Gå til innhold

PC til redigering 15-20k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skal du redigere full HD, filmer 4k eller 8k?

Tror du bør velge sokkel 2011-03.

Digital Impuls Oppg. pakke X99 Micro ATX X99, 5820K, 16GB minne - Micro ATX

Særlig om planen er å konverter filmformater der funger nok 4 kjerner mye dårlige en 6-8 kjerner.

Og du har mulighet å 64GB ram 8x8 GB.

Skal redigere i 4k - kan hende vi skal oppgradere utstyret til 8k (så hadde vært greit om den kunne redigere i 8k og)

Lenke til kommentar

Ville absolutt bygd selv hvis du kunne tenke deg det.

Hva slags oppløsning skal du jobbe med? Snakker vi 1080p eller 2160p? 

Jeg vil anbefale at du legger pengene først og frem i CPU og lagring. Skjermkort kommer egentlig i 2. rekke. Man kan selvsagt dra nytte av GPU i denne type software også men da må du vel helst over på Quadro og budjsettet ditt blir sprengt.

Jeg foreslår en 6-kjerner intel i7 5820K, 4*8 GB DDR4 og to 500 GB SSD (en til å lese fra og en til å skrive til) - og fyll på med harddisker for øvrig lagring. Når det kommer til skjermkort kan du egentlig bare ta et mid-range AMD eller nvidia kort, hvis du da ikke er veldig proff og jobber med 4K.

Edit: Treig der gitt :p Så ikke det var svart på

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Er dette noe å vurdere? Eller burde jeg bygge en selv?

Jeg velger som regel å kjøpe noe ferdig i stedet for å bygge selv, gitt at jeg kan konfigurere selv eller finner en konfig som passer bra, og selskap jeg kjøper fra gir en form for garanti. Når en PC skal brukes i jobbsammenheng synes jeg det er greit å ha noe som bare virker og den tiden jeg ville brukt på å bygge selv og teste er mye er for meg mye mer verdt enn det jeg betaler for å få noe ferdig bygget. Men jeg bytter stort sett hvert 3.-4. år, bygger du ofte selv kan regnestykket se annerledes ut.

Når det gjelder komponenter ville jeg definitivt satset på Skylake prosessor slik du har linket til i PCen fra Multicom. Skal du ha noe heftigere med flere kjerner må du over på serverprosessorer med vesentlig høyere pris.

Om du vil ha glede av et GTX 980 er jeg ikke sikker på. Både foto og videoediteringsprogrammene fra Adobe utnytter skjermkortet for bedre ytelse, men om det er stor forksjell til et noe rimeligere kort som GTX 970 eller 960 er jeg ikke sikker på.

32GB RAm burde holde i utgangspunktet, men ser at det ikke er plass til mer i den du linket til uten å bytte ut minne-brikker. En liten ulempe, men sør du trenger mer har nok RAM-prisene sunket såpass at det ikke spiller så stor rolle. Kan godt være 32GB holder også, det spørs helt på hvor avansert bruk du har.

512 systemdisk virker som et bra valg. 4TB intern er muligens litt lite hvis du har mye video, men det bør kunne utvides enkelt, eventuelt også eksternt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Når det gjelder komponenter ville jeg definitivt satset på Skylake prosessor slik du har linket til i PCen fra Multicom. Skal du ha noe heftigere med flere kjerner må du over på serverprosessorer med vesentlig høyere pris.

Det er ikke helt riktig. 5820K koster bare ca. 200 kroner mer enn 6700K. Man kan riktignok spare litt mhp hovedkortet ved å gå socket 1151 ift socket 2011-3, men det er ikke så gæli. 

Lenke til kommentar

Er dette noe å vurdere? Eller burde jeg bygge en selv?

Jeg velger som regel å kjøpe noe ferdig i stedet for å bygge selv, gitt at jeg kan konfigurere selv eller finner en konfig som passer bra, og selskap jeg kjøper fra gir en form for garanti. Når en PC skal brukes i jobbsammenheng synes jeg det er greit å ha noe som bare virker og den tiden jeg ville brukt på å bygge selv og teste er mye er for meg mye mer verdt enn det jeg betaler for å få noe ferdig bygget. Men jeg bytter stort sett hvert 3.-4. år, bygger du ofte selv kan regnestykket se annerledes ut.

Om du vil ha glede av et GTX 980 er jeg ikke sikker på. Både foto og videoediteringsprogrammene fra Adobe utnytter skjermkortet for bedre ytelse, men om det er stor forksjell til et noe rimeligere kort som GTX 970 eller 960 er jeg ikke sikker på.

32GB RAm burde holde i utgangspunktet, men ser at det ikke er plass til mer i den du linket til uten å bytte ut minne-brikker. En liten ulempe, men sør du trenger mer har nok RAM-prisene sunket såpass at det ikke spiller så stor rolle. Kan godt være 32GB holder også, det spørs helt på hvor avansert bruk du har.

512 systemdisk virker som et bra valg. 4TB intern er muligens litt lite hvis du har mye video, men det bør kunne utvides enkelt, eventuelt også eksternt.

Jeg har erfaring med å bygge pc - men er veldig usikker på hva slags deler jeg burde skaffe meg. Har en stasjonær som jeg har bygd selv (den er 3år gammel så den duger ikke til redigering lenger)

Lenke til kommentar

Det er ikke helt riktig. 5820K koster bare ca. 200 kroner mer enn 6700K. Man kan riktignok spare litt mhp hovedkortet ved å gå socket 1151 ift socket 2011-3, men det er ikke så gæli. 

Ser at den kommentaren ble litt feil, burde stått "uten å gå vesentlig ned i klokkefrekvens". Går man ned i frekvens (eller til AMD) er det mulig å få flere kjerner til lavere/omtrent samme pris. Men for meg virker ikke disse alternativene veldig fornuftig med tanke på ytelse.

Lenke til kommentar

5820K tar rotta på 6700K (selv om 5820K er 3,6ghz og 6700K er 4,2ghz ut av boksen) hvis oppgaven den skal settes til er video editering. Og når det kommer til frekvens så klokker man en 5820K veldig enkelt til over 4500mhz.

Jeg føler meg veldig sikker på at det å anbefale 5820K over 6700K er riktig.

Lenke til kommentar

5820K tar rotta på 6700K (selv om 5820K er 3,6ghz og 6700K er 4,2ghz ut av boksen) hvis oppgaven den skal settes til er video editering. Og når det kommer til frekvens så klokker man en 5820K veldig enkelt til over 4500mhz.

Jeg føler meg veldig sikker på at det å anbefale 5820K over 6700K er riktig.

Godt mulig 6 kjerner med litt lavere frekvens (6700K kan jo også overklokkes) slår 4 på videoediting. Det var jo viktig for trådstarter så et godt poeng, men de færreste oppgaver skalerer veldig effektivt til mange kjerner. Jeg driver og evaluerer noe lignende av det trådstarter ønsker seg, men med mindre fokus på video foreløpig. Hadde håpet på en 6- eller 8-kjerners med 14nm teknologi, men det har foreløpig ikke dukket opp og  da ser jeg 6700K som et bra kompromiss i øyeblikket, med tanke på høyere grunnfrekvens og turbofrekvens og lavere TDP. Blir jo en totalvurdering.

Lenke til kommentar

Ja, socket 1151 er litt mer effektive og for en mer "all round" maskin er det nok ikke noe dumt valg. For ren gaming ville jeg tatt 6600K da.

Konkret forslag til TS:

http://www.prisjakt.no/list.php?l=214395&view=b#rparams=

+ windowslisens (enten gå rett på win10 eller spar noen kroner ved å gå win7 og oppgrader selv).

Vedr PSU: Denne er i utgangspunktet toltat overkill, men siden du nevner "stillegående" satte jeg opp Corsair HXi. Denne strømforsyningen starter viften basert på last, og i en slik maskin som dette vil sansynligvis viften aldri starte. Skjermkortet har samme funksjon, viften starer bare ved behov. Mindre støy. CPU-kjøler er også rimelig stille av seg, og kabinettet er polstret, har gode vifter og integrert viftekontroller. Satte opp 32 GB ram, 2x500GB SSD'er til å jobbe på og 2x3TB som ekstra lagring.

Jeg vil tro noe slik vil passe deg godt. Det som eventuelt kan endres på er å øke til 8*8 GB minne og gå for et Quadro-kort, men dette vil øke budsjettet drastisk.

Tipper du finner dette (eller tilsvarende) hos Komplett og netonnet så du slipper å handle på mange butikker / 0 frakt.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Har egentlig tenkt å selge den gamle, men sparer kanskje mer ved å bruke gamle deler?

