Gå til innhold

Låne penger gjennom foreldres boliglån (rammelån)

erikkris

Anbefalte innlegg

Jeg er nyseparert, og har behov for ca. 50.000 til en brukbar bil (blir nok en Toyota Yaris). Problemet er at jeg allerede har mer lån enn banken normalt ville gitt meg, og jeg har ikke nok betjeningsevne til et dyrt forbrukslån.

Moren min har et rammelån på egen leilighet hvor hun har 100.000 kr. tilgjengelig som hun kan ta ut som hun vil. Hvordan måtte vi juridisk ordnet det for at jeg kunne lånt 50.000 av disse pengene? Må jeg betale normrente til henne i tillegg til å dekke de ekstra renteutgiftene hun får, eller kan jeg bare betale henne de ekstra renteutgiftene? Ønsker ikke å gjøre noe feil/ulovlig.

Lånet skal betales tilbake i sin helhet om ca. 1 år (da er jeg ikke lenger student, og får fort bedre råd).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du enearving? Sitter moren din i uskiftet bo? Det kan lure seg noen arverettslige problemstillinger her hvis moren din har begrenset økonomisk kapasitet, men det er bare om hun sitter i uskifte. Ellers er det vel egentlig bare skatte- og avgiftsrettslig dette er et problem, og siden arveavgiften er opphevet er det ikke noe problem å avtale at lånet skal være rentefritt, eller for så vidt en gave.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hun er skilt med min far, men det er over 10 år siden. Hun har ingen ny samboer/mann. Jeg har søsken, men ingen halv- eller stesøsken. Hun vil jo få økte rentekostnader når hun benytter rammelånet. Det enkleste ville vært om jeg bare kunne betalt disse ekstra rentene til henne, også betaler hun dette til banken. Men normrenten må kanskje legges på toppen av dette? Det er viktig at moren min ikke skal lide økonomisk av dette på noen som helst måte – hun har dårlig råd.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at rammelånet i avtalen har klare betinger knyttet til rente og andre kostnader. I alle fall har mitt rammelån det. Kostnadene bruker å være et kontoholdsgebyr (som trekkes uansett om lånet er trekt på eller ikke) samt rente på det til enhver tids trekte beløp, etter avtalt rentesats.

Så slik jeg vurderer det skal du betale rente på det lånte beløpet - tilsvarende renten på rammelånet. Renten må betales månedlig slik at forfalt rente ikke tillegges lånet og man får rentesrente. Banken vil sikkert være behjelpelig med å sette opp en oversikt.

Normrente har ingen betydning her så vidt jeg kan se. 

Lenke til kommentar

Og altså, du ikke dekke hennes økte rentekostnader heller: Hun kan godt betale disse for deg. Det ville fort innebære en gave i arve- og arveavgiftsrettslig forstand, men det siste regelverket er opphevet og det første synes ikke å sette noen skranker her. Det er selvfølgelig rimelig av deg å dekke hennes økte rentekostnader, men det er altså ikke noen andre enn dere to som bestemmer det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...