knopflerbruce Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 (endret) Tenk litt. Skattepolitikk er en sak. En hel sak. Av uendelig mange du kan ha. Hvis likhetseksemplene er av typen "vi skal ikke forby lilla vindusviskere på Fiat Uno" så har du en sak, men hva er det de er så forbasket enige i, av mer realistiske saker? Endret 11. oktober 2015 av knopflerbruce Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 11. oktober 2015 Del Skrevet 11. oktober 2015 Håper SD gir det venstreradikale Sverige en skikkelig lusing midt på øyet som de sent vil glemme. Sverige er et sykt samfunn hvor etniske svensker er annenrangsborgere og alle som våger å protestere blir frosset ut sosialt og i media og debatten og stemplet på akkurat den måten de anklager SD for. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Jeg tenker vell igrunn at dette problemet kan løses ved at SD ikke prøver å være mer enn et parti for begrensing av innvandringen. Om de ikke søker å endre andre aspekter ved samfunnet, og nekter å kompromisse rundt sin sak tror jeg de kan unngå å gå samme vei som SV og Frp. Ja, det er nok løsningen. Men kan de da noensinne være i posisjon? I så fall: Skal de overlate alle de andre sakene til regjeringspartnerne og si "Dette kan dere gjøre som dere vil med"? Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Jeg er fortsatt ikke enig. Problemet med "hestehandel" i det politiske systemet, er at i det vi har er det ofte ca 90% enighet rundt omtrent alle saker. Og av det vil det ikke bli noen hestehandel. Så hvorfor skulle hestehandel finne sted? Husk at FRP, SV og omtrent alle partier i Norge er enige om omtrent alle saker. Det er ikke mye til hestehandel, og det er forfor FRP alltid blir mislikt etter at de har vært i tinget: De er ikke spesielle. Jeg er tildels enig med deg. Som jeg ynder å si: Alle norske partier (de som har oppslutning nok til å komme på tinget) er sosialdemokratiske. De vil alle ha en sterk stat som betaler regningene, de er bare litt uenige om hvem som skal utføre jobben. Allikevel så stemmer vi på ulike partier, og jeg er sikker på at gode Høyrefolk hadde fått frysninger om Erna sa hun skulle gå i koalisjon med SV. Hestehandlene finner sted for at de store skal få mellompartienes støtte og få sine år ved makten. Det forandrer ikke mye om det er Erna eller Jonas som styrer, men de er begge villig til å gi godbiter til mulig støttepartier for å få styre selv. Geir Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Jeg er fortsatt ikke enig. Problemet med "hestehandel" i det politiske systemet, er at i det vi har er det ofte ca 90% enighet rundt omtrent alle saker. Og av det vil det ikke bli noen hestehandel. Så hvorfor skulle hestehandel finne sted? Husk at FRP, SV og omtrent alle partier i Norge er enige om omtrent alle saker. Det er ikke mye til hestehandel, og det er forfor FRP alltid blir mislikt etter at de har vært i tinget: De er ikke spesielle. Jeg er tildels enig med deg. Som jeg ynder å si: Alle norske partier (de som har oppslutning nok til å komme på tinget) er sosialdemokratiske. De vil alle ha en sterk stat som betaler regningene, de er bare litt uenige om hvem som skal utføre jobben. Allikevel så stemmer vi på ulike partier, og jeg er sikker på at gode Høyrefolk hadde fått frysninger om Erna sa hun skulle gå i koalisjon med SV. Hestehandlene finner sted for at de store skal få mellompartienes støtte og få sine år ved makten. Det forandrer ikke mye om det er Erna eller Jonas som styrer, men de er begge villig til å gi godbiter til mulig støttepartier for å få styre selv. Geir Så dette gjelder "hestehandel" om posisjoner og ikke politikk ? :-) Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 12. oktober 2015 Del Skrevet 12. oktober 2015 Så dette gjelder "hestehandel" om posisjoner og ikke politikk ? :-) Nja. De små partiene får enten politisk gjennomslag eller posisjon i bytte med støtte til posisjon (og dermed de stores politikk.) Venstre og KrF valgte jo denne gangen å stå utenfor regjeringen, som støttepartier, så de fikk "betalt" med politisk gjennomslag på områder som var viktige for dem. SV i sin tid fikk betalt med posisjon, men slik jeg erindrer det bare i liten grad med politisk gjennomslag. Det var en av grunnene til at de falt så hardt. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå