Gå til innhold

First time buyer: Entrylevel komplett hjemmekinosystem

Anbefalte innlegg

Hei! Skal kjøpe meg et komplett hjemmekinosystem for første gang og lurer på om noen her har gode forslag til hva jeg burde kjøpe. I og med at jeg ikke har hatt et slikt system før så trenger jeg heller sikkert ikke det aller vasseste, men god valuta for penga.

Tenker å skaffe en projektor og lerret

Epson 3D-projektor EH-TW6100

og Media Mount 90" projektorlerret.

Men jeg har ingen erfaring med receivere, høytalere, og hva enn annet jeg trenger.

Sofaen min er helt opptil veggen, så jeg får heller ingen høytalere bak sitteplassen. Derfor tenker jeg det holder med gode stereohøytalere?

Setter pris på tips og erfaringer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan holde med gode stereo høyttalere. I hvertfall til å starte med. Da får du bedre lyd ved å bygge ut etter hvert, i stedet for å bruke samme budsjett på full surround.

Du kan godt ha høyttalerene bak, ved på siden av lytte posisjon. Det funker bra det også. Eventuelt også over.

Hvis jeg var deg så ville jeg sjekket ut pakkene som surround.no tilbyr. Dynavoice gir etter alt jeg har lest veldig mye for pengene.

De har også smarte bakhøyttalere som kan monteres i hjørner (både vegg og tak).

Husk at ett surround anlegg aldri blir bedre enn senterhøyttaleren som brukes, da det er denne som tar for seg veldig mye av lyden. Så ikke gå får en som er så liten som mulig her. Da er det bedre å droppe den og heller kun kjøre 2 foran.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding, Anders! Har du noen tips til gode receivere? Kan for eksempel en rimelig receiver nedgradere kvaliteten på et HDMI-signal?

Det kan holde med gode stereo høyttalere. I hvertfall til å starte med. Da får du bedre lyd ved å bygge ut etter hvert, i stedet for å bruke samme budsjett på full surround.

Du kan godt ha høyttalerene bak, ved på siden av lytte posisjon. Det funker bra det også. Eventuelt også over.

Hvis jeg var deg så ville jeg sjekket ut pakkene som surround.no tilbyr. Dynavoice gir etter alt jeg har lest veldig mye for pengene.

Husk at ett surround anlegg aldri blir bedre enn senterhøyttaleren som brukes, da det er denne som tar for seg veldig mye av lyden. Så ikke gå får en som er så liten som mulig her. Da er det bedre å droppe den og heller kun kjøre 2 foran.

Lenke til kommentar

Er det forresten en idé å skaffe seg en lydplanke istedenfor?

Takk for tilbakemelding, Anders! Har du noen tips til gode receivere? Kan for eksempel en rimelig receiver nedgradere kvaliteten på et HDMI-signal?

Lenke til kommentar

Tips til gode receivere, så hvis man ikke skal legge mye penger i det, så er det å kjøpe klokt riktig. Onkyo 646, Pioneer 930 eller Denon X1200W. Ikke kjøp billigere enn dem. De 2 første av dem er de som presser prisene mest. De har veiledende pris på 5-6 tusen, men kan få dem ned mot 3000,- som regel. Akuratt nå så er de ferske på markedet og er høye i pris. Hvis du er heldig så kan du sjekke fjor årets model Onkyo 636 eller Pioneer 924(25 eller 26). Eneste grunn til å ikke kjøpe dem er hvis du SKAL ha det nye blu-ray formatet som kommer etter nyttåer (UHD Blu-ray), da må du ha årets modell for å støtte HDCP 2.2. Ellers får du ikke bilde igjennom.

Fordelen med Denon, er at de støtter Heos systemet. Slik jeg har skjønt det, så har de Heos innebygd (avspilling av musikk fra nettverk), og man kan da bygge ut lyd i flere rom med ekstra Heos enheter. Er konkurrent til det mer kjente Sonos (sonos og Bluesound har bedre app)

(Yamaha og Marantz er 2 andre merker å kikke etter (Marantz er de jeg kun bruker, absolutt best lyd)

Lydplanke kan være en god ting, og det kan være en dårlig ting. Her vil jeg anbefale Yamaha, er veldig overrasket over den som heter YAS-152. Spiller skikkelig bra til den typen å være, både på film og musikk. Fordelen med denne er at suben er innebygd. Du kan også kikke på lyssokkler, som du setter TVen oppå.

Hvis du kikker på lydplanker med separat subwoofer, så vil jeg anbefalt å styre unna. De har som regel veldig små og tynne planker, noe som gjør at Suben må spille veldig høyt i frekvens, og dermed synes veldig i lydbilde. En sub skal ikke synes i lydbilde, kun være der. Man får også som regel ett gap i mellomtonen, akuratt der manns stemmer ligger. Dette fordi suben ikke kan spille høyt nok i frekvens, og selve planken ikke går lavt nok.

Man får heller ikke mulighet til å justere suben godt nok for å kompansere for dette gapet. Etter det jeg har lest, så har altfor mange av lydplankene med separat sub, som regel altfor høyt volum på suben.

Lydplanke vil alltid være ett kompromiss, hvis man ikke legger mye penger i dem.

Denne skal funke, er kortere versjon av den jeg nevnte, med minimalt mindre sub element. Men skal nok funke godt i ett lite rom: https://prisguiden.no/produkt/yamaha-yas-103-209768

Men du vil få veldig mye bedre lyd for pengene med en receiver, og ett par gulvstående stereo høyttalere, og da også ha mulighet til å bygge ut til surround senere.

Disse høyttalerene fra F-6 og oppover skal gi veldig bra lyd for pengene, M65 ga til og med hifi bladet Lyd&Bilde prisen som årets budsjett høyttaler, de pleier ikke å være så billige de som vinner den prisen:

http://www.surround.no/hoyttaler/gulvhoyttaler/dynavoice.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...