Gå til innhold

Fortolling ved bestilling fra utlandet..


Anbefalte innlegg

Skal bestille meg ettpar PS2 spill fra nettet nå.. Og har funnet ut at Play.com er ett meget bra sted å begynne :-)

 

MEN, noen som kan forklare meg hvordan tollregler funker??

Er det sånn at jeg fritt kan bestille så lenge det koster UNDER 200.. Alt over det må jeg fortolle??

Hørte engang at det var snakk om å øke denne grensen til 1000,-

Noen som vet noe om dette??

 

Tar imot all info jeg kan få.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
alt over 200kr må fortolles.....

 

men på play.com er det så genialt att om du bestiller 10 spill for ca 15£ så sender de 10 pakker og du slipper å betale toll for noen!

 

17£ er vel ca. 200kr, så ikke gå over det!

Jeg anbefaler å holde seg på MAX £16 på hver artikkel, ellers kan det fort gå litt utover lommeboka hvis kursen endrer seg.

 

http://kurser.tv2.no/nettavisen/iwt.dll/Forex <--- kjekk valutakalkulator

Lenke til kommentar
Hvordan er det når prisen blir over 200kr?

 

Sjekker posten pakkene og prisen på det som er inni?

Hvis ikke så går det jo glatt å "glemme" og betale toll...

Det går helt fint ann å "glemme", men de sjekker ganske mange pakker har jeg fått intrykk av. Og hvis du da blir tatt får du et fint fortollingsgebyr på noen lapper du fint kunne sluppet.

Lenke til kommentar

Fant dette på www.toll.no

 

Finansdepartementet har med virkning fra 3. juli 2003 hevet grensen for toll- og avgiftsfritak for gaver fra utlandet til 1000 kroner. Som en følge av dette, er det foretatt følgende forskriftsendringer:

 

I Forskrift av 12. desember 1975 (nr. 12) om beregning og oppkreving av merverdiavgift ved innførsel av varer.

 

§ 5 første ledd nr. 1 første punktum skal lyde:

 

1. Gavesendinger av verdi under kr 1000,-.

 

II Forskrift av 12. desember 1975 nr. 1 om toll- og avgiftsfritak for visse gavesendinger som føres inn til bruk for vedkommende selv eller dennes familie.

 

§ 1 skal lyde:

 

Varer i gavesendinger av verdi under kr 1000,- kan leveres avgiftsfritt når varene innføres til bruk for vedkommende selv eller dennes familie. Fritaket gjelder ikke brennevin, vin og tobakksvarer (herunder sigarettpapir) og heller ikke masseforsendelser av varer fra utlandet til en eller flere adressater her i landet.

 

Betyr dette at så lenge jeg får Play til å pakke de fint inn og skrive gave på, så slipper jeg toll om jeg skulle bestille noe som koster over 200???

Lenke til kommentar

Tror desverre ikke det. Sjekk her:

 

http://www.toll.no/veileder/merverdiavgift/unntak.html

 

§ 5 nr. 1 :

 

"...Med gavesending forstås varer som sendes uten noen form for vederlag fra privatpersoner bosatt i utlandet til privatpersoner i Norge..." :grine:

 

§ 5 nr. 2 : Det er denne som vil gjelde, vil jeg tro...

 

 

Hvis en "gave" sendt fra en webshop utenlands skal komme igjennom avgiftsfritt, vil jeg tro at den må komme i anonym embalasje, som et minstekrav...

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det: Hvis du har anledning til å fortolle via internett, så skal det ikke være noen gebyrer utenom moms. Du må registrere deg hos tollvesenet før du importerer noe du ønsker å fortolle via internett. Du må også være over 18 år for å benytte deg av denne tjenesten, og dette gjelder varer som koster mellom 200 kr og 1000 kr (mer info finner du på www.toll.no - men varer som koster under 200 kr skal komme rett til postkassa uten at du må betale moms). Her er en mail jeg akkurat fikk fra tollvesenets infosenter:

 

Til Joachim Froholt

 

Det er ikke noe toll på disse varene, men ved innførselen må det svares 24 % merverdiavgift av kjøpesum og fraktkostnader.

 

Ønsker du ytterligere informasjon ta kontakt med ditt lokale tollsted.

 

Med hilsen

Infosenteret

Oslo og Akershus Tolldistrikt

 

-----Opprinnelig melding-----

Fra: Joachim Froholt [mailto:sensurert :-)]

Sendt: 13. november 2003 22:43

Til: [email protected]

Emne: Fortolling via Internett

 

Hei,

 

Må jeg kun betale moms og ingen andre avgifter/gebyrer hvis jeg velger å

fortolle normale varer (som musikk, spill, filmer, et.c.) via internett?

 

Joachim

Endret av Joachim_F
Lenke til kommentar
Slik jeg forstår det: Hvis du har anledning til å fortolle via internett, så skal det ikke være noen gebyrer utenom moms. Du må registrere deg hos tollvesenet før du importerer noe du ønsker å fortolle via internett. Du må også være over 18 år for å benytte deg av denne tjenesten, og dette gjelder varer som koster mellom 200 kr og 1000 kr (mer info finner du på www.toll.no - men varer som koster under 200 kr skal komme rett til postkassa uten at du må betale moms). Her er en mail jeg akkurat fikk fra tollvesenets infosenter:

 

Til Joachim Froholt

 

Det er ikke noe toll på disse varene, men ved innførselen må det svares 24 % merverdiavgift av kjøpesum og fraktkostnader.

 

Ønsker du ytterligere informasjon ta kontakt med ditt lokale tollsted.

