xrays Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Tenker på å kjøpe leilighet etterhvert og har det litt i bakhodet å leie ut på et senere tidspunkt .... Men det er egentlig lite sannsynlig. Men om det skulle skje, så har man jo andelsleilighet og selveierleilighet. Det er lettere å leie ut selveier og andel kan man bare leie ut 3 år max sist jeg sjekket. Men hvor vanlig er det å oppgi at man leier ut til staten / borettslag egentlig ? Da jeg sjekket tidligere så ble jo alt betraktet av skattekontoret som inntekt selv om man sitter med et stort lån og leier ut. Så virket ikke helt lett å leie ut heller. Er det vanlig at man oppgir man leier ut til stat/ borettslag? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Der er mest vanlig at man ikke driver med svindel ja... 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 (endret) Er det vanlig at man oppgir man leier ut til stat/ borettslag? Med andre ord: Er skatteunndragelse vanlig? Det er alltid noen som lar være å oppgi riktig inntekt til futen. Men jeg tror at det er relativt uvanlig å unndra skatt på leieinntekter, da jevne overføringer og eierskap på en bolig du ikke bor i selv må være noe av det som er lettest å avdekke. Endret 10. oktober 2015 av Zarac Lenke til kommentar
xrays Skrevet 11. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2015 Skattesvindel er en ting, men dersom jeg har et lån på leiligheten og skal studere ett år i utlandet og staten ser på utleien som en inntekt når jeg i realiteten sliter med å få dekket lånet, siden staten ikke gidder å se på at jeg faktisk har lån på leiligheten ja da er det jo staten som lurer meg da ! Det var iallefall det jeg fant ut da jeg undersøkte tidligere at det lå an. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Skatten på utleieinntekter er på 28%. Sånn er det bare. Her skal du ha i pose og sekk, kjøpe leilighet som betaler seg selv og stiger i verdi mens du stikker ett år til utlandet for å studere. Skal staten ta hensyn til at du kjøper bolig på et tidspunkt i livet der du egentlig ikke har betalingsevne for å betjene boliglånet og sponse deg med skattefritak? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 (endret) ... hvilket den allerede til en viss grad gjør med skattefradrag for renten. Hvis ikke man har råd til å eie boligen sin, selger man boligen. Trådstarter ville ikke vært den første. Eventuelt kunne han vært litt framsynt og latt være å kjøpe bolig før han er ferdigstudert. Det er ikke uvanlig at studenter flytter på seg. Endret 11. oktober 2015 av Zarac Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Jeg sitter i styret på mitt borettslag, min erfaring er at å leie ut uten å varsle borettslaget blir oppdaget ganske raskt, alltid en nabo eller to som følger med. AtW Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Om du må svindle noen for å få råd til det du har lyst til, så har du ikke råd. Enten det er på rema eller hos staten... 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå