Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Voldtekt: Naturlig eller Sosial konstrukt?

Gunman1986

Anbefalte innlegg

Så på Natgeo Wild at delfiner ofte gjør voldelige voldtekter og gjeng voldtekter hvor feks fire hanner skiller en henne fra flokken hennes og voldtar henne en etter en mens resten holder vakt. Så er voldtekt naturlig eller Sosial konstrukt? Delfiner er intelligente og jeg har aldri hørt om andre dyr som voldtar. Hvis det er naturlig og ikke ett sosial konstrukt så trur jeg forebygging av voldtekt i nåværende paradigmet går ut ifra feil premisser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme art delfiner som også passer på hunnene sine fra å bli voldtatt? Andre dyr med høyere intelligens som voldtar er f.eks. sjimpanser. De kan finne et offer og skremme offeret ved å angripe dager før selve voldtekten. På den måten sørger den for at hunnen blir så redd for hannen at hun ikke kjemper imot når selve parringen utføres. Hamadryas baboons derimot kidnapper "hun-barn" og lager harem. Han bruker trusler og aggresjon for å holde hunnene i sjakk i årevis slik at hunnene "gir opp" og lar hannen parre seg med dem når han selv ønsker.

Har hørt om en hannfulg som angriper en hunn for å parre seg hvis ikke noen faller for lokkingen hans (fuglesang osv.) Gjess, ender osv. voldtar også.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan holder delfinvoldtektsmannen fast offeret sitt?

Den slår henne med halen hvis hun prøver å stikke av.

De fleste voldtektsoffre bryr seg nok ikke så mye om det er "naturlig" eller ikke. Burde i alle fall ikke tenke på det.

Hva voldtektsofferet tenker på er ikke så viktig med tanke på forebygging, er jo ikke offeret sin skyld uansett hvor "promiscuous" han eller hun virker å være. Vet at dette er tankegangen i mange land i verden, men jeg håper det ikke vil bli sosiale normen her i Norge som reaksjon til voldtekt, det letteste er jo alltid å skylde på offeret.

Veldig interessant Hannah00, dette visste jeg ikke. Poenget jeg vil frem til hvis det viser seg at voldtekt er en naturlig oppførsel og at hos enkelte så slår dette ut pga de er mer naturlig wired for denne type oppførsel så hjelper det ikke med "no means no" kampanjer. Voldtektsutføreren vet at det er feil men den naturlige driven for å utføre voldtekt overstiger det moralske kompasset eller kunnskapen om at det han gjør er feil. Feks ingen kan voldtektsparagrafen like godt som voldtektsmenn. 

http://hurt2healingmag.com/5-ways-we-can-teach-men-not-to-rape/

Ta for eksempel artikkelen ovenfor som er en av utallige lignende artikler, de tar alle for seg premisset at vi kan lære menn til å ikke voldta fordi de voldtar pga de ikke vet bedre. Men med tanke på eksempene til Hannah00 så virker det mer som voldtekt er naturlig noe de fleste intelligente arter benytter seg av, fra evolusjons teori trur jeg det er for å fremme sine egne gener og da er det ingen "lærdom" som få de til å ikke voldta men insentiver. Det er det samme med kriminelle, de vil fortsette å være kriminelle hvis insentivene for dette fortsetter selv etter fengselstraff eller rehabilitering.

Nå er straff angående voldtekt veldig kontroversiell, men ut ifra at det mest sannsynlig er naturlig så er straff det eneste som kan endre insentivene til individene som er naturlig wired til å begå voldtekt fra å gjøre det. Så spørsmålet blir hvor lenge skal vi fortsette å tro at menn bare er for dumme til forstå at voldtekt er feil istedenfor å virkelig ta en dialog og finne frem løsninger som kan redusere eller eliminere voldtekt?

Lenke til kommentar

Sånn etter min oppfatning voldtar forskjellige arter pga. trangen til formering eller mangelen på den. Derimot ser vi hos arter med høyere intelligens at forekomsten av eksplikt bruk av vold, trusler og manipulering for å få sex er høy. Det er noe delfiner og aper har til felles med mennesker. Det er ganske interessant.

For det er en forskjell på en fugl som ikke får parret seg og forsøker å parre seg med en tilfeldig hunnfugl av samme art. Hvis han feiler gir han også opp på første forsøk og fortsetter med fuglesang og andre parringsrituale. Delfiner derimot jakter i gjenger på hunner å voldta og forsøker hun å stikke av har de utviklet voldelige måter å unngå det. Har også lest at hos noen arter har hunnene utviklet forskjellige forsvarsmekanismer for å unngå voldtekt (skal finne kilde). Det tyder jo på at det heller mot naturlig mer enn en sosial konstrukt.

Så derfor tror jeg ikke det er mulig å bli kvitt voldtekt uansett hva man gjør. Per i dag omhandler de fleste anti-voldtekt kampanjer om følelsene til ofrene. No means no, også videre. Nå er det jo allerede bevist at voldtektsmenn ikke bryr seg om følelsene til offeret, så hvorfor de skulle reagere på slike kampanjer blir jo en spekulasjon. Vi trenger kampanjer og konsekvenser som går direkte på voldteksmannen. Men jeg tror at forskjellige tiltak bare kan fungere på forskjellige typer voldtekt.

F.eks. en offentlig liste med overgripere (slik som de har i USA) kan fungere på voldtektsmenn som er en del av samfunnet. Med familie, jobb og nettverk. Å havne på en slik liste vil ødelegge livet til vedkommende, noe som kanskje vil minske sjansen for at personen utfører voldtekt/misbruk (venne-voldtekt, nach-voldtekt, incest, overgrep mot barn). Derimot er ikke det sikkert at en slik liste vil bry en mann som utfører overfallsvoldtekter. Da må andre tiltak kanskje inn i bilde. Nå er dette bare spekulasjoner og dårlige eksempler, men jeg mener i hvert fall at kampanjer burde rettes annerledes enn det de gjør i dag. For som du sier, er det naturlig vil ikke måten vi gjør ting på i dag gi det resultatet vi ønsker.

Endret av Hannah00
Lenke til kommentar

Men når vi snakker om voldtekt i dyreverdnen er det vel stort sett overfallsvoldtekter(?), og vi mennesker for det meste driver med voldtekter hvor overgriper og offer kjenner hverandre. Og jeg mener vi kan argumentere for at om overfallsvoldtekt kanskje er resultat av biologi virker det til at det sosiale har mer å si i en situasjon hvor overgriper og offer kjenner hverandre.

Redigert: har vi også i dyreriket eksempler på hunndyr som voldtar hanndyr?

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Ender er jævler:

Det er de, spes ute på vannet. Det har faktisk hend at hunn anden drukner pga at flere han ender klatrer opp på henne, biter henne i nakken for å holde henne fast(dette ser man også på videoen). Så når mange klatrer opp på henne og virkelig "gjeng voldtekter" så kan hun risikere å drukne om dette skjer på vannet. Har sett slik ande gjengvoldtekt ute på vann selv, men da gikk det bra med henne i det minste!

Dette er litt dyrisk natur, ligger i genene om å spre arten og sine egne gener videre. Naturen er brutal på flere plan!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...