN?

SKJERM:

Denne 19" til 5k

Er dette noe bra greier(prisen.....)? skal se litt filmer og vil jo ikke ha noe flimmer....

SENERE OPPGRADERINGER:

1 eller 2 ekstra 512 ram brikker

hvor mye mer prosessor støtter hovedkortet? må vel sansynligvis oppgradere prosessoren....

Endret av Rotegutten
Lenke til kommentar

Aopen H600B er et fint kabinett, med en veldig fin størmforsyning inkludert, som er veldig stillegående.

-Nei, du trenger ikke nettverkskort når du har GbLan.

Abit sier at Max3 skal støtte Prescott så det er et fint og framtidsrettet kort.

Veldig viktig med 2 rambrikker ja. Da får du bedre båndbredde mellom prossesor og ram, altså får du mer utbytte av rammen din.

Jeg ville tro at den høye cachen ikke lager så mye bråk, da måtte det heller være 10'000rpm som lagde bråket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...