Radar Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 (endret) Har telefonen min inne til rep nå angående en reklamasjonssak. Etter litt mas og påminnelser har jeg nå fått lånetlf i posten, men sammen med den kom en faktura på 2499,- for "serviceavgift".. For det første: hva er serviceavgift? Har de reparert telefonen min eller er dette en slags fastpris på en tlfsjekk av noe slag? Eller er det prisen for å ha lånetlf? Det vet jeg jo at ikke er i henhold til loven, når reparasjonen allerede har tatt to uker.. Depositum? For det andre: ingen har fortalt meg at reklamasjonen ble avvist. Har de lov til å sende meg en slik regning uten å forhøre seg med meg først om jeg faktisk har lyst til å reparere en 2,5år gammel Xperia Z? For meg føles det veldig rart ut at de bare har sendt meg en slik regning. Samtidig ser det ut som fakturaen er fra nettbutikken og ikke verkstedet. Noen forslag? Hvem er på bærtur, meg eller dem? Ville ringt dem selvfølgelig, men kundeservice åpner ikke før på mandag. Utålmodig sjel Endret 10. oktober 2015 av Radar Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 "Serviceavgift" er bare en uspesifisert artikkel som legges på fakturaen og sier ikke noe som hva betalinger gjelder for. Verkstedene fakturaer ikke kunder, men forhandlere, som igjen fakturerer kunder. Mulig regningen bare er et prisoverslag de vil ha tilbakemelding på, altså, det verkstedet skal ha dersom de skal reparere telefonen, hvem som betaler det er likegyldig for verkstedet, de skal bare gjøre en jobb. Det virker ikke som om denne er sendt inn som reklamasjon, men heller som en garanti forespørsel, en reklamasjon godkjennes eller avvises som regel av Sony før telefonen sendes inn/behandles av verkstedet. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Det virker ikke som om denne er sendt inn som reklamasjon, men heller som en garanti forespørsel, en reklamasjon godkjennes eller avvises som regel av Sony før telefonen sendes inn/behandles av verkstedet. Høres merkelig ut, da det nettopp er verkstede som er autoriserte teknikker som kan fastslå om det er reklamasjonsgrunnlag eller ikke? "Sony" kan jo ikke avgjøre dette pr telefon\epost. Lenke til kommentar
Radar Skrevet 10. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2015 "Serviceavgift" er bare en uspesifisert artikkel som legges på fakturaen og sier ikke noe som hva betalinger gjelder for. Verkstedene fakturaer ikke kunder, men forhandlere, som igjen fakturerer kunder. Mulig regningen bare er et prisoverslag de vil ha tilbakemelding på, altså, det verkstedet skal ha dersom de skal reparere telefonen, hvem som betaler det er likegyldig for verkstedet, de skal bare gjøre en jobb. Det virker ikke som om denne er sendt inn som reklamasjon, men heller som en garanti forespørsel, en reklamasjon godkjennes eller avvises som regel av Sony før telefonen sendes inn/behandles av verkstedet. Hvis det er tvil om at dette var en reklamasjonssak blir jeg jammen enda mer oppgitt over nettbutikken - Har vært mange eposter frem og tilbake om dette. Jeg må vel uansett bare vente til mandag for å høre hva de har styra med. Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 (endret) Høres merkelig ut, da det nettopp er verkstede som er autoriserte teknikker som kan fastslå om det er reklamasjonsgrunnlag eller ikke? "Sony" kan jo ikke avgjøre dette pr telefon\epost. Verkstedet må få godkjenning fra produsenter (Sony) dersom de skal utføre service på en telefon som er utenfor garantiperioden, forhandler søker reklamasjon via et websystem, og så får de svar etter noen dager på hvorvidt Sony godkjenner eller ikke, dersom Sony godkjenner reklamasjonen sendes telefonen til et av Sony's serviceverksteder med dokumentasjonen som godkjenner service fra Sony, verkstedet fikser telefonen og fakturerer Sony. Dersom forhandler ikke søker reklamasjon først vil verkstedet behandle saken som en garantiforespørsel, som blir avvist da den er utenfor garantiperioden, så vil de sende forhandler et prisoverslag på hva de skal ha for å reparere den. Edit: Dette var ihvertfall prosessen når jeg jobbet med service og reklamasjoner for et par år siden. Endret 11. oktober 2015 av esoteric Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Er fortsat slik:) Lenke til kommentar
Radar Skrevet 12. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2015 Ringte nettbutikken i dag og den fakturaen jeg har fått er tydeligvis noe jeg kan betale hvis jeg ønsker å beholde lånetelefonen. Litt forvirrende og merkelig at dette ikke på noen måte kommer frem på fakturaen.. Andre kunne fått panikk og betalt dette ved forfallsdato. Velvel.. Fikk oppdatering på reklamasjonen når jeg først hadde dem på tråden, og telefonen min ble ferdig på lørdag. Yay! Lånetelefon i 3 av 16ish dager! ^^Uansett - lykkelig slutt! Takk til alle involverte =) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå