xZyph Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Hei, Jeg er en mann på 23 år fra Stavanger. Jeg har fagbrev som IKT servicetekniker, er musiker og har store deler av livet jobbet innen musikkbransjen. Grunnen til at jeg skriver denne posten er vel egentlig fordi jeg sliter så utrolig med å velge hvilken vei jeg skal gå. En del av meg har lyst til å satse innen den risikable musikkbransjen, en annen har lyst til å studere fysikk samtidig som en tredje del ønsker å jobbe i Forsvaret. Dette er forøvrig et mønster ettersom jeg har lyst til absolutt alt mellom himmel og jord. Personlig tror jeg at det kan være min ADHD som får meg til å føle et behov for konstant endring og nye utfordringer, så lurer litt på om andre har opplevd lignende? Evt har noen tips og triks til hvordan man behersker disse følelsene UTEN medisiner Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Er du sikker på at du kan jobbe i Forsvaret med ADHD? Hvis ikke, er valget litt enklere. Lenke til kommentar
xZyph Skrevet 10. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2015 Er mulig dersom jeg trikser litt. Mye arbeid, men definitivt verd det dersom det er den stien jeg vil trives best på. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. oktober 2015 Del Skrevet 28. oktober 2015 Det er ikkje lett å gi veldig nyttige råd, men fyrst og fremst så må du gjere deg opp ei meining om sannsynlegheita for at du kan leve av yrket du velger, kontra kor godt du vil trivast i ein slik jobb. Det hjelper ikkje å ha verdens beste jobb dersom du ikkje kan leve av den, og det er ikkje noke særlig å ha ein skikkelig jobb som du hater heller. Den rasjonelle delen av meg vil vurdere karrieremuligheitene dine slik: Musiker: Eg vurderer det slik at det meste av kreativ og kunstnerisk aktivitet bør praktiserast på hobby-nivå. Lista for å kunne leve av dette ligger veldig høgt, og det vil mest sannsynleg ta mange år med slit før du i det heile tatt blir oppdaga og begynder å få mange jobbtilbud og betre betaling. Sannsynlegheita er høg for at du ender opp med mykje arbeid for lite betaling, og at mister mange år som du kunne brukt til å etablere ein karriere innan noke anna. På den positive sida så er det sikkert veldig fint arbeid dersom du får det til. Fysikk: Skal du studere fysikk så bør du gå fullt inn for det. Jobbmuligheitane med berre bachelorgrad er litt begrensa, så du må nesten opp på i alle fall mastergrad før det begynner å gå greit å få jobb innanfor fagfeltet. Med berre meir generell fysikkutdanning så konkurrerer du om mykje dei samme jobbane som andre med realfagsutdanning kjemper om. Ein fordel med fysikk er at det er ei vid utdanning, så det er mulig å spisse kompetansen mot eit fagfelt der det er lettare å få jobb dersom det blir nødvendig. Forsvaret: Kva ser du for deg å jobbe med innan forsvaret? Forsvaret er ein veldig allsidig arbeidsplass med alt frå soldatar i internasjonale operasjonar til kontorjobbar. Det som er veldig greit med forsvaret er at den vanskelige delen er å få innpass, når du fyrst er på plass og har tatt befalsutdanning vil du vanligvis få tilbud om offisersutdanning etterkvart sidan dei fleste som jobber i forsvaret berre har det som yrke i nokre få år for å få ledererfaringa som dei bruker til å få gode jobbar andre plassar. Så når du fyrst er ansatt og fått utdanning så er du statlig ansatt og har ein forholdsvis trygg statlig jobb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå