AnonymDiskusjon Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Har planer om å sjekke dette hos noen proffesionelle, og vet at eventuelle svar her bare blir hva folk tror, men vil prøve. Har lenge holdt på med ett spill. Etter hvert oppdrag får du sammendrag på hvordan du klarte deg. Hadde som prosjekt å klare det perfekt, på så god tid som mulig. Gjøre det "rent". Om jeg så noen som klarte det perfekt på 30min, ville jeg klare kjappere. Brukte mye tid på å klare å gjøre en liten ting fort, selv om det kanskje var mer konsistent om jeg ventet litt. Har flere ganger blitt dritforbanna når jeg ikke klarte ett oppdrag bra nok, kanskje ikke fant noen gode ruter jeg klarte å memorisere. Slettet spillet for å prøve å glemme det. Installerte igjen. Nå har jeg kommet til ett oppdrag jeg bare ikke får til. Finnes halvveis bevis på at det er fysisk mulig (vet ikke om det er på PC, og heller ikke om det er på samme patch som jeg er). Eneste måten jeg vet om å kanskje klare det på, er å prøve til det går. Problemet er at jeg blir identifisert. Men får ingen beskjed om at det skjer. Det mer ekte problemet er at jeg sliter med å kose meg med andre spill. Tenker bare på at jeg vil klare det helvetes oppdraget, at jeg burde prøve bare en gang til. Veldig mange velger å ta ut folk for å gjøre det lettere, men da jeg vet det skal være mulig, nekter jeg å la meg gjøre det. Bryr meg nesten mer om å klare det jævla oppdraget med perfekt score, enn studiene. Selv om jeg trolig har grei kontroll på dem. Men burde, og har i teorien full mulighet til å legge mye mer arbeid i det. Bare klarer ikke helt, for å forklare det slikt. Hobbyen har blitt halvveis selv-destruktiv, og klarer ikke ignorere det. Ikke noe jeg tenker på hele tiden, men mye når jeg er hjemme. Anonymous poster hash: 77644...523 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Det er vel en form for avhengighet blandet med konkuranseinnstinkt. Du trenger å få ut innstinktet og gjør dette ved å være avhengig av noe, i ditt tilfelle spillet. Kan vel sammenlikne det med en jeg leste om som var "sexavhengig", det sto i artikkelen at han sa han ikke var avhengig av selve sexen, men det faktum at han fikk damer i senga. Han trengte å få ut jaktinnstinktet sitt og gjorde dette gjennom sex. Han sa også at han ofte bare gikk etter at de hadde kommet til sengs og klærne var halvveis av siden han var fornøyd. Jeg tror du må få en måte å konkurere på som ikke er destruktiv, hvis det er et riktig ord å bruke her, men det høres litt sånn ut for meg. OCD er litt anerledes enn det du beskriver. Så i mine øyne så er du avhengig på grunn av et reèlt behov, du må ikke tro at jeg sammenlikner deg med en alkoholiker for eksempel, det er veldig forskjell på avhengigheter. En ny aktivitet der du føler at du gjør noe bra samtidig som du får tilfredsstillt behovet ditt er mitt råd, hva det kan være er umulig for meg (og sikkert de fleste andre her) å si da jeg ikke kjenner deg. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2015 Synes det er rart å kunne være avhengig av noe man ikke lengre egentlig har spesiellt mye glede av. Spille bare for å føle man er "produktiv", uten å komme noe vei da det virker som det er en bug i spillet. Får prøve å tvinge meg til å spille andre spill en stund og se om jeg kan glemme det andre spillet. Har slettet alt av saver, så det er mer jobb å eventuellt fortsette, da jeg vil måtte spille kanskje 50+ timer ekstra. I værstefall må alt av opptak også fjernes for å fjerne prosjektet helt. Men det har jeg veldig lite lyst til da alt untatt det ene helvetes drittoppdraget er utført veldig bra. I aller verstefall får jeg be steam support slette spillet fra kontoen min, men satser i første omgang på at å begynne på andre prosjekter vil være nok. Bare å droppe en ting gikk ikke, men å erstatte med ett eller to burde gå. Anonymous poster hash: 77644...523 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Hva med noe helt annet enn dataspill? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2015 Om det er noe av det samme eller ikke vet jeg ikke, men hender det irriterer meg så mye at rommet er litt rotete, eller ikke støvsugd/vasket (pleier å ha en fast dag i uka jeg gjør det på, kanskje to), klarer jeg ikke gjøre noe studier eller annet. Da sitter jeg bare å refresher youtube og twitch feks. Var noe rotete før, men hadde visst også (trolig, ikke bekreftet av noen lege eller noe) sosial angst og noe depresjon-aktig. Tok så å ikke bare ryddet, men fjernet veldig mange ting jeg ikke brukte, ting det virket som holdt meg tilbake på en måte. Følte jeg egentlig burde spille igjennom halvparten av spillene som var i hylla på nytt, selv om jeg ikke hadde spesiellt lyst. Ryddet bort masse for å bli friere. Hjalp en del. Rydda også i datadeler, selv om delvis mye fremdeles er her. Litt fullt i kjelleren. Litt hoardete, selv om jeg vet om flere som har mer. Jeg har nok mye mer enn "gjennomsnittet". Hadde også stor samling av filmer og slikt, som ble altfor stor. Orket ikke å se noen, så ble bare flere og flere. Håpet harddiskene med dem skulle daue. Etter en stund klarte jeg å slette veldig mye, idag har jeg så lite som mulig. Kanskje alt dette er ting jeg burde notere og ta opp med psykologen neste gang. Anonymous poster hash: 77644...523 Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 (endret) Det går an å ha besettende tanker og perfeksjonistiske ritauler uten at en nødvendigvis har OCD. For eksempel å stryke skjorter nøye, brette klær fint i skapet, legge ting i rekkefølge eller å fullføre ting 100%. Selvdiagnostisering er ofte lite fruktbart: Det er lett å innbille seg at man lider av noe konkret, men det er ofte ikke tilfelle. Og hva tror du det vil hjelpe deg å få en eventuell diagnose? Det som betyr mest for deg er hvorvidt du føler deg plaget av disse ritualene og tankene og ønsker endring, ikke hvorvidt du oppfyller formelle krav til en diagnose. Det viktigste er tross alt at du ønsker en endring. Spør deg selv om det du bruker tid på er fordi du har tvangstanker om det eller om det virkelig er nødvendig og noe du liker å bruke tid. Eventuelt snakk med psykologen også om det. Endret 9. oktober 2015 av Dr. Chaos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå