Konto brukes ikke Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Er i en diskusjon om tilkobling til lysbryter uten videre er mulig eller ikke.Enkel elko bryter der en kabel er koblet til, som går til taklampe. Ledningene i kabel er koblet til A (eller er det pil? : ) og L. Diskusjonen går på om man bare kan koble stikkontakten i samme punkter i lysbryteren (konstant strøm i stikkontakt) Eller om det er andre muligheter for tilkobling i bryteren med konstant strøm til stikkontakt. Nå kunne vi jo raskt bare ha testa dette på bryteren, men iom det er ulovlig og strøm ikke er å leke med, så er det kanskje bedre å spørre noen som kanskje vet her på forumet for å finne ut hvem av oss som har rett. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Er i en diskusjon om tilkobling til lysbryter uten videre er mulig eller ikke. Enkel elko bryter der en kabel er koblet til, som går til taklampe. Ledningene i kabel er koblet til A (eller er det pil? : ) og L. Diskusjonen går på om man bare kan koble stikkontakten i samme punkter i lysbryteren (konstant strøm i stikkontakt) Eller om det er andre muligheter for tilkobling i bryteren med konstant strøm til stikkontakt. Nå kunne vi jo raskt bare ha testa dette på bryteren, men iom det er ulovlig og strøm ikke er å leke med, så er det kanskje bedre å spørre noen som kanskje vet her på forumet for å finne ut hvem av oss som har rett. Det du mener er om det er mulig å koble en stikkontakt inn før strømmen brytes i bryteren? Det er mulig ja. Hvorfor skulle det ikke være mulig? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 ...om man bare kan koble stikkontakten i samme punkter i lysbryteren ... Nei, slik jeg leser spørsmålet ditt så kan du ikke det. Stikkontakten må også kobles til den andre ledningen. La oss si at ved lampen har du en sort og en blå ledning (fargene har ingen betydning her, bare et eksempel) Bryteren er bare koblet på den sorte lederen. Men stikkontakten må kobles på både den blå og den sorte. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 11. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2015 La oss si at ved lampen har du en sort og en blå ledning (fargene har ingen betydning her, bare et eksempel) Bryteren er bare koblet på den sorte lederen. Men stikkontakten må kobles på både den blå og den sorte. For å ta ditt eksempel på farger ... Blå er i L og sort er i A (eller visaversa) Hvis man da gjør som jeg sa - kobler til stikkontakten på samme punkter, så er det jo begge. Det vil vel si at man kobler seg utenom bryterfunksjonen, man viderefører bare strømmen til stikkontakten. (samtidig som taklampe fortsatt har funksjon fra bryter) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 La oss si at ved lampen har du en sort og en blå ledning (fargene har ingen betydning her, bare et eksempel) Bryteren er bare koblet på den sorte lederen. Men stikkontakten må kobles på både den blå og den sorte. For å ta ditt eksempel på farger ... Blå er i L og sort er i A (eller visaversa) Hvis man da gjør som jeg sa - kobler til stikkontakten på samme punkter, så er det jo begge. Det vil vel si at man kobler seg utenom bryterfunksjonen, man viderefører bare strømmen til stikkontakten. (samtidig som taklampe fortsatt har funksjon fra bryter) Ja det er fult mulig, om du har en bryter med to pols brudd. Om ikke må du gjøre som hårek sa. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 11. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2015 (endret) For å illustrere med et dårlig paint bilde. Ja det er fult mulig, om du har en bryter med to pols brudd. Om ikke må du gjøre som hårek sa. Vanlig lysbryter, jeg har ikke peiling om den er med 2 pols brudd eller ikke.Ellers går det altså ikke å koble til i selve bryteren, man må inn med koblingsboks før bryter? Endret 11. oktober 2015 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Blå er i L og sort er i A (eller visaversa) At det er forskjelig farge på de to ledningen i bryteren er nokså vanlig, og det gir et problem med å visualisere koblingen med mitt enkle eksempel. Men poenget er at dette er den samme faseledningen. Lampen er tilkoblet to faseledere. Bryteren er bare koblet på den ene faselederen. En stikkontakt må også kobles til begge faselederne. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 For å illustrere med et dårlig paint bilde. Nei, den er ikke koblet slik. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 For å illustrere med et dårlig paint bilde. kontakt.jpg Ja det er fult mulig, om du har en bryter med to pols brudd. Om ikke må du gjøre som hårek sa. Vanlig lysbryter, jeg har ikke peiling om den er med 2 pols brudd eller ikke. Ellers går det altså ikke å koble til i selve bryteren, man må inn med koblingsboks før bryter? Dette blir en kortslutning. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Blå er i L og sort er i A (eller visaversa) At det er forskjelig farge på de to ledningen i bryteren er nokså vanlig, og det gir et problem med å visualisere koblingen med mitt enkle eksempel. Men poenget er at dette er den samme faseledningen. Lampen er tilkoblet to faseledere. Bryteren er bare koblet på den ene faselederen. En stikkontakt må også kobles til begge faselederne. Skal jo nevnes at det finnes brytere med to polt brudd. da kobles alt til både bryter å lampe. Bryteren TS illustrerer er dog en en polt bryter. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 11. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2015 (endret) Nei, den er ikke koblet slik. Mener du at bryteren ikke er koblet slik? Edit: Men takk for forklaringen på faseleder - skjønte hva du mente der. Den andre lederen er nok i taket over lampen Endret 11. oktober 2015 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Vanlig lysbryter, jeg har ikke peiling om den er med 2 pols brudd eller ikke. Bryteren din har to ledninger. Da er det 1-pol brudd. 2-pol bryter har fire ledninger tilkoblet. Du finner slike på bad og kjøkken. De er merket med '0' og '1', mens en 1-pol bryter ikke har noen slike merker. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Du hadde blitt nødt til å koble den på denne måten,ca. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 11. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2015 (endret) Du hadde blitt nødt til å koble den på denne måten,ca. Dette hadde vel gitt kun strøm til kontakt når bryter har stått på? Dette er forøvrig en kontakt jeg gjerne ville lagt til på et rom jeg skal pusse opp. Alternativet er å legge en kronglete ledning fra annen kontakt, som ikke er ønskelig. (ikke ønskelig med så mye synlig ledning) Har jo fått svar på diskusjonen jeg har hatt med en kompis, men hvordan kan dette løses enklest med å legge til en kontakt via å videreføre fra lysbryter? (da blir det kun visuell ledning ned fra lysbryter som blir ekstra) Bytte ut kabel fra tak'boks' slik at den har 3 ledninger istedet for 2?) Elektriker skal selvfølgelig få gjøre dette samtidig som han skal få skifte andre ting i tilhørende gang Endret 11. oktober 2015 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Du hadde blitt nødt til å koble den på denne måten,ca. Dette hadde vel gitt kun strøm til kontakt når bryter har stått på? Nei, her går jo leding fra sikring og rett på stikk, så til bryter, gjennom bryter og så lampe. Evt kunne sikringen gått til undersiden av bryteren. Går en inn på oversiden så må bryter være på. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 11. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2015 Nei, her går jo leding fra sikring og rett på stikk, så til bryter, gjennom bryter og så lampe. Evt kunne sikringen gått til undersiden av bryteren. Går en inn på oversiden så må bryter være på. Hehe, ja selvfølgelig. Tanketom og trodde du mente en egen sikring(i rommet) for kontakt Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Du hadde blitt nødt til å koble den på denne måten,ca. Dette hadde vel gitt kun strøm til kontakt når bryter har stått på? Dette er forøvrig en kontakt jeg gjerne ville lagt til på et rom jeg skal pusse opp. Alternativet er å legge en kronglete ledning fra annen kontakt, som ikke er ønskelig. (ikke ønskelig med så mye synlig ledning) Har jo fått svar på diskusjonen jeg har hatt med en kompis, men hvordan kan dette løses enklest med å legge til en kontakt via å videreføre fra lysbryter? (da blir det kun visuell ledning ned fra lysbryter som blir ekstra) Bytte ut kabel fra tak'boks' slik at den har 3 ledninger istedet for 2?) Elektriker skal selvfølgelig få gjøre dette samtidig som han skal få skifte andre ting i tilhørende gang Det er godt mulig du har begge faser i boksen til bryteren, men dersom du ikke har det så må du trekke med en ekstra leder fra lampepunktet, ja. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 11. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2015 (endret) Det er godt mulig du har begge faser i boksen til bryteren, men dersom du ikke har det så må du trekke med en ekstra leder fra lampepunktet, ja. Har kun ene fasen - den andre går inn på lampepunkt. Så har funnet ut at en kabel med 3 ledninger har fungert fra taklampe ned til bryter. Koblet den ekstra inn på B på lysbryter, for så å koble kontakt til L og B Endret 11. oktober 2015 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå