Postkassestativ Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Er blitt 100% ufør og søkte om ettergivelse av studielånet fra SI. Fikk brev i dag om at det ble avslag pga. av at jeg hadde nok penger til å betale ned på lånet, når min samboer begynnte å jobbe. Før hun kan begynne og jobbe, må hun ha førerkort og vi må ha 2 barn i barnehagen hele uken. Jeg er sysselsatt i bedrift 5 dager i uken å har ikke lyst til å slutte der, bare fordi at jeg må kjøre samboer på jobb om dagene. Vedtaket kan ikke påklages står det. Kan søke på nytt om jeg har nye opplysninger i saken. Samboer mottar ingen stønader fra nav utenom barnetrygd, hun har heller ikke krav på noe ifg. NAV Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Jeg forstår ikke hva din samboer har med ditt lån i SL. Har du noen annen form for inntekt? Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 9. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2015 De mener at når min samboer får inntekt, så vil jeg ha penger til overs til å betale ned lånet på vanligt vis. Det var grunnen for avslag. Føler at både Nav og SI vil at vi skal skille lag Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 9. oktober 2015 Del Skrevet 9. oktober 2015 Sitat: " § 15-1 Rett til ettergivelse ved varig uførhet Låntaker som har minst 50 prosent varig nedsatt inntektsevne (uføregrad) og som får varig uføretrygd fra folketrygden eller tilsvarende trygdeordning i utlandet, kan ha rett til ettergivelse eller nedskriving av gjelden. For låntaker som får varig uføretrygd fra folketrygden etter å ha satt frem krav om slik på et tidspunkt hvor låntaker mottok arbeidsavklaringspenger, kreves det en uføregrad på 40 prosent. Låntaker som fyller minst ett av vilkårene i første ledd, har rett til ettergivelse av hele gjelden når person- og kapitalinntekten er kr 284 426 eller lavere. Når person- og kapitalinntekten er mellom kr 284 427 og kr 410 117, har låntakeren rett til nedskriving av gjelden og nedsettelse av terminbeløpet, se tabellen nedenfor. Grensene blir hevet med kr 13 390 per år for hvert barn som låntakeren forsørger, til og med det året barnet fyller 16 år. Inntekt som er registrert på låntakerens barn inngår ikke i behovsprøvingsgrunnlaget.All inntekt må dokumenteres." Sitat slutt. Jeg finner ikke noe sted at ektefelle/samboers inntekt skal inngå i "person- og kapitalinntekten". Viktig! Saksbehandlere har gjerne et internt regelverk, eller praksis å forholde seg til. Det er ikke det samme som "gjeldende forskrift". Spør saksbehandler om hvilken hjemmel de har til å ta med samboers inntekt. SL må forholde seg til gjeldende forskrifter. Deres fortolkning av forskriftene er ikke nødvendigvis riktig. Men! Sannsynligvis har de rett i deres avslag om ettergivelse. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 9. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2015 Jeg oppfyller jo alle kravene som er nevnt ovenfor for å få ettergitt hele beløpet. Må vel ringe de på mandag å få en mere utfyllende forklaring Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 § 25–4Statens innkrevingssentral kan ettergi lån, renter og omkostninger dersom det foreligger manglende betalingsevne. Med manglende betalingsevne menes at betalingsevnen er varig sterkt nedsatt. Låntakeren vil ikke kunne få ettergivelse dersom det vil virke støtende.Søknad om ettergivelse av lån skal inneholde dokumenterte opplysninger om inntekten, formuen, gjelden, antall barn og levekostnadene til skyldneren. Søknaden skal også inneholde tilsvarende dokumenterte opplysninger om ektefelle eller samboer og annet som kan være av betydning i saken.Låntaker har ikke klageadgang etter reglene i forvaltningsloven for avgjørelser fattet i saker om ettergivelse ved manglende betalingsevne. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Hvis lånet ditt er oppsagt og overført til SI har Lånekassen antagelig også truffet vedtak om rettighetstap. Da taper du retten til ettergivelse ved varig uførhet. 2 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Hvor mye må du betale for å hente deg inn igjen slik at lånet kan overføres tilbake til Lånekassen? Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 10. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2015 Har betalt over 40000,- det siste året. Blir vel stående til SI til siste krone er betalt. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 (endret) Jeg oppfyller jo alle kravene som er nevnt ovenfor for å få ettergitt hele beløpet. Må vel ringe de på mandag å få en mere utfyllende forklaring Sorry, jeg tok feil. I ditt innlegg skrev du "SI". jeg oppfattet det som Statens lånekasse - og ikke Statens Innkrevningssentral. Måloppnåelse for ledelse i SI måles på er antall innkrevede kroner. Ettergitte lån virker derfor negativt på måloppnåelse og ønskes unngått. (Onde tunger vil kanskje si: "Skal unngås?"). Forfølg tanken bak det coffeee spør om. Redigert. "Blir vel stående til SI til siste krone er betalt". Den kom mens jeg skrev. Jeg vet ikke men tror at en forhandlet nedbetalingsplan er mulig hos SI. Endret 10. oktober 2015 av Thonord Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 10. oktober 2015 Del Skrevet 10. oktober 2015 Har betalt over 40000,- det siste året. Blir vel stående til SI til siste krone er betalt.De tilfellene jeg har vært borti så tar Lånekassen tilbake lånet dersom den delen som er misligholdt blir innbetalt. Eksempelvis dersom du skulle ha betalt kr 1600 i måneden de siste ti måneder og ikke har gjort dette, og SI har overtatt lånet, må du betale inn 16 000 pluss renter og omkostninger som har påløpt. Dersom lånet ditt er av en viss størrelse burde du uansett få det tilbake til Lånekassen, da renta i SI er betydelig høyere (9% i dag) mens Lånekassen har ca 2,3% . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå