3hrl Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Hei!! Jeg har fått dette i oppgave: Sammenlikn platon og buddhismens virkelighetsoppfatninger og menneskesyn(vgs-oppgave) noen som kan hjelpe meg? Jeg finner "svarene" hver for seg men syns det er vanskelig å drøfte og sammenlikne.. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 15. oktober 2015 Del Skrevet 15. oktober 2015 http://plato.stanford.edu/entries/plato/ Sitat fra link: the lives we lead are to some extent a punishment or reward for choices we made in a previous existence (see especially the final pages of Republic). Hvis Platon mente dette, synes det definitivt å være noe å gripe fatt i ift buddhismen. Ettersom buddhismen vel mener at man blir straffet eller belønnet i dette livet, for ting man gjorde i tidligere liv (inkarnasjoner). Men Platon mente vel kun det var en mulig "tidligere eksistens", ikke nødvendigvis en serie av tidligere liv som buddhismen regner med. Lenke til kommentar
Sofie Faye Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 Hei!! Jeg har fått dette i oppgave: Sammenlikn platon og buddhismens virkelighetsoppfatninger og menneskesyn (vgs-oppgave) noen som kan hjelpe meg? Jeg finner "svarene" hver for seg men syns det er vanskelig å drøfte og sammenlikne.. Holder på med lik oppgave, er en tidligere eksamensoppgave. Jeg tenkte: likheter: - den verden vi opplever ikke er slik den virkelig er(Platon: hulelignelsen) -forestillinger om et tidligere liv(Platon: idéverden. Buddhismen: gjenfødelse) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå