Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Knirke/subbelyd fra venstre bakhjul

Anbefalte innlegg

Har en/to ulyd(er) fra venstre bakhjul.

Dette gjelder en Saab 9-3, 1998mod, 2,0l 131hk Bensin, 282000km

Det første, og det det begynte med var en subbelyd, metallisk, som om klossen eller bremseskjodetsubber delevis inntill, lyden gikk fortere med farten og forsvant ved høyere fart (50km/t ca.). Når jeg jekka opp bilen og snurra på hjulet så hørte man at det subba på denne måten, og man kjente også at det "tok i mot" og slapp opp på spesifikkt punkt, helt likt per runde. Samme når jeg skrudde av hjulet også. 

Kan det være kast i bremseskiva? Bremseklossene er slitt, og skal byttes, mye mulig det går stål delevis mot disse? Det ble noe bedre etter at jeg fiklet noe med bremseskjoldet, så tenker å se nærmere på dette når jeg bytter klossene.

Når man kjører sakte fremover, så kommer lyden som høres ut som det subber, det går fortere og fortere med farten og forsvinner til slutt. Den høres gummiaktig ut, som om det skulle være en slitt gummiforing eller noe i den duren, så litt usikker? Den kommer og går litt ettersom, og fikk den tydelig frem her en gang når jeg kjørte frem og tilbake, og fikk sett noe på det, men klarte ikke å tolke noe. Ingen slakk ved å rikke i hjulet når den er jekka opp heller. Dette kom en stund etter det første nevnte problemet.

Frykter at det kan være et hjullager?

Håper på å bli litt klokere, på forhånd, takk! :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være så enkelt som en liten stein noe sted. Hadde tilsvarende hos meg og ble nesten gal i hodet. Før jeg rakk å gjøre så mye med det så forsvant lyden.

Du får se når du demonterer klosser om det er noe som åpenbart tar borti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...