filiokus Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Så det var noen dager siden, jeg i rush trafikken greide å treffe bilen foran meg. Det var på en fart mellom 2-5 km/t, typisk 1.girs humping du gjør når du kjører i rushen. En meter om gangen. Det kom ingen skader på noen av bilene. Jeg traff hans støtfanger. Vi ble enige om å kjøre til siden og se nærmere. Ingen av oss hadde skademelding i bilen, men ble enige om å ringes iløpet av morgendagen. Plutselig begynte han å snakke om at hans samboer hadde vondt i nakken. Hun mente selv at hun nesten hadde kjørt ansiktet inn i dashbordet. Fant det hele merkelig, da jeg traff dem med såpass ubetydelig kraft. Men hva kan denne personen ha å tjene på å lyve om dette? Så jeg undersøkte hvilken forsikringpolice jeg hadde, til den uheldige åpenbaring om at den var utgått. Så dette skjedde uten at jeg har hatt forsikring. Freaker litt ut, i frykten for hvilket økonomisk tap dette kan påføre meg. Ikke missforstå, hvis jeg har forutsaket en nakkeskade på denne kvinnen ønsker jeg egentlig å gjøre det etisk riktige, men sånn jeg ser det nå, er det utrolig fristende å ikke møte dem for å skrive skademelding. Jeg er 25 år og virkelig ikke i situasjon til å få et erstatningskrav i 100 000, klassen. Dette kan vel kalles en enorm ansvarsfraskrivelse, men jeg skjønner virkelig ikke hvordan den lille bumpen, som ikke laget en skramme på noen av bilene, kan ha forutsaket dette. Damen var også ute av bilen når vi snakket sammen og virket ikke påvirket av ulykken. Fikk egentlig følelsen av at her var det noen som ønsket å vinne noe på denne hendelsen. For å gjøre det klart var jeg ikke klar over at forsikringen hadde blitt sagt opp. Har hatt en tung økonomisk tid, så jeg burde vel hatt en anelse, men kjørte bil med god samvittighet, så trenger ikke en moralsk preken om hvor dum jeg var som kjørte uten. Hva burde jeg gjøre? Lenke til kommentar
Zash Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Ansvarsforsikring på bil går vell ikke ut? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Enkel fysikk sier at hodet går bakover ved påkjørsel bakfra og ikke inn i dashbordet. 4 Lenke til kommentar
Sureño Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Som E.C. sier vil hodet hennes gå bakover ved påkjørsel bakfra. Det er dessuten ikke sjangs å "nesten slå hodet inn i dashbordet" dersom hun hadde brukt bilbelte, noe som er påbudt. 1 Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Har du ingen forsikring blir du ansvarlig for skadene du har påført selv. Er kravene urealistisk ville jeg gått til rettssak med det. Lenke til kommentar
filiokus Skrevet 10. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2015 Men det er som flere her sier, at bumpen ikke kan ha forutsaket det som de hevder. Det er derfor jeg lurer på om jeg bare skal droppe møte dem for å skrive skademelding, da det ikke kom noen skade på bilene, og personskaden virker urelastisk/påfunnet. For å beskytte meg selv. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Ansvarsforsikring på bil går vell ikke ut? Betaler du ikke fakturaen fra forsikkingsselskapet så har du heller ikke ansvarsforsikring. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Du bør møte opp uansett, vist ikkje så styrker det berre deira versjon om at du ikkje vil gjere opp for deg fordi du viste at dei hadde skada seg. Det du bør gjere er å møte opp og la dei legge fram sin versjon, sørg for at dei dokumenterer skadane hos lege. Deretter kan du plukke fråkvarandre deira versjon, som f.eks umuligheita med å slå ansiktet i dashbordet osv. Det dei her heilt sikkert er ute etter er å få deg til å gå med på at om dei får nokre tusenlappar til så ordner dei legeutgiftene sine sjølv. I så tilfelle så er dette rein svindel, alle som opriktig meiner dei har fått ein nakkeskade vil kreve at ein koblar inn forsikringsselskapet slik at ein er sikra dersom det seinare skulle vise seg at nakkeskaden gjer ein ufør, det er ingen som trur at dei kan ha fått varige skader som vil foreslå å gløyme saka om dei får litt kontantar. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 (endret) Har du ingen forsikring blir du ansvarlig for skadene du har påført selv. Er kravene urealistisk ville jeg gått til rettssak med det. Det er ikke akkurat noe bra utgangspunkt med tanke på at ansvarsforsikring er pålagt. Det høres forsåvidt rart ut at sammenstøtet ikke påførte bilene skade. I sommer åpnet min datter bildøren forsiktig, og traff derfor kjøretøyet som stod parkert ved siden av. Hun åpnet vel ikke bildøren fortere enn 1 km/t, men klarte allikevel å påføre bilen til motparten en omlakkering av hele sidedøren. Og hvordan kan en ansvarsforsikring bli sagt opp? Det eneste jeg kan tenke meg er at du enten sier den opp selv. Det andre er hvis du unnlater å betale den, men da vil nok forsikringsselskapet først gi deg klar beskjed om at den utgår. Endret 10. oktober 2015 av Windoge Lenke til kommentar
