Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Virus på mac?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

Har hørt at mac er utrolig flinke på sikkerhet og antivirus, stemmer det? At man slipper å kjøpe eget antivirusprogram?

Nei. Man slipper også antivirusprogram på Windows, bare man bruker sunn fornuft. I dag er det malware/adware som er mest aktuelt, og der rammes også Mac-er.

Har renset mange Mac-er for malware og adware, så det er en myte at Apple er mye bedre på dette området. Det er brukeren selv som gir slike programmer rettigheter på maskinen til å installere seg selv, uten at de er klar over det selvsagt.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Og hvordan er det brukere lar dem installeres? Hvordan vet en når man har lastet ned virus?

En ganske vanlig malware/adware er nettleser hijackere, som gir deg masse reklame, uansett hvilke nettsider du besøker. Ofte får du slik malware ved å laste ned gratis programvare. Enten så er programmet laget med den hensikt å gi deg malware eller så laster du ned programmet på en side som legger ved malware.

Derfor bør du unngå å laste ned gratis programvare fra de første linkene i Google, de er ofte de mest useriøse sidene.

En annen kjent metode er "Malvertising", som betyr at malware blir spredd via reklame ved å infiltrere legitime reklamenettverk.

Lenke til kommentar

Det var sant en stund. Ikke fordi Apple var så flinke, men fordi folk som skrev ondsinnet programvare fokuserte på Windows, siden den hadde så mange flere brukere. Men så kom Steve Jobs tilbake, iMac og MacBook solgte i bøtter og spann, og alle de nye brukerne tiltrakk seg adware og annen skit.

Nå er dagens systemer såpass trygge at du aktivt må si ja til å installere ting. Av typen "Dette er et program som ble lastet ned fra internett. Er du sikker på ar du vil åpne det?" Men siden så mye av det vi faktisk ønsker å installere kommer fra nettet, blir vi sløvet og trykker OK automatisk. Noen ganger kommer det i form av en fristende invitasjon til noe du ikke kan motstå, ofte videresendt fra en venn du stoler på (som selv er blitt infisert uten å vite om det), på epost eller idag gjerne sosiale medier.

Jeg bruker Intego Internet Security selv, begynte med det for mange år siden. Ikke fordi jeg så ofte besøker skumle sider eller klikker på linker i hytt og pine, men fordi jeg brukte maskinen i jobb, og ville sikre meg mot at jeg intetandende ble mellommann for virus til andre. Ikke minst fordi den stopper vedlegg med Windows-virus også, ikke bare Mac-virus.

Jeg synes det er en billig forsikring for å være trygg på hva jeg mottar og sender fra meg. Så er jeg kritisk til hva jeg åpner i alle fall. 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det var sant en stund. Ikke fordi Apple var så flinke, men fordi folk som skrev ondsinnet programvare fokuserte på Windows, siden den hadde så mange flere brukere. Men så kom Steve Jobs tilbake, iMac og MacBook solgte i bøtter og spann, og alle de nye brukerne tiltrakk seg adware og annen skit.

Det var langt mer Mac-virus før OSX ble lansert i 2000. Og OSX ble lansert rett etter at Steve Jobs ble reansatt og den første iMac-en ble lansert i 1998 (Apple kjøpte opp Jobs' datafirma NeXT, fikk Steve Jobs på kjøpet og baserte OSX på NeXT-OS-et). Før OSX var det ganske vanlig å ha f.eks Norton Utilities på Mac for bl.a å fange opp virus, men etter at OSX ble lansert har regelen vært å kjøre uten antivirusprogram på Mac.

Selv i dag kan virus/ormer for Mac telles på to hender, og alt må godkjennes av brukeren før det kan installeres, så det er riktigere å kalle det malware enn ekte datavirus (som jo gjerne smitter uten brukermedvirkning).

Så er man litt våken, ikke installerer programvare fra useriøse steder og ikke frekventerer skumle nettsteder, så kan man fortsatt kjøre OSX uten antivirusprogram.

ADVARSEL: MacKeeper, som lover at Mac-en skal bli raskere, er noe av det verste man kan installere på en Mac. Jeg pleier å varsle nettredaktørene i nettmedia der jeg ser reklamer for dette drittprogrammet, og de fleste lover å sperre IP-adressen deres. Problemet er at de stadig skifter IP-adresser ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...