Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har sosial problemer, litt prate problemer, og jeg har heler ikke utseendet med meg akkurat. Greia er at jeg dette skoleåret prøver å være mer sosial, og prate med andre i klassen, men problemet er at en i klassen har vanvittig mye i mot meg. Jeg har uheldighvis gått i klasse med han siden VG1, og han prater mye dri** om meg. Hver gang han ser meg på bussoverplassen, skolegården, gruppeoppgaver så er han ekkel mot meg. Han sier ikke ting direkte til meg, men han stirrer bare så stygt på meg, og himler meg øynene hver gang jeg ser mot han. Jeg har fremføring snart, og har tenkt til å sette han litt på plass. Jeg har tenkt til å si hvor slem han har vært mot meg siden VG1. Jeg har ikke tenkt til å si det til læreren, fordi det eneste læreren gjør er å si fra til han at han ikke skal mobbe meg. 

Greia er at jeg ikke har hatt venner på flere år, og når jeg endelig begynner å få kontakt med noen, så skal personen som utestengte meg i VG1 og VG2 ødelegge alt. 

Jeg vil sette han på plass midt under fremføringen. 

bør jeg sette han på plass under fremføringa, eller bare sladre til læreren som jeg har gjort tidligere uten at det hjelper?

jeg vil også at de andre i klassen skal få vite sannheten om han

Endret av leksehjel123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stor klem til deg! :cry:

Hvis han er flink sosial kan det godt være at han kan få hele klassen mot deg. De kan se på deg som han særingen som klikka midt i en fremføring. Noen de ler av. Ikke for å være slem, men er redd for at å gjøre noe slik kan gå i mot deg mer enn du forventet. I tankene kan det høres ut som en god ide, men på ekte kommer kanskje mange følelser opp til overflaten og ting blir plutselig ikke helt slik du planla. Hva om han svarer tilbake, noen andre beskytter han, eller læreren avbryter deg.

Er ikke så flink på konflikter, men håper du blir kvitt han typen så raskt som mulig! Er det bare han som er slem mot deg, eller får han med andre også?

Endret av Hannah00
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er synsing fra min side, og ikke helt i tråd med "god takt, tone og oppførsel" 

1. Fortell læreren! Viktig for da har du noe å møte "Hvorfor sa du ikke noe" spørsmålet.

2. I Norge er det den offeret som straffes, ikke mobberen. Hvem er det som flyttes til en annen klasse/skole dersom mobbingen ikke opphører?

3. Si din mening under fremføringen, men tren på hva du vil si og hvordan - gang på gang. Hvis du ikke klarer å få frem budskapet ditt - er det du som taper. Alle skjønner jo hva du prøver å si.

4. Det er ikke din skyld at han mobber deg. Mobberen er et rasshøl! En kvise på samfunnets rumpe.

5. Får du problemer, tenk: "Trynet hans på en svær rumpe".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skjer hvis du sier det under presentasjonen? Foruten at det blir en veldig merkelig situasjon for alle som ser på er det gode sjanser for at han blir rimelig lite ovapå, særlig hvis han i utgangspunktet ikke egentlig er en type person som ønsker å stå inne for det han driver med. Fordelen er at du får sagt det, men jeg tror også det er en sjanse for at han misliker deg enda mer.

Hva med å konfrontere han direkte? Det verste som skjer er at du ikke får noen klare svar. I så fall kan du godt gå videre til lærer. Det er ingen automatikk i at det fikser ting, men det er verdt et forsøk. Indirekte mobbing kan foregå på en måte som gjør det vanskelig å bevise og fange opp, så med mindre han faktisk vedkjenner seg at han behandler deg urettferdig er det ikke sikkert at det endrer seg så mye.

Jeg tror det beste våpenet du har mot indirekte mobbing er å heve deg over det, at du ikke lar deg mobbe. Hvordan du velger å fortolke og reagere på atferden hans (og for øvrig andres). Jeg har stor forståelse for at det er lettere sagt enn gjort, men om du klarer å heve deg over det han gjør kan du fjerne mye av makten andre har over deg. Det er vanlig gruppetenkning å være skeptisk til og fryse ut folk som ikke passer inn. Hva han har i mot deg er ikke godt å vite. Det som kan være tilfellet er at han føler mye makt og tilfredsstillelse ved å herse med og holde andre utenfor. Ikke gi han den tilfredsstillelsen. Finn deg venner og sosial omgangskrets uten å ofre andre folk som ikke unner deg det en tanke.

Endret av Dr. Chaos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...