filiokus Skrevet 10. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2015 Har du ingen forsikring blir du ansvarlig for skadene du har påført selv. Er kravene urealistisk ville jeg gått til rettssak med det. Det er ikke akkurat noe bra utgangspunkt med tanke på at ansvarsforsikring er pålagt. Det høres forsåvidt rart ut at sammenstøtet ikke påførte bilene skade. I sommer åpnet min datter bildøren forsiktig, og traff derfor kjøretøyet som stod parkert ved siden av. Hun åpnet vel ikke bildøren fortere enn 1 km/t, men klarte allikevel å påføre bilen til motparten en omlakkering av hele sidedøren. Og hvordan kan en ansvarsforsikring bli sagt opp? Det eneste jeg kan tenke meg er at du enten sier den opp selv. Det andre er hvis du unnlater å betale den, men da vil nok forsikringsselskapet først gi deg klar beskjed om at den utgår. Traff hans støtfanger med en plastdel på min front. Den plasdelen ble dyttet inn, men var bare å dytte den ut igjen. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Har du ingen forsikring blir du ansvarlig for skadene du har påført selv. Er kravene urealistisk ville jeg gått til rettssak med det. Det er ikke akkurat noe bra utgangspunkt med tanke på at ansvarsforsikring er pålagt. Det høres forsåvidt rart ut at sammenstøtet ikke påførte bilene skade. I sommer åpnet min datter bildøren forsiktig, og traff derfor kjøretøyet som stod parkert ved siden av. Hun åpnet vel ikke bildøren fortere enn 1 km/t, men klarte allikevel å påføre bilen til motparten en omlakkering av hele sidedøren. Og hvordan kan en ansvarsforsikring bli sagt opp? Det eneste jeg kan tenke meg er at du enten sier den opp selv. Det andre er hvis du unnlater å betale den, men da vil nok forsikringsselskapet først gi deg klar beskjed om at den utgår. Traff hans støtfanger med en plastdel på min front. Den plasdelen ble dyttet inn, men var bare å dytte den ut igjen. Det kan allikevel tenktes at det påførte en eller annen form for svekkelse. Ikke vet jeg, men det er utrolig hvor mye rart disse takseringverkstedene klarer å finne om de legger godviljen til. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Enda en grunn for at man burde ha hatt dashcam. Men ja, om det er slik at de vil lure til seg ekstra forsikkringspenger, så hadde jeg nok selv ikke møtt opp. Ellers så kan du jo starte lydopptak på tlf, så møte opp, så se hva dem sier.. (så post her) 1 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Hvordan opplevde du selv smellen fysisk? Lenke til kommentar
War Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Hva forteller de at skjedde? slo hu hodet sitt i nakkestøtta? Hu går ikke mer bakover en du gikk fremover med ditt hode, når begge bilene var like fine etterpå. Hu mener selv at hele ansiktet var inn i dashbordet ja... Spør de da hvordan de fikk til det, når hodet går bakover i sammenstøtet. Spør først hvor i panna hu slo seg, peker hu er det 100% bløff og du kan heller gå til sak mot de for svindel. 100k skriver du, uten den forsikringen og noen skader nakken snakker vi heller 10-20 ganger større sum en det. Forsikring må man ha Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Si tilbake at forsikringssvindel kan straffes med bøter eller fengsel inntil tre år, så de burde vurdere en gang til om nakken gjør vondt. 5 Lenke til kommentar
Trouble Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Støtter Gavekort her, genialt å si Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Jeg kjørte inn i noen bakfra for snart ett år siden. Dette var på glattisen så hastigheten var sikkert ikke mer enn 10-20 km/t. Med det første så var alt fint, men jeg hadde litt rar følelse i nakken senere den dagen og noen dager etterpå, så jeg ser for meg at selv uhell i mindre hastigheter kan potensielt oppleves ubehagelige og man kan oppleve at man har vondt. Jeg hadde tidligere vært passasjer i en taxi som krasjet, ironisk nok i en annen taxi som ikke overholdt vikeplikten, og da var hastigheten rundt 20-30 km/t, merkbart mer enn uhellet for ett år siden, men da følte jeg meg helt fin etterpå. Jeg ville vært litt forsiktig i denne situasjonen her. Enkelte skader kan oppdages først en stund i etterkant. Det er som jeg tidligere nevnte usannsynlig at ansiktet flyr i dashbordet, men hvordan ting faktisk skjer og hva man husker i etterkant stemmer ikke alltid 100%. Små treff kan ødelegge støtfangere enda det ikke synes, så om personen ville ha penger hadde han nok innsistert på å få ny fanger enda det ikke var visuelle skader. Om skaden er reell så ser jeg for meg at det ikke hjelper å være frekk i kjeften. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Stress og sjokk kan også gi nakkesmerter. Jeg tror man gir motparten "benefit of the doubt" når man sier at hukommelsen kan svikte, og at det ikke er mulighet for at de bare er ute etter en billig cashgrab. For å underbygge påstanden min: Å ringe opp motparten for å klarere at forsikringssvindel er alvorlig, er å dra det for langt, men å nevne det neste passivt neste gang de tar opp nakkesmertene, eller tipse saksansvarlige/forsikringsselskap om tvilsomme påstander ser jeg ikke noe problem med. Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 13. oktober 2015 Del Skrevet 13. oktober 2015 (endret) Det er ikke veldig søkt å kunne dunke hodet i dashbordet når man blir påkjørt bakfra (hodet treffer nakkestøtten først og spretter så fremover igjen, godt hjulpet av at bilen mister farten den fikk av sammenstøtet), men det skal jo en del fart til at dette skjer. Om farten var så lav som det beskrives her skal du bare møte opp og skrive skademeldingen. Fraværet av skader på begge bilene vil bekrefte at sammenstøtet ikke kunne forårsake alvorlige nakkeskader, og dessuten er det det "riktige" å gjøre. Endret 13. oktober 2015 av Vegard# 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå