Gå til innhold

Noen betydelig forskjell mellom 10D og 300D


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen betydelige forskjeller på Canon EOS-10D og 300D.

Spiller det at 300D er bygget i plast noen stor rolle?

Eller at det har speilsøker i stedet for prismesøker?

 

Noen virkelig store forskjeller må det være!

 

Og hva kan hjulet bak på 10D brukes til?

 

Er det lettere å skifte innstillinger på 10D enn på 300D (blender, ISO, lukkertid etc.)?

 

Jeg har lest at dersom man har autofokus på 300D kan man ikke velge å tvangskjøre blitzen av. Stemmer det?

 

På forhånd takk for hjelpen! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale deg å lese følgende:

 

http://www.dcresource.com/reviews/canon/eo...iew/index.shtml

og

http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/300d.html

 

Der bør du få svar på hvilke forskjeller det er mellom disse kameraene. Og jeg kan ikke skjønne hvorfor man ikke skal kunne fyre av blitzen dersom man bruker autofokus. Der tror jeg nok du har lest feil, eller blitt feilinformert. Hvis man derimot bruker blitzen som en fokus-assist lampe, så vil den automatisk fyre av på bildet også, såvidt jeg har lest. Hvordan dette er på 10D aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Men jeg spør enda en gang, dette har jeg ikke fått svar på enda og jeg føler at det er litt viktig:

 

Er plastkonstruksjonen veldig skrøpelig? Er det verdt 5000 for magnesiumhus?

Og er speilsøker mye mørkere enn prismesøker?

 

andreash: Du skriver at hjulet på 10D brukes til bl.a. lukkertid. Må man inn i menyen for å endre dette i 300D?

Lenke til kommentar

Hjulet på 10D brukes spesielt når du stiller inn blender når du har den på fullautomatisk. Forøvrig tror jeg ikke det er mulig å bruke tverrgrep på 300D, hvilket er litt irriterende - spesielt om du har lyst til å bruke større linser: Det er så godt som umulig å bruke en 70-200 linse på mitt D60 uten tverrgrepet.

 

Om jeg skulle kjøpt et backupkamera nå, hadde jeg kjøpt 300D. Skulle jeg kjøpe hovedkamera hadde jeg gått for D60 eller 10D. Jeg har holdt i et 300D i ca 20 minutter, og likte det ikke spesielt.. Det føles for plastikk, liksom.

 

Det bør nevnes at jeg for tiden lever av å ta bilder, så jeg stiller høye krav til kameraene mine... What it all comes down to: Hva trenger *du* kameraet til? Om dette er et kamera du skal bruke til hobbybruk, kjøp et 300D og hiv resten av pengene dine i objektiver i stedet.

 

Haje

Lenke til kommentar
Du bruker da ikke hjulet på 10D (Det store) når du stiller inn blender på AUTO!

På auto får du ikke brukt det hjulet i det hele tatt.

Du har rett, og du har ikke rett:

 

1) Jeg dreit meg ut, mente selvfølgelig å skrive "fullmanuell"

 

2) Når du har kameraet på auto, brukes tommelfingerhjulet til å stille EV-kompensering.

Lenke til kommentar
Forøvrig tror jeg ikke det er mulig å bruke tverrgrep på 300D, hvilket er litt irriterende - spesielt om du har lyst til å bruke større linser: Det er så godt som umulig å bruke en 70-200 linse på mitt D60 uten tverrgrepet.

 

Det er fullt mulig å få tak i batterigrep til 300d. Det står på innkjøpslista mi :-)

Lenke til kommentar

Fikk mitt EOS300D idag, har tatt ca 100 bilder med det, og er meget fornøyd :-) Virker sollid og godt, men litt enig i att det jo er plast og ser plast ut, kontra ett 10D som ser og er mre proft, men alt i alt, meget fornøyd, og har funnet "mitt" kamera frem til neste generasjon dslr kameraer fra Canon kommer, forhåpentligvis med cropfaktor ned mot 1.

 

Har testet kamera med orginallinsen EF-s 18-55mm og med min nye EF 28-135 f3,5-5,6 IS USM og sistnevnte er min favoritt helt klart, sårlig på frihånd i dårlig lys.

 

Neste skritt blir å teste min EF 50mm f1,8 og min EF 85mm f1,6 USM

 

Morro er det i allefall med dslr! Og EOS300D virker som en meget god start for oss om ikke er profesjonelle i allefall. Enkel og grei å bruke, lett tilgjengelige knapper osv

Lenke til kommentar

Er tomt i hele Norge, men noen heldige har satt seg på venteliste eller får tak i det fra web-shopper som importerer fra utlandet i påvente på at Canon i Norge får den trege rævva si i gir (i utlandet er det nemlig ikke noe mangel på 300D i det hele tatt... forstå det den som kan...).

 

Vi fikk 2 til i butikken her for 2-3 dager siden. Den ene gikk første dagen (venteliste, så klart), og det hadde den andre gjort også, men der var det en feil på den medfølgende 18-55 linsa... den ville ikke fokusere, så den måtte sendes tilbake. Vi får ikke ny heller, for det finnes ikke på lager i Norge.

 

Jaja, den som venter på noe godt og så videre, men når det gjelder Canon Norge, må man vanligvis vente leeeeeenge når det gjelder alle nye Canon kamera (vi får alltid for lite av nye kamera i butikken til å dekke etterspørsel, og vi er med i noe som heter Canon-ringen og er derfor sikret levering først, og flest kamera med første levering).

Lenke til kommentar

Kjøpte mitt kamera på www.databutikken.com, kostet 9233,- inkl linsa og fikk det på 13 dager (12 om ikke posten hadde blandet litt med rimibutikkene i området).

 

Kjøpte 2 linser, EF 28-135mm f3,5-5,6 IS USM og EF 85mm f1,8 USM for ca 7.000 inkl frakt og mva) hos B&H Photovideo (www.bhphotovideo.com) og fikk det levert på 4 dager

Lenke til kommentar

Ser at www.databutikken.com sier på sidene sine at de kan levere på 5-7 dager. Kan det hene de har tilgang til kameraer andre ikke har (det er vel en svensk butikk) eller importerer de fra andre land?

 

Hvilket språk er maualen, Elph.

 

Jeg har bestilt fra www.itbutikken.no, men de kan tidligst levere 9 desember (i følge min ordre). Kanskje jeg skulle bestille fra databutikken i stedet? Samme pris er det også !

Lenke til kommentar

Min manual er på svensk, ser ut som om pakken ble sendt fra danmark, men firma har svanks adresse, meget fornøyd, fikk raske og gode svar når jeg sendte mail for å spørre om hvordan leveransen lå ann. I det heletatt kun positive opplevelser med www.databutikken.com og www.bhphotovideo.com, men posten og UPS... ARGH hater dårlige rutiner.. men la gå... det ble kun en eller to dagers forsiknelse pga rot.

 

PS mva på 24% tilkommer på leveransen fra www.bhphotovideo.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...