Gå til innhold

hvordan får jeg firefox til bytte ut silverlight med en anne videospiller ? - Alitbox TV over alt

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med Altibox TV over alt når den brukes på min windows7 pc

videoen kan plutselig stoppe med en feilmelding og man må begynne på nytt

noen ganger nekter det bare å funger

all videoen som spilles av bruker silverlight

chrome bruker ikke silverlight for videoinnspilling.

Da er det ønskelig å prøve dette i firefox uten av silverlight starter opp

i stedet kunne ejg tenke meg at Firefox bruk samme videospiller som chrome

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat dette er det leverandør, dvs AltiBox, Netflix og ViaPlay (alle bruker Silverlight), som bestemmer. Firefox har fremdeles støtte for Silverlight - og når man bruker streamingsløsningene til disse aktørene, og de oppdager at nettleser er Silverlight, ja da startes Silverlight plugin.

Chrome støtter ikke Silverlight, så da har de måttet lage en avspiller som bruker HTML5 og som er tilpasset Chrome. Hvorfor den ikke virker i Firefox - ja det vet jeg ikke. Men det er forskjeller knyttet til manglende standarder når det gjelder rettighetshåndtering som kan være årsaken. Eller det kan være at de ikke har giddet å gjøre de nødvendige tilspasningen.

Løsning - bruk Chrome (eller om du ikke vil det - bruk Opera).

Lenke til kommentar

Problemet vil løses etterhvert, rett og slett fordi Silverlight forsvinner totalt. Microsoft videreutvikler ikke denne, og Firefox har ikke annet valg enn å tillate DRM-pluginen (nødvendige) som trengs for å gi streaming uten Silverlight og Flash. Firefox har gitt mulighet for dette fra versjon 38, men det betyr ikke at det virker - da det ikke er sikkert at AltiBox etc bruker Adobe CDM, som er den DRM-pluginen som Firefox bruker.

Vil du ta sjansen, så kan du avinstallere Siverlight, og så prøve om det virker. Men det funker ikke hos meg akkurat nå - så jeg vil heller anbefale Chrome eller Opera for streaming - enn så lenge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan forsøke å endre hvordan Firefox identifiserer seg. F.eks ved å utgi seg for å være Chrome.

En måte å gjøre dette på er beskrevet her:

http://www.howtogeek.com/113439/how-to-change-your-browsers-user-agent-without-installing-any-extensions/

Merk at det er på engelsk, og jeg vet at det er (en av) akkilleshælene dine, men jeg er sikker på at flere her inne vil hjelpe til med detaljene :)

Edit: Her er en liste med "useragent"-koder for ulike versjoner av Chrome:

http://www.useragentstring.com/pages/Chrome/

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

@elgen: Tester mot andre som bruker Silverlight i Firefox for streaming (Netflix og ViaPlay). Da grunnen til at disse bruker Silverlight trolig er den samme som for AltiBox, nemlig rettighetskontroll (DRM).

Operasjonen er ikke særlig risikofylt, det er enkelt å stille tilbake.

Men jeg anbefaler ikke løsningen - da:

1. Vi vet ikke om den virker
  2. Den gjør det umulig å bruke Neflix, ViaPlay etc i Firefox, dvs alle som har valgt DASH-HTTP eller MediaSource for streaming, da disse bruker andre CDM-moduler enn Adobe Primetime

@Twinflower:

Ikke sikkert det hjelper. Man er også avhengig av at korrekt DRM-modul er tilstede (Content Decryption Module). Firefox støtter bare Adobe Primetime CDM, og svært mange bruker helt andre moduler som f.eks Widevine CDM. Mye brukt der man har valgt DASH som protokoll, f.eks Netflix. AltiBox bruker løsning fra Pace, så vidt jeg vet. Den skal ha Adobe Access som programvare for DRM på desktop, og det er derfor mulighet for at Adobe Primetime er støttet. Men vi vet jo ikke om AltiBox har valgt å gjøre dette. Men dersom AltiBoc har valgt å implementere Adoeb Primetime, så skal Altibox vkunn irke uten Silverlight i Firefox, selv om man ikke endrer "useragent". Men da vil ikke Netflix, HBO, ViaPlay etc virke.

Hverken Netflix eller ViaPlay funker med endret useragent.

Avslutningsvis:

Her har vi et av Firefox sine store problem, og som vil skade de kraftig hos andre enn "fanskaren". Firefox er advokater for et åpent nett, og er derfor svært lite lystne på å inkludere støtte for CDM. Film- og TV-bransjen forlanger vanligvis CDM for å gjøre innhold tilgjengelig. Når da Silverlight og Flash i realiteten er døde teknologier (særlig den første), vil Firefox da bli en ubrukelig løsning for svært mange. Selv om det er den nettleseren ved siden av Opera som overvåker minst.

Jeg bruker også primært Firefox, særlig Firefox developer edtion, men streaming gjør jeg bare i Chrome, Opera eller Edge.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Det høres nå likevel ut til gi lit vell mye styr.

og er derfor lit i viltrede om jeg gå for modifikasjonen

Nå tok jeg en epost til altibox og fortalte dem at EU ville at man skulle kunne velge nettleser helt fritt med den løsning de hadde laget seg på i gjorde det valget ikke så fritt som ønskelig

Lenke til kommentar

Men akkurat her er det faktisk ikke AltiBox sin feil. Problemet er at man i realiteten ikke har blitt enige om en standard for streaming av filmer/serie etc hvor rettigheter skal beskyttes. Apple laget sin egen standard, HLS, Adobe sin standard, Microsoft sin - og så har vi MPEG-DASH. MPEG-DASH er i realiteten den eneste som er en godkjent standard, men det hjelper ikke når Apple kun bruker HLS (noe støtte for MPEG-DASH i Safari på Yosemite) og har ingen tanker om å støtte den eneste standarden som finnes som standard. Man må også ha implementasjon av rettighetstyring, hvor noe som heter MSE/EME er løsningen fra W3C.

Chrome, Microsoft Edge og Opera støtter MPEG-DASH jevnt over - de har også støtte for MSE/EME. Microsoft Edge støtter også HLS så vidt jeg vet. Firefox støtter MPEG-DASH i svært begrenset omfang og har ikke støtte for MSE/EME så vidt jeg vet.

Akkurat dette gjør det jo svært vanskelig for innholdsleverandører (som AltiBox), faktisk å implementere støtte for HTML5 streaming for alle plattformer og nettlesere. Hva skal vi velge, når vi faktisk ikke vet hva som vil være rett om et halvt år.

Microsoft Edge er faktisk den nettleseren som har best støtte for streaming av rettighetsbeskyttet materiale. Microsoft er for første gang best i implementering av nye standarder.

Det ble mange vanskelige forkortelser, men poenget er at "streaming" fremdeles er et område hvor en "standard" løsning ikke er etablert - derfor alle problemene. Man vil se at de i stor grad vil løses i løpet av de neste 6 - 12 månedene.

Lenke til kommentar

Nå har ejg forsøkt med Gogle chrom og dere er det også problemer 

kundeservise nekter for at det er noen feil med TV over alt

4Gb minne og  60 Mbs er tydeligvis ikke god nok til at det skal fungere

chrome ga følgende feilmelding :

conection erroer ,

network failure ,

prøv igjen

likevel fungerte video avspillingen  delvis

Hva klare du å lese ut av det ?

det rare ar at denne filen har oppstått i det siste

Nå fikk jeg det til å fungere litt bedre med firefox hvis jeg avlutet epost programmet ,og de fleste andre programmer mene hadde bare nettleseren oppe

jeg fikk en mistanke om at infocapslene er med på å skape problemet men ikke alene 

problemet at de dukker opp så snart man har fjernet dem

har du noen god ide hvordan man selv kan beholde de infocpslene som holder på innloggingsinformasjonen  samtidig som jeg kan nekte alle andre 

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...