Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vært sykemeldt, sagt opp,fått søknad om midlertidig uførepensjon

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Ok..

Så jeg har vært sykemeldt snart ut perioden (1 mnd unna) og sa derfor opp jobben i samråd med arbeidsgiver og lege for en mnd siden. Grunnet psykiske plager kan jeg ikke lenger jobbe natt. 

Var forberedt på å bli arbeidsledig/arbeidssøkende og få dagpenger når oppsigelsestiden er ute (har legeærklering så jeg slipper antakelig 8 uker karantene for dagpenger)

Men så fikk jeg i dag brev om at oslo pensjonsforsikring har mottatt min søknad (som jeg ikke har sett eller søkt eller visst noe om) om midlertidig uførepensjon. Hva er dette? Og er det noe jeg kan få selv om jeg skal være arbeidssøker? 

Skjønner ikke bæret..

Anonymous poster hash: 98456...feb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Midlertidig uførepensjon vil si at du er "uføre" en liten periode slik at du kommer deg inn i NAV systemet. Når du er midlertidig, så sier det seg selv at dette ikke er noe permanent.

Selv var jeg ung uføre en liten periode, men da bare for å komme inn i NAV. 

Men er litt skeptisk når du sier uførepensjon.

Fant forresten dette: https://www.pkh.no/pensjonist/attforings-og-uforepensjon/

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Ts her

Det er ikke helt slik jeg tolker det?

Det er noe man får så lenge evnen til å opprettholde en arbeidsinntekt er usikker. 

Spørsmålet mitt er om jeg var nødt til å gå på AAP (noe jeg har takket nei til og heller ikke ønsker) for å få midlertidig uførepensjon. Jeg vet at jeg ikke har sjans til og gå tilbake i jobben eller liknende jobb, altså er min evne til arbeidsinntekt redusert/usikker. 

Hva mener du at det er noe man får til man kommer under NAV-systemet? 

Lenke til kommentar

Hmm..

Jeg er forsåvidt oppdatert på kriteriene for dagpenger. Men dette med midlertidig uføretrygd osv kom overraskende på meg. Visste ikke om det, aldri hørt om, men det er jo noe som antakelig er aktuelt for meg. Derfor jeg lurer på hva dette er og hvilke krav som stilles for at jeg kan få det? Pros and cons vs dagpenger osv. Skjønner at jeg ikke kan få begge deler :)

Jeg kommer jo aldri til å kunne komme tilbake i den type jobb jeg hadde..

Jeg vet faktisk ikke hva slags jobb jeg kunne fungert bra i heller. Jeg er dog ikke interessert i AAP og jeg har heller ikke søkt om det. Jeg har jo sagt opp jobben. 

Vel..jeg antar at dette er så komplisert at selv nav-ansatte antakelig ikke skjønner det. Men takk for din tid likevel statstroll!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Min mening er at du ikke burde sagt opp jobben - jeg tror hverken legen din eller Nav har informert deg ulempene ved dette. Når det er sagt skjer det tydeligvis ting og Nav kan vel svare på dette? Jeg regner med du vil få AAP og en liten sum via tjenestepensjoneordningen du har så lenge du går på AAP. Går du over på uføretrygd vil den nok høynes.

En gylden regel er å aldri si opp jobben pga. sykdom - dette kan føre til reduksjon av offentlige ytelser, pensjoner og private pensjoner osv.

Ved sykdom så går man over på AAP etter ett år - dette er mye bedre enn ledighetstrygd selv om utbetalingene er nogenlunde like. Siden du ikke kan stå i ditt nåværende arbeid pga. helseplager så vil du ha krav på AAP. Nav på sin side vil naturligvis ha deg på dagpenger, men ikke hør på dem. Du har krav på AAP siden det er sykdom som gjør deg sykemeldt. Jeg tror heller ikke du ville fått noe fra forsikringsselskapet om du hadde blitt registrert som arbeidsledig.

Lenke til kommentar

Takk Nidar

Ulempen er bare at jeg ikke orker tanken på alt det AAP medfører. Aktivitetsplaner, verna bedrift, kurs, alt mulig..det stresser meg mer enn å bli arbeidsledig. Vet at det medfører kurs og diverse tvang også, og måtte sitte som en retard på et 6 uker langt jobbsøker kurs og ikke lære noe. 

Hvorfor er AAP bedre enn dagpenger?

Får nesten booke et møte med nav. Planen var nemlig å registrere meg som arbeidsledig fra 1 nov..og ikke lenger være sykemeldt. Jeg er ikke typen som jobber i vernet bedrift, skriver aktivitetsplaner og henger nede på NAV. Jeg skal nok klare meg..men vil i det minste være klar over rettigheter og muligheter.

Jobben er allerede sagt opp, så det er gjort. Hadde ikke noe valg. De ville sagt opp meg om ikke..de har prøvd å omplassere meg osv, og jeg takket nei (grunnet forferdelig arbeidsplass de tilba meg)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

AAP kan vare i 4 år. Selv om du går på dagpenger så kan det hende du må på kurs osv. AAP gjør vel at du har krav på en annen form for oppfølging og det kan jo hende at du ikke får noen ny jobb pga. skade/lyte og da blir det vanskeligere få annet enn sosialstønad fra Nav når perioden på to års dagpenger er omme.

Jeg kan dessverre lite om dette men jeg mener å ha lest noe på nettet engang som forklarte dette veldig fint - og uansett hva man gjorde så var AAP bedre enn dagpenger, og man måtte ALDRI si opp jobben på egenhånd.

Forstår veldig godt dine argumenter på Nav sine tiltak. Ikke bare koster de samfunnet enorme summer men man blir både demotivert, deprimert og kan bli letter sucidal av meningsløse tiltak.

Som nevnt så kan man tape rett til utbetalinger fra forsikringer, pensjonsopptjening og endel slike ting. Har man uføreforsikring så kan man få fritak for premien om man fortsetter forsikringen utenfor arbeidsplassen (etter man har sluttet) når man går på AAP (tjenestepensjonsforsikring). Denne type forsikring har tydeligvis du og det kan hende du får tilbud om å fortsette med forsikringen på privat basis og da vil det være snakk om betydelige summer i egenandelsfritak.

Nav råder deg ofte til feil ting og har intet ansvar for å veilede deg i riktig retning mtp. dine mål og ønsker. De unnlater å nevne ordninger som finnes og som kan benyttes i svært mange tilfeller. Saksbehandlerene kjenner ofte ikke til ordningene selv. Om du ikke kan jobbe natt så kan vel arbeidsgiver bli pålagt å gi deg dagturnus for å holde deg i arbeid så lenge det ikke skaper unødvendige problemer for bedriften osv. Det finnes også en ordning som heter TULT som i mange tilfeller kan benyttes.

Lenke til kommentar

Det hørtes rart ut om du blir søkt rett inn på uføretrygd. Vanligvis er det høye krav for å få innvilget uføretrygd, og du må som regel igjennom en prosess med både medisinsk utredning, fra legen din, og utredning fra NAV i forhold til om de har noen flere tiltak de kan tilby deg. Kan selvfølgelig være forskjeller fra sted til sted på hvor godt de følger deg opp, og hvor aktive de er med tilbud, men slik jeg har forstått det ønsker de å unngå uføretrygd så langt det er mulig, da en uføretrygd tilsier at du per dags dato, grunnet sykdom eller plager, ikke er i stand til å være i arbeid.

Nav strekker seg veldig langt for å finne en løsning hvor du kommer tilbake inn i arbeidslivet, men det er ofte en slitsom prosess, så jeg kan forstå din skepsis og motvilje. Jeg gikk selv igjennom 6 år med AAP, før tanken på uføretrygd ble aktuell. Og du har rett i at det er mye styr med aktivitetsplaner og slikt på AAP, men mens du går på det har du et nettverk rundt deg som kan benyttes på mange måter for å hjele deg tilbake i jobb. Det er heller ikke slik at du må i en vernet bedrift når du går på AAP, NAV kan gjøre mye rart, men ofte må du komme med forslag til ønskede løsninger selv også. De kan f.eks hjelpe deg til å finne en jobb som passer deg bedre med de plagene du har, og kan også bidra til å betale lønningen din, hvis du finner en ny ordinær jobb, slik at det blir tryggere for arbeidsgiver å ansette deg selv om du kanskje ikke klarer å jobbe 100%.

Når det er sagt, så har de nye trygdeendringene gjort det enklere å kunne kombinere ufør og jobb, slik at du kan jobbe det du orker, uten å nødvendigvis miste retten på uføretrygd, utbetalingene blir bare tilpasset hvor mye du jobber. Det er heller ikke en permanent tilstand, som regel så gis trygden først i en periode, så etter perioden er over så foretas en oppdatering av din medisinske/funksjons-status, og det kan også hende du plutselig en dag finner ut at du klarer å jobbe 100% igjen, så er det ingenting de vil være mer glad for å la deg gjøre.

Å  booke en time for å snakke med NAV er nok lurt ja. Er også lurt å lese litt på NAV sine hjemmesider, der står det meste av regelverk, krav og rettigheter.

Det var så langt mine kunnskaper om dette rakk. Håper det hjalp litt i alle fall. :)

Lenke til kommentar

Regner da med at du har vært ansatt i Oslo kommune

Midlertidig uførepensjon

Det er et vilkår for rett til midlertidig uførepensjon at du er forhindret fra å utføre ditt vanlige arbeid eller annet passende arbeid på grunn av sykdom, skade eller lyte. Uførepensjonen kan tilstås helt eller delvis, men du får ikke uførepensjon dersom uføregraden er lavere enn 20 %.

Dersom du får arbeidsavklaringspenger fra NAV, vil du normalt få midlertidig uførepensjon fra tjenestepensjonsordningen.  For å få arbeidsavklaringspenger fra NAV, er det et vilkår at du enten er under aktiv behandling, eller deltar på arbeidsrettede tiltak.

- See more at: http://www.opf.no/Pensjon/Uforepensjon/Uforeytelsen/#sthash.6WHta8X2.dpuf

Lenke til kommentar

TS her

Mange takk for svar alle sammen

Til siste; 

Jeg har funnet den informasjonen, men jeg har jo (antakelig vært dum og) sagt opp jobben, eller i hvert fall den stillingen. Jeg eier forts en liten stillingsprosent som jeg KAN jobbe. Jeg kommer derfor ikke til og gå på AAP, i og med at jeg har sagt opp.. tror jeg. Dessuten vil jeg heller jobbe ekstravakter der jeg er kjent enn å være med på møter,stresse med NAV, få en møkkajobb som jeg ikke tåler eller stresser over..alle sånne ting som trigger mine problemer. 

Det kan jo hende at jeg på sikt blir syk igjen, og da går på AAP og til slutt delvis ufør..men det jeg lurer på er om jeg forts kan søke på denne midlertidie uførepensjonen fra Oslo pensjonsforsikring..(eller, de har jo tyldigvis søkt for meg..men det kan bare være rutine, og jeg vil få svar nei)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...