Gå til innhold

Utleie av leilighet

xrays

Anbefalte innlegg

Tenker på å kjøpe leilighet etterhvert og har det litt i bakhodet å leie ut på et senere tidspunkt .... 

Men det er egentlig lite sannsynlig.

Men om det skulle skje, så har man jo andelsleilighet og selveierleilighet.

Det er lettere å leie ut selveier og andel kan man bare leie ut 3 år max sist jeg sjekket.

Men hvor vanlig er det å oppgi at man leier ut til staten / borettslag egentlig ?

Da jeg sjekket tidligere så ble jo alt betraktet av skattekontoret som inntekt selv om man sitter med et stort lån og leier ut.

Så virket ikke helt lett å leie ut heller.

Er det vanlig at man oppgir man leier ut til stat/ borettslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det vanlig at man oppgir man leier ut til stat/ borettslag?

Med andre ord:

Er skatteunndragelse vanlig?

Det er alltid noen som lar være å oppgi riktig inntekt til futen. Men jeg tror at det er relativt uvanlig å unndra skatt på leieinntekter, da jevne overføringer og eierskap på en bolig du ikke bor i selv må være noe av det som er lettest å avdekke.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Skattesvindel er en ting, men dersom jeg har et lån på leiligheten og skal studere ett år i utlandet og staten ser på utleien som en inntekt når jeg i realiteten sliter med å få dekket lånet, siden staten ikke gidder å se på at jeg faktisk har lån på leiligheten  ja da er det jo staten som lurer meg da ! Det var iallefall det jeg fant ut da jeg undersøkte tidligere at det lå an.

Lenke til kommentar

Skatten på utleieinntekter er på 28%. Sånn er det bare.

Her skal du ha i pose og sekk, kjøpe leilighet som betaler seg selv og stiger i verdi mens du stikker ett år til utlandet for å studere.

Skal staten ta hensyn til at du kjøper bolig på et tidspunkt i livet der du egentlig ikke har betalingsevne for å betjene boliglånet og sponse deg med skattefritak?

Lenke til kommentar

... hvilket den allerede til en viss grad gjør med skattefradrag for renten.

Hvis ikke man har råd til å eie boligen sin, selger man boligen. Trådstarter ville ikke vært den første. Eventuelt kunne han vært litt framsynt og latt være å kjøpe bolig før han er ferdigstudert. Det er ikke uvanlig at studenter flytter på seg.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...