Gå til innhold

Sesjon gikk dårlig, men vil gå befalsskole

IKS97

Anbefalte innlegg

Hei alle, 

Jeg var på sesjon del 2 for ikke så lenge siden, og det gikk dessverre ikke som jeg hadde håpet. På teoritesten fikk jeg bare karakter 4 av 9, som ikke oppfyller kravet for å kunne komme inn på befalsutdanning i Forsvaret. Det som redda meg var at jeg hadde perfekt hørsel, syn og helse generelt. I tillegg gikk kondistesten helt greit, så alt i alt er jeg tjenestedyktig, og jeg har blitt innkalt til førstegangstjeneste Januar 2017. Mitt største ønske er å gå befalsskolen i Hæren, men problemet er at man må ha minst karakter 5 på teoritesten fra sesjon for å kunne komme med på FOS. Til mitt forsvar, så hadde jeg en svært dårlig dag på sesjon, jeg hadde problemer med å sove natten før og jeg var veldig nervøs som førte til at jeg ikke fikk vist fram mine fysiske egenskaper og intelligens på en ordentlig måte.  Er det noen her som vet om jeg fremdeles kan bli innkalt til FOS og eventuelt ta teoritesten på nytt? Kan jeg da også sikte til karakterer fra videregående? Dersom det ikke er et alternativ, har jeg fremdeles mulighet til å komme inn på befalsskolen etter endt førstegangstjeneste? Tusen takk på forhånd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du ble kalt inn til førstegangstjeneste tror jeg ikke at alt håp er ute. Gjennomfør førstegangstjenesten med stil, og få et av befalet til å skrive en anbefaling. De har muligheter for å påvirke dette i din favør. Det vil også være positivt for deg å ha bakgrunn fra førstegangstjeneste før du går FOS. Du vil få god erfaring med å være rekrutt med andre som ikke nødvendigvis ønsker en karriere i forsvaret. Det vil hjelpe deg på veien til å bli et godt befal. En annen positiv side er at du får kjenne litt på livet som militær før du låser deg til pliktår.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge du ble kalt inn til førstegangstjeneste tror jeg ikke at alt håp er ute. Gjennomfør førstegangstjenesten med stil, og få et av befalet til å skrive en anbefaling. De har muligheter for å påvirke dette i din favør. Det vil også være positivt for deg å ha bakgrunn fra førstegangstjeneste før du går FOS. Du vil få god erfaring med å være rekrutt med andre som ikke nødvendigvis ønsker en karriere i forsvaret. Det vil hjelpe deg på veien til å bli et godt befal. En annen positiv side er at du får kjenne litt på livet som militær før du låser deg til pliktår.

Du har rett. Takk skal du ha :D 

Lenke til kommentar

Hvis du får karakter 4 på teoritesten kan du bli kalt inn til FOS så lenge de andre kravene er bestått. Du får da en sjanse til på teoritesten. Du vil da ta samme test som de som skal gå 4-årig KS.

Består du, får du fortsette på FOS. 

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Hvis du får karakter 4 på teoritesten kan du bli kalt inn til FOS så lenge de andre kravene er bestått. Du får da en sjanse til på teoritesten. Du vil da ta samme test som de som skal gå 4-årig KS.

Åja, daså:) Vet du tilfeldigvis hvordan søknadsopplegget fungerer? Skal man bare fylle ut et skjema eller skal man skrive en ordentlig søknad som om man skulle søke stilling til jobb? 

Lenke til kommentar

Åja, daså :) Vet du tilfeldigvis hvordan søknadsopplegget fungerer? Skal man bare fylle ut et skjema eller skal man skrive en ordentlig søknad som om man skulle søke stilling til jobb? 

Er bare å fylle ut et skjema 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...