 

Med hilsen

Infosenteret

Oslo og Akershus Tolldistrikt

 

-----Opprinnelig melding-----

Fra: Joachim Froholt [mailto:sensurert :-)]

Sendt: 13. november 2003 22:43

Til: [email protected]

Emne: Fortolling via Internett

 

Hei,

 

Må jeg kun betale moms og ingen andre avgifter/gebyrer hvis jeg velger å

fortolle normale varer (som musikk, spill, filmer, et.c.) via internett?

 

Joachim

:yes: Omtrent akkurat samme mail som jeg fikk fra de når jeg spurte

Lenke til kommentar
Noen som har fortolla ting på internett? Lurer litt på hvordan man gjør det i praksis. Må man melde fra til stedet man bestiller fra? Skal man fortolle før eller etter varen har kommet? Og ikke minst, hvordan unngår man at Posten tar 149,- i gebyr automatisk?

Jeg har ikke prøvd enda. Men du må registrere deg på www.toll.no . Jeg tror ikke posten får noe som helst hvis du velger å fortolle via internett. Det er jo fortollingen de tar gebyr for, og hvis du gjør det selv har jo ikke de noen rett på det gebyret. Men jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke prøvd enda. Men du må registrere deg på www.toll.no . Jeg tror ikke posten får noe som helst hvis du velger å fortolle via internett. Det er jo fortollingen de tar gebyr for, og hvis du gjør det selv har jo ikke de noen rett på det gebyret. Men jeg kan ta feil.

Er det ikke sånn at hvis du bare bestiller og ikke gjør noen ting så kommer Posten med det gebyret på 149,-? Hvordan kan man unngå det når man fortoller selv? Oppgir man en eller annen form for referanse til forsendelsen når man fortoller? Og da må man jo fortolle før man har fått varen, ikke sant, ellers er det vel for sent? :shrug:

Lenke til kommentar

har nettop hatt det gøy med dette..

Jeg bestillte nemlig 2 cder fra Amazon.co.uk i england..

Jeg hadde bestillt bøker derfra, og da måtte jeg ikke fortolle..(det viser seg at det ikke er toll på bøker :yes: )

Jeg bestillte da varene, og det gikk en stund.. så fikk jeg melding fra tollen/posten om at varene måtte fortolles siden de var over 200 kr.. Jeg kontaktet dem, og fikk vite at man kunne fortolle på internett.. dette var bra siden du slapp å betale gebyr til posten for at de skulle gjøre det(DYRT).. så ble registreringen på www.toll.no gjennomført, og det viste seg jo selvfølgelig da at de måtte sende passordet i POSTEN.. "som vanlig" når det er "viktige" ting du skal gjøre.. så etter et par dager kom passordet, og jeg fikk fortollet varene.. (lagt på 24% moms..).. oppdaget neste dag at jeg måtte overføre pengene til en bankkonto, og sende en mail til posten med informasjon om fortillingen..

Det har nå gått omtrent en uke, og jeg har ikke sett den pakken enda.. :roll:

Får bare håpe at den kommer..

Så.. det jeg endte opp med å betale var 70 kr ekstra.. ikke så mye, men mer enn jeg måtte ha betalt hvis de hadde sendt meg 2 pakker, med 1 cd i hver.. så før dere bestiller noe, sjekk at pakken ikke kommer over 200 kr, og del opp i flere pakker hvis portoen ikke blir dyrere enn 24% av verdien ;)

 

--

 

Fant nettop ut at pakken er kommet i dag.. :D

Endret av Stealth
Lenke til kommentar
Jeg har ikke prøvd enda. Men du må registrere deg på www.toll.no . Jeg tror ikke posten får noe som helst hvis du velger å fortolle via internett. Det er jo fortollingen de tar gebyr for, og hvis du gjør det selv har jo ikke de noen rett på det gebyret. Men jeg kan ta feil.

Er det ikke sånn at hvis du bare bestiller og ikke gjør noen ting så kommer Posten med det gebyret på 149,-? Hvordan kan man unngå det når man fortoller selv? Oppgir man en eller annen form for referanse til forsendelsen når man fortoller? Og da må man jo fortolle før man har fått varen, ikke sant, ellers er det vel for sent? :shrug:

Tollvesenet sier du må registrere deg hos dem _før_ du bestiller noe som må fortolles. Da får du noe greier i posten, og når du har fullført registreringen så blir det vel slik at de ser navnet ditt på på pakka og behandler den på en annen måte enn vanlige pakker. Tror jeg.

 

Les mer: http://www.toll.no/fortolling/sps.htm

 

* Det de sier om å ikke ta i bruk varene før de er fortollet indikerer at du får varene rett i posten, og må betale momsen etterpå, men det er bare slik jeg tolker det

 

* Helt nede på siden skriver de at alternativet til internettfortolling er at du møter opp selv eller lar en speditør fortolle for deg. Posten må vel reknes som en speditør? I så fall betyr det at de ikke har noe med dette å gjøre (i og med at internettfortolling er et alternativ til å la en speditør fortolle), og du slipper unna gebyret. Igjen, dette er slik jeg tolker det.

Endret av Joachim_F
Lenke til kommentar
alt over 200kr må fortolles.....

 

men på play.com er det så genialt att om du bestiller 10 spill for ca 15£ så sender de 10 pakker og du slipper å betale toll for noen!

 

17£ er vel ca. 200kr, så ikke gå over det!

Så da kan jeg ikke bestille et xbox spill til 32£

Joda, du kan godt bestille, men du må betale moms. ;) Og hvis du fortoller selv så slipper du gebyr også, virker det som.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...