Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvor kjøpe stearinlys med ren stearin?

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter telys og stearinkubber med 100% ren stearin. Altså ikke iblandet parafin, slik billige lys er. Dette fordi de forurenser mindre, og brenner lengre. Noen som vet hvilke butikker i Norge som fører dette?

Kjøpte tidligere på Åhlens, men nå har jo de lagt ned i Norge. Vet at Clas Ohlson har, men det er noe refill-system jeg ikke ønsker. Ønsker enkle og greie stearinlys, telys og i kubbeform i ulike lengder

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har begynt å bli vanskelig å finne ekte stearinlys. Sjølv om stearinlys både brenner lenger, er meir miljøvenlige og mindre brannfarlige enn parafinlys så selg butikkane mest parafinlys.

Det har fyrst og fremst med at parafinlys er billegare, i tillegg så er parafinlys meir reintbrennande. Reintbrennande lys er eit viktig poeng for dei som brenner mykje lys heime sidan stearinlys etterkvart kan sote ned og danne misfarging i taket, medan parafinlys sotar mykje mindre.

Lenke til kommentar

Det har begynt å bli vanskelig å finne ekte stearinlys. Sjølv om stearinlys både brenner lenger, er meir miljøvenlige og mindre brannfarlige enn parafinlys så selg butikkane mest parafinlys.

Det har fyrst og fremst med at parafinlys er billegare, i tillegg så er parafinlys meir reintbrennande. Reintbrennande lys er eit viktig poeng for dei som brenner mykje lys heime sidan stearinlys etterkvart kan sote ned og danne misfarging i taket, medan parafinlys sotar mykje mindre.

Danner stearinlys mer sotpartikler? Ikke ut ifra det jeg har lest.

Linker til artikkel (har lest det samme flere steder):

http://www.vg.no/forbruker/disse-telysene-er-mest-helsefarlige/a/23353880/

"(...) Parafinlys avgir noe flere sotpartikler, er mindre miljøvennlig og mer brannfarlig. Miljømerket Svanemerket sier til VG at de kun aksepterer 100 prosent stearin i telys, og ikke fossilbasert parafin som slipper ut klimagasser."

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar

Det er mulig eg har blinksa, men parafin skal brenne reinare sidan det er kun hyrdrokarbonar som reagerer nesten perfekt med lufta og då danner CO2 og vassdamp som biprodukt.

Stearin som er fettholdig talg vil sote fordi dei også inneheld andre restprodukt som ikkje blir fullstendig forbrent og dermed dannar sot.

Men det er sjølvsagt mulig ein i dag har ein slags form for renseprosess på stearinen og tilsettningsstoff i parafinen som gjer at det blir omvendt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...