Hva er det du har fra før da? Kanskje noe kan brukes, f.eks kabinett, strømforsyning og windowslisens. Sparer 2500 - 3000 bare der. Men kanskje du skal bruke den gamle maskinen til noe annet?

Ja, socket 1151 er litt mer effektive og for en mer "all round" maskin er det nok ikke noe dumt valg. For ren gaming ville jeg tatt 6600K da.

Konkret forslag til TS:

http://www.prisjakt.no/list.php?l=214395&view=b#rparams=

+ windowslisens (enten gå rett på win10 eller spar noen kroner ved å gå win7 og oppgrader selv).

Vedr PSU: Denne er i utgangspunktet toltat overkill, men siden du nevner "stillegående" satte jeg opp Corsair HXi. Denne strømforsyningen starter viften basert på last, og i en slik maskin som dette vil sansynligvis viften aldri starte. Skjermkortet har samme funksjon, viften starer bare ved behov. Mindre støy. CPU-kjøler er også rimelig stille av seg, og kabinettet er polstret, har gode vifter og integrert viftekontroller. Satte opp 32 GB ram, 2x500GB SSD'er til å jobbe på og 2x3TB som ekstra lagring.

Jeg vil tro noe slik vil passe deg godt. Det som eventuelt kan endres på er å øke til 8*8 GB minne og gå for et Quadro-kort, men dette vil øke budsjettet drastisk.

Tipper du finner dette (eller tilsvarende) hos Komplett og netonnet så du slipper å handle på mange butikker / 0 frakt.

Lenke til kommentar

La oss si at dette er en dedikert pc for videoredigering.

Ting du må tenke på er mange.

Hvilket program du bruker:

Du bruker Adobe Premiere, så da blir det nvidia gpu og intel cpu.

(Dette er forskjellig avhengig av program, hva som er best.)

GPU:

Dette har kun effekt på enkelte effekter.

https://helpx.adobe.com/premiere-pro/using/effects.html#gpu_accelerated_effects

Alt annet bruker cpu. Så hvis dine videoer ikke består av 75%+ gpu-akselerbare effekter, så ja, gå for quadro, men hvis ikke så har du ingen nytte av den (med mindre du har 10-bit skjerm).

Her er en liste over støtta kort:

https://helpx.adobe.com/premiere-pro/system-requirements.html

Du finner ingen kort der fra 900-serien.

Og med mindre du bruker 75%+ så vil et x60-kort yte så og si likt med et x80-Ti-kort.

VRAM:

Avhenger av oppløsning.

4k vil du klare deg med et 2gb kort, men hvis du kan gå for et 4gb kort.

for 8k så kan du klare deg med 4gb, men må nok opp i 6gb-8gb (så ikke tenk på dette nå, det vil ta flere år før premiere støtter et skikkelig kort for 8k)

CPU:

Flere kjerner betyr alt!

Så glem skylake for nå, x99 og 6-8 kjerner vil være mye bedre.

RAM:

Jo mer, jo bedre.

Kjører du raid0 med ssd, eller bruker hd-oppsett som kan gi deg 800MB/s eller mere, så vil nok 64gb være å anbefale, ellers gå for 32gb.

HDD:

Dette kommer an på hva du bruker av cpu og gpu, og hvor mye ram.

Oppsummert:

x99 med 6 kjerner (i7-5820k)

ssd med 400MB/s+ skrive (Samsung Evo) 250gb eller 500gb (avhengig av størrelse på prosjekter, du kan klare deg med 250gb hvis du har stor 7200rpm snurredisk hvor du lagrer alle prosjektene du er ferdige med, og kun bruker 250gb disken til os, programmer og aktive prosjekter)

du kan også gjøre ting på snurredisken, men du vil nok merke det er forskjell i rendering

gtx 770 4gb (finner på bruktmarkedet for litt over en lapp)

32gb ram 2133/2400 mhz

aio vannkjøler for cpu

(cpu går fort til langvarig 95%+ bruk når du holder på med rendering, så en vannkjøler er å anbefale, særlig når du overklokker på toppen av dette)

fractal design r5 (lydisolert, og god plass til disker, samt at du kan sette opp vannkjøleren til cpu'en)

750w cpu (vil forhåpentligvis holde viftestøy nede) eks evga supernova g2

Endret av kjeita
Lenke til kommentar

Er det ikke mer eller mindre nøyaktig dette jeg har satt opp da? :)

Nesten.

Jeg ville nå helst forklare hvorfor man tar de valgene man burde ta når det kommer til dette formålet;)

Du har vel å merker 900-serie 2gb kort, og 500gb ssd, og luftkjøler.

Noe jeg heller ville erstattet med 770 4gb kort, 250gb ssd og aio vannkjøler av grunnene jeg nevnte over.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har forklart flere deler av det da. Men men ..

Får man tak i GTX 770 nytt i dag da? Hvis vi skal begynne å blande inn bruktmarkedet er det mye som kan handles der. Vil GTX 960 utnytte 4 GB i denne sammenheng?  :hmm:

AIO er jeg ingen kjempefan av, de fleste av disse er elendige. Men greit, går man for en god en. De koster dog 3-4 gangen.

Størrelsen på SSD kommer ann på prosjektene. Vanskelig å vite, men 500 GB er iallfall nok for de aller fleste. Kanskje 250 er greit nok, men ville tatt to av dem uansett.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Nytt vil nok være mange ganger dyrere enn brukt, hvis mulig å finne i det hele tatt.

Eneste grunnen til at jeg nevner det er fordi Premiere eksplisitt faktisk støtter 770, noe som ikke er tilfelle med 900-serien.

Jeg vet f.eks at 970 er notorisk her, den er rett og slett ræva for rendering siden den mangler vesentlige ting som rendering trenger.

AIO er vel ikke helt toppers, men å sette opp noe selv blir så mye mere kostbart og krevende for TS.

Selv slik vannkjøling vil jo forhåpentligvis være bedre enn luftkjøling, og jeg forventer at det vil bråke mindre under rendering (altså 95%+ cpu).

250 eller 500 er vel en smaksak, jeg vil tro 250gb holder. Du vil jo også skrive veldig mye til disse diskene, så jeg ser ikke vitsen å gå for veldig dyre disker (altså mange gb), da du fort kan måtte skifte disk før to år har gått.

2x 250gb disker, 770 og aio vil vel prismessig kanskje fortsatt være under 500gb, 960 og luft, så det med at aio er 3-4 ganger dyrere enn luft spiller jo liten rolle.

(Jeg skulle ønske redigeringsprogram var raskere med skikkelig støtte for ny maskinvare, men det tar litt tid i den bransjen.)

Lenke til kommentar

Nytt vil nok være mange ganger dyrere enn brukt, hvis mulig å finne i det hele tatt.

Eneste grunnen til at jeg nevner det er fordi Premiere eksplisitt faktisk støtter 770, noe som ikke er tilfelle med 900-serien.

Jeg vet f.eks at 970 er notorisk her, den er rett og slett ræva for rendering siden den mangler vesentlige ting som rendering trenger.

Interessant! Spørs om vi vil se samme støtte på nyere serier da - eller om det er taktisk fra produsenten for å presse folk over på dyrere Quadro kort?

Oppdatert liste

http://www.prisjakt.no/list.php?l=214395&view=m

+

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=65413097&searchclickthrough=true&searchQuery=gtx%20770

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si, quadro-markedet er veldig forskjellig.

Tidligere serier som 500, 600 og 700 har ikke hatt dette problemet, så det var litt overraskende når 900 serien kom, og man fant ut det om 970 kortet.

Det kan hende de prøver å presse folk opp på høyere kort, men man vet aldri.

F.eks.

For Adobe Premiere så er forskjellen mellom et 660 kort og et 780 ti kort neglisjerbare med tanke på 1080p.

(Bare ikke kjør Adobe's 'benchmark' prosjekt som er 99% gpu akselererbare effekter.)

Tror faktisk et 570 kort også ville klare seg bra mot et 780 ti kort.

Med 4k så vil nok 4gb gjøre 770 til et bedre alternativ.

(Litt uvanlig for 'gamere' kanskje, men for denne bruken så er det ingen vits å gå for kort i 7-8 lapper klassen.

Bedre å bruke mere på cpu for å få flere kjerner.

Sånn sett, avhengig av hvilket program du bruker, så kan en amd 8 kjerners cpu lett overgå en 6 kjerners intel cpu.

Dette gjelder nok ikke for Adobe, de er bedre optimert opp mot nvidia og intel